Societat

ERC de l'Alt Berguedà demana autovia de Berga a Bagà

Els republicans s'oposen al projecte de la Generalitat de desdoblar la C-16 fins a Cercs i fer un carril reversible fins a Bagà

L'obra prevista pel govern té un cost de més de 140 milions d'euros

ERC de l'Alt Ber­guedà demana a la Gene­ra­li­tat el des­do­bla­ment ínte­gre de la C-16, eix del Llo­bre­gat, de Berga al túnel del Cadí (Bagà), opo­sant-se així al pro­jecte en què avança la Gene­ra­li­tat: una auto­via fins a Cercs seguint el traçat actual de car­re­tera, i un ter­cer car­ril rever­si­ble fins a Bagà.

Aquest és el com­promís que va anun­ciar el desem­bre de l'any pas­sat Santi Vila com a con­se­ller de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat. Ara hi ha la car­re­tera des­do­blada (qua­tre car­rils) fins a Berga, i el pro­jecte pre­veu allar­gar l'auto­via 6,5 quilòmetres més, fins a Cercs. No fins a Bagà. En aquest sen­tit, el mateix pro­jecte pre­veu fer un ter­cer car­ril rever­si­ble de Cercs a Bagà, en un tram de 13,5 quilòmetres. Aquest ter­cer car­ril es for­marà mit­jançant una màquina de trans­ferència, que des­plaçarà trans­ver­sal­ment la bar­rera de for­migó que separa els sen­tits de la cir­cu­lació per per­me­tre o dos car­rils en sen­tit nord per faci­li­tar la cir­cu­lació de sor­tida cap a la Cer­da­nya, o dos car­rils en sen­tit sud per als dies de retorn en què el trànsit és intens i les cues, con­si­de­ra­bles. Amb aquesta mesura, segons ERC de l'Alt Ber­guedà, “en cas d'acci­dent el col·lapse serà crític, ja que la bar­rera de for­migó al mig impe­deix el pas i l'arri­bada dels ser­veis d'emergència”.

Per ERC, és “impres­cin­di­ble” que totes les inver­si­ons que es facin en aquesta car­re­tera “esti­guin exclu­si­va­ment des­ti­na­des i dis­se­nya­des a con­ver­tir l'actual car­re­tera en auto­via. Pen­sem que ha de ser pri­o­ri­tat abso­luta per millo­rar la segu­re­tat de la via i reduir les reten­ci­ons dels caps de set­mana.” Esquerra pro­posa per con­so­li­dar la C-16 com a nova via de con­nexió amb Europa “anar cons­truint per fases, en funció del pres­su­post de la Gene­ra­li­tat, el pro­jecte de des­do­bla­ment de tot el tram de Berga a Bagà”.

El cost total de l'obra supera 140 mili­ons d'euros, una inversió que, segons ERC de l'Alt Ber­guedà, “no és pri­o­ritària si no és per rea­lit­zar el des­do­bla­ment per fases pre­vist en el pro­jecte de millora gene­ral de la C-16 de Berga a Bagà del 2009”, i pro­po­sen “començar pel tram Cercs-tèrmica i no pel tram urbà de Berga”.

La pre­visió és aca­bar la redacció del pro­jecte durant aquest 2016 perquè les obres es puguin començar l'any que ve. És el calen­dari en què es tre­ba­lla, segons ha dit Ricard Font, secre­tari d'Infra­es­truc­tu­res i Mobi­li­tat, que aquesta set­mana s'ha reu­nit amb alcal­des ber­gue­dans per tor­nar a posar sobre la taula l'estat del pro­jecte i con­sen­suar-lo, tenint en compte que les obres pro­vo­ca­ran alte­ra­ci­ons, per exem­ple les entra­des i sor­ti­des dels pobles a la car­re­tera, per això es vol tre­ba­llar con­jun­ta­ment per veure qui­nes afec­ta­ci­ons hi pot haver i com es poden resol­dre.

LA DATA

2017
és l'any en què
la Generalitat té previst iniciar les obres a la C-16 de Berga a Bagà.

LA XIFRA

6,5
quilòmetres
s'allargarà l'autovia, fins a Cercs. ERC en demana 13,5 més, fins a Bagà.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.