L’autovia de Mataró recupera el volum circulatori del 2009
El trànsit va créixer en uns 11.000 vehicles al dia l’any 2013, segons un estudi del RACC
Repunt del volum de trànsit a l’autovia C-60 que uneix Granollers amb Mataró. L’any 2013 aquesta via va recuperar el volum circulatori que tenia l’any 2009 i va experimentar un notable augment: més d’11.000 vehicles més al dia de mitjana.
Segons les dades d’intensitat mitjana diària que recull l’estudi de sinistralitat EuroRAP del RACC i del Servei Català de Trànsit, l’any 2013 van circular pels túnels de Parpers 45.372 vehicles al dia. L’any anterior la mitjana s’havia situat en 34.198 vehicles (vegeu gràfic adjunt).
De fet, la C-60 era una de les carreteres del Vallès Oriental que havia experimentat un descens més notable del volum circulatori aquests darrers anys, coincidint amb la crisi econòmica. Segons les dades de l’estudi, però, l’any 2013 va recuperar pràcticament tot el camí perdut. La mitjana els anys 2007 i 2008 va quedar-se per sobre dels 46.000 vehicles al dia.
L’altra carretera que va registrar increments significatius del volum de circulació durant l’any 2013, segons les dades de l’estudi, va ser la C-59 als trams entre Mollet i Palau-solità i Plegamans (el Vallès Occidental) i entre aquest municipi i Caldes. L’augment més significatiu va ser en aquest darrer tram, on es va passar d’una intensitat mitjana de 21.606 vehicles al dia l’any 2012 a una de 22.119 l’any 2013. Entre Mollet i Palau-solità va arribar a 37.139 vehicles diaris l’any 2013, per davant dels 36.978 de l’any anterior. En tots dos casos, aquestes xifres encara queden lluny de les de l’any 2009, amb IMD de 24.678 i 39.314, respectivament. Al tram més al nord, de Caldes a Moià (el Bages), la C-59 va perdre volum circulatori i es va quedar en 6.736, gairebé 400 vehicles menys al dia.
DESCENS GENERALITZAT
Fora de la C-60, de la C-59 i del tram més meridional de la C-17 (de Mollet a Barcelona), les principals carreteres del Vallès Oriental van tornar a perdre usuaris durant l’any 2013 o van mantenir unes xifres molt semblants a les del 2012. La C-35, per exemple, repeteix xifres al tram entre Cardedeu i Sant Celoni (21.735 vehicles al dia l’any 2013) però cau de Sant Celoni fins a Hostalric (18.058 vehicles, uns 400 menys). El descens de trànsit és un indicador que s’ha fet servir per mostrar l’impacte de la crisi perquè la reducció de l’activitat econòmica s’ha traduït en una caiguda de la mobilitat a les principals carreteres del país.