Política
Polèmica pel sou del gerent del port de Mataró, el més alt de la Generalitat
Joan Bellavista compagina dos càrrecs públics en dos consorcis portuaris i cobra 170.129 euros anuals
El govern li rebaixarà fins als 105.000 euros
Entre els alts càrrecs i directius d'empreses públiques de la Generalitat, el gerent del consorci que gestiona el port de Mataró, Joan Bellavista, és el que té un sou més elevat. Per aquesta activitat, ingressa anualment 132.376 euros. Però no és l'única nòmina que rep de l'administració catalana, ja que des del 2011 és també responsable d'un altre consorci portuari, el de Portbou, pel qual rep 37.753 euros més, tal com consta en la llista de retribucions dels alts directius de les entitats del sector públic de la Generalitat. La suma dels dos salaris arriba als 170.129 euros cada any, una xifra que fa que Bellavista guanyi, per exemple, 33.295 euros més que el president de la Generalitat, Carles Puigdemont.
La limitació dels salaris dels directius públics és un acord que es remunta al 2013. Tot i que el 2014 es va incorporar la fixació d'un límit equivalent a la retribució d'un conseller –poc més de 109.000 euros–, encara no s'ha aprovat cap reglament que desenvolupi la norma i, a la pràctica, el límit només afecta les noves incorporacions del sector públic català. A més a més, quan un alt càrrec n'acumula més d'un, com és el cas de Bellavista, acostuma a percebre només un sou i renuncia a tots els que li pertocarien per les altres responsabilitats.
El gerent del port mataroní va admetre ahir que s'està revisant el seu salari i que la intenció és que el canvi es faci efectiu pròximament. De fet, el consell de govern del consorci ja va aprovar per unanimitat la rebaixa de la seva nòmina fins als 105.000 euros i ara la Generalitat ha de ratificar-la. “Cobraré menys i ho acceptaré”, hi va afegir Bellavista, que defensa que el salari que rep pel seu càrrec es deu “als vint anys d'antiguitat” i al contracte laboral que va signar al seu moment, amb uns increments pactats.
Sobre el fet de compaginar la gerència de Mataró amb la de Portbou, Joan Bellavista recorda que va ser la Generalitat la que li va encarregar que se n'ocupés per tal de redreçar la viabilitat econòmica de l'organisme. “No he fet res més que el que em van manar”, va insistir a dir el directiu, que manté que, si continua exercint el càrrec al port de Portbou, ho farà sense rebre retribució.
LA XIFRA
Un nou impuls econòmic
L'enrenou que ha generat el salari de Bellavista arriba en un moment en què la ciutat vol tornar a redefinir el futur de la instal·lació i traçar-hi un nou camí que n'asseguri la viabilitat. L'Ajuntament i la Generalitat, que comparteixen la titularitat del port, no volen desaprofitar l'oportunitat que ha significat la inversió de l'empresa Varador 2000 per posar en marxa una marina per a megaiots a l'antiga dàrsena pesquera i també l'obertura d'un hotel de quatre estrelles fa alguns anys, per mirar de dinamitzar un espai que ara no passa pel seu millor moment. Per això, es va encarregar un pla estratègic que marqui les línies d'actuació que s'han de seguir d'ara en endavant. Sense perdre el caràcter marítim, un dels objectius més grans és garantir l'èxit de la renovació de les concessions dels més de setanta locals i del miler d'amarraments que hi ha a tot el recinte i que caduquen l'any 2018.