Infraestructures i serveis

Infraestructures

Foment reasfaltarà l'A-2 entre la Panadella i Esparreguera

El ministeri anuncia el concurs per adjudicar l'obra, amb un cost de prop de 24 milions d'euros

Els alcaldes del tram fa anys que reclamen millores en el manteniment del ferm de l'autovia i en el seu traçat a l'Anoia

El ferm de l'auto­via A-2 es reno­varà al llarg de l'any vinent al tram de 49 quilòmetres que va des del límit entre les demar­ca­ci­ons de Lleida i Bar­ce­lona fins al terme muni­ci­pal d'Espar­re­guera (Baix Llo­bre­gat). El Minis­teri de Foment, a través de la Soci­e­tat Esta­tal d'Infra­es­truc­tu­res de Trans­port Ter­res­tre, va anun­ciar el 28 de desem­bre al BOE l'inici del procés d'adju­di­cació de l'obra. Es tracta de la reha­bi­li­tació super­fi­cial “i pun­tu­al­ment estruc­tu­ral” del ferm de l'auto­via entre el punt qui­lomètric 530,7 –al nucli ano­ienc de la Pana­de­lla– i el 580, a Espar­re­guera.

La tar­dor pas­sada ja es van fer algu­nes inter­ven­ci­ons pun­tu­als de reno­vació de l'asfalt en aquest tram, tot i que els alcal­des de la zona fa anys que es quei­xen de l'estat de l'auto­via, amb nom­bro­sos punts del ferm dete­ri­o­rat. De fet, un endar­re­ri­ment de nou mesos en la posada a lici­tació d'aques­tes obres va pro­vo­car un enfron­ta­ment entre el govern muni­ci­pal d'Igua­lada i el regi­dor del PP a la capi­tal de l'Anoia el mes de març pas­sat.

40.000 vehi­cles dia­ris

El tram de l'A-2 que es refor­marà suporta el trànsit de 40.000 vehi­cles dia­ris de mit­jana, dels quals al vol­tant de 8.000 són pesants.

En aquests 49 quilòmetres es pro­du­ei­xen una mit­jana de 200 acci­dents a l'any. En alguns casos, l'alt volum de trànsit i la impli­cació de vehi­cles pesants pro­vo­quen grans afec­ta­ci­ons en la mobi­li­tat.

És pre­ci­sa­ment l'ele­vat trànsit de cami­ons un dels fac­tors que cau­sen el dete­ri­o­ra­ment del ferm, motiu pel qual es reha­bi­li­tarà amb doble capa d'asfalt el car­ril dret de cada sen­tit.

A totes dues calçades s'apli­carà una nova capa de 3 cm, en una superfície que supera el milió de metres qua­drats, segons fonts del minis­teri. Al car­ril dret es reti­ra­ran 15 cm de ferm que es repo­sa­ran amb asfalt nou en prop de 80 quilòmetres de via. Als trams més dete­ri­o­rats, que el minis­teri xifra en 19,2 km, es reti­ra­ran entre 25 i 35 cm i es repo­sarà amb espes­sors simi­lars d'asfalt.

Per exe­cu­tar les obres es tallarà al trànsit una de les calçades i l'altra s'habi­li­tarà per a la cir­cu­lació en doble sen­tit. Fonts de Foment expli­quen que les obres es duran a terme “pre­fe­rent­ment” en horari noc­turn per tal de dis­mi­nuir les afec­ta­ci­ons als usu­a­ris.

Divuit mesos d'obres

Les obres es posen a lici­tació per un import de 23.983.370,14 euros i el con­curs es resoldrà a la pri­ma­vera. El ter­mini d'exe­cució de les obres és de divuit mesos.

El dele­gat del govern espa­nyol a Cata­lu­nya, Enric Millo, ha expli­cat que el govern espa­nyol “res­pon amb un volum impor­tant d'inversió a una rei­vin­di­cació llar­ga­ment deman­dada pel ter­ri­tori''.

LES XIFRES

40.000
vehicles diaris
circulen per aquest tram de l'A-2, segons dades de Foment.
23,9
milions d'euros
és el cost de l'obra estimat en el concurs públic.

Front comú dels municipis

Els alcaldes d'Igualada, Òdena, Castellolí i el Bruc, a l'Anoia, i Collbató i Esparreguera, al Baix Llobregat, van fer visible el gener del 2015 un front comú per reivindicar conjuntament inversions i millores en aquest tram de la via, amb l'objectiu de reduir l'alt índex d'accidents i afectacions de trànsit que s'hi registren cada any. Tots els ajuntaments van aprovar mocions en els seus plens i van portar la demanda al Congrés dels Diputats a través del grup de CiU, que hi va portar una proposició no de llei.

En un tram de poc més de vint quilòmetres hi ha els pendents i el túnel del Bruc, corbes amb un radi insuficient i diferents variacions de tres a dos carrils, fet que provoca lentitud i aturades cada dia en hores punta. Bona prova de la dificultat del traçat és que fins a tres corbes estan limitades a 80 o 90 km/h de velocitat màxima.

El ministeri s'havia compromès, abans de la crisi, a estudiar un nou traçat entre el Bruc i Òdena per transformar l'A-2 en una autovia “d'alta capacitat”, amb calçades de tres carrils i l'eliminació de revolts i pendents. El nou traçat també era necessari per a l'ampliació de la pista de l'aeròdrom Igualada-Òdena. Ara per ara no hi ha cap previsió.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia