Medi ambient

línia d'alta tensió

La Generalitat vol evitar que la MAT passi pel mig de les Guilleries

Encarrega un nou estudi del ramal de la línia elèctrica de molt alta tensió a Riudarenes

Red Eléctrica defensa el traçat dels 400 kV pel mig de les Guilleries com l'única opció viable

La Gene­ra­li­tat ha encar­re­gat un nou estudi del ramal de la MAT a Riu­da­re­nes (Selva) per reba­tre la res­posta de Red Eléctrica a l'informe del Col·legi d'Engi­nyers. Aquell pri­mer docu­ment plan­te­java fins a sis alter­na­ti­ves al traçat dels 400 kV, però la com­pa­nyia les va rebut­jar totes i cadas­cuna d'elles. Red Eléctrica no s'ha mogut del pro­jecte ini­cial, i sosté que l'única opció via­ble és fer pas­sar la línia aèria pel mig de les Gui­lle­ries. En total, el ramal té 17 quilòmetres i 41 tor­res. Ara, la Gene­ra­li­tat ha remès la res­posta de la com­pa­nyia al Col·legi d'Engi­nyers perquè l'ana­litzi a fons i com­provi –en un segon informe- si real­ment no hi ha més opció. Fonts d'Ener­gia indi­quen, a més, que el docu­ment que els ha tramès Red Eléctrica inclou infor­mació sobre el ramal de la MAT que fins ara des­co­nei­xien, perquè quan els engi­nyers van fer el pri­mer informe la com­pa­nyia no els va enviar tot allò que li van sol·lici­tar.

Nou estudi sobre el ramal de la MAT de Riu­da­re­nes. I aquest, comp­tant els d'una i altra part, ja serà el ter­cer. L'informe, que s'encar­re­garà de redac­tar el Col·legi d'Engi­nyers, haurà d'ana­lit­zar amb detall si no hi ha cap altra alter­na­tiva als 17 quilòmetres aeris de 400 kV, com sosté Red Eléctrica.

Fa poques set­ma­nes, la com­pa­nyia va res­pon­dre el pri­mer estudi dels engi­nyers, encar­re­gat per la Gene­ra­li­tat el 2014 arran de la fèrria opo­sició que el ramal de la MAT va aixe­car al ter­ri­tori. En aquell docu­ment, s'iden­ti­fi­ca­ven fins a sis alter­na­ti­ves a les 41 tor­res pro­jec­ta­des enmig de les Gui­lle­ries.

Entre aques­tes, hi havia des d'esten­dre noves línies de 400 ó 220 kV que sor­tis­sin de la subes­tació de la MAT a Bes­canó (Gironès), apro­fi­tant el cor­re­dor d'infra­es­truc­tu­res, o reforçar la tensió de línies ja exis­tents de 132 kV. D'entre totes elles, la Gene­ra­li­tat va esco­llir com a pri­o­ritària l'alter­na­tiva que pas­sava per repo­ten­ciar a 220 kV la línia de 132 que dis­corre per Juià, Salt i La Roca del Vallès.

L'estiu de l'any pas­sat la Gene­ra­li­tat va tra­me­tre aquest pri­mer informe a Red Eléctrica, ins­tant la com­pa­nyia a ava­luar les alter­na­ti­ves. En paral·lel, va anun­ciar-li que para­lit­zava la tra­mi­tació del ramal de la MAT.

Cap d'elles, via­ble

La res­posta de Red Eléctrica, que va arri­bar a finals d'aquest hivern, va ser categòrica: cap de les sis alter­na­ti­ves és via­ble. La com­pa­nyia no es va moure del pro­jecte ini­cial, i va defen­sar que l'única solució pos­si­ble era la que hi ha hagut des d'un pri­mer moment: que la línia sigui aèria, es faci ja d'entrada a 400 kV i neixi a l'alçada de la torre 134 de l'estesa Sent­me­nat-Bes­canó.

La com­pa­nyia rebut­java aixe­car una línia que tin­gui ten­si­ons infe­ri­ors als 400.000 volts i també deses­ti­mava que el ramal sortís de la subes­tació de Bes­canó i passés pel cor­re­dor d'infra­es­truc­tu­res for­mat pel TAV i l'AP-7. Sobre­tot, ate­nent a la població que viu a la zona i a la pro­xi­mi­tat de l'aero­port (cosa que en alguns punts faria gai­rebé impos­si­ble res­pec­tar les distàncies mínimes).

Nou encàrrec

Ara, després de rebre la res­posta de Red Eléctrica, la Gene­ra­li­tat ha mogut fitxa. I ho ha fet encar­re­gant un nou informe al Col·legi d'Engi­nyers per ana­lit­zar a fons la tesi de la com­pa­nyia i, si cal, reba­tre-la. Entre d'altres, Ener­gia jus­ti­fica la neces­si­tat d'aquest nou estudi perquè, a la seva res­posta, Red Eléctrica ha inclòs infor­mació sobre el ramal de la qual no se'n dis­po­sava.

Quan els engi­nyers van fer el pri­mer estudi, van dema­nar-li a la com­pa­nyia que els tra­metés pre­ci­si­ons al vol­tant del pro­jecte (aspec­tes tècnics). Però Red Eléctrica no ho va fer. Ara, com que a la seva res­posta sí que hi apa­rei­xen, això per­metrà ana­lit­zar més a fons la neces­si­tat d'aquest ramal dels 400 kV. De moment, no hi ha ter­mini perquè el Col·legi d'Engi­nyers emeti l'informe i el passi a la Gene­ra­li­tat.

El ramal de la MAT a Riu­da­re­nes ha de per­me­tre injec­tar ener­gia al TAV (Adif ja ha cons­truït la seva subes­tació) i també garan­tir el sub­mi­nis­tra­ment a la Costa Brava Sud. És l'única pota que queda del pro­jecte dels 400 kV a la demar­cació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia