Els usuaris de Renfe tornen a l'acció i aturen un tren a Sant Celoni

La companyia, disposada a no augmentar tarifes en els abonaments dels nous trens

L'acció de pro­testa va ser simi­lar a la del 23 de març pas­sat, que fins ara havia sigut la de més èxit. Ahir es va repe­tir aquest èxit, i un cen­te­nar d'usu­a­ris es van con­vo­car –via cor­reu electrònic– al tren que sor­tia de Figue­res a les 5.56 del matí, i de Girona a les 6.27, per atu­rar-lo a la parada de Sant Celoni, a les 7 en punt. Guar­nits amb l'adhe­siu de la tor­tuga amb el logo­tip de Renfe sobreimprès, i amb una pan­carta on s'hi lle­gia «Millo­reu el ser­vei i abai­xeu les tari­fes», es van orga­nit­zar en el pri­mer vagó. Igual que en la pro­testa del març, els par­ti­ci­pants en la pro­testa van for­mar dues rot­lla­nes que ana­ven entrant i sor­tint de dos vagons del tren, de manera que no pogués empren­dre de nou la marxa, i davant la mirada de diver­sos agents de segu­re­tat i Mos­sos, que no van haver d'inter­ve­nir. El tren, però, es va atu­rar en una via dife­rent per no afec­tar la resta de com­bois.

L'acció va durar un quart d'hora, i abans d'aca­bar es va lle­gir un mani­fest amb les prin­ci­pals rei­vin­di­ca­ci­ons: reducció del preu del bit­llet; la devo­lució express del bit­llet en retards de 15 minuts; reducció del temps de tra­jecte i pun­tu­a­li­tat; més freqüències, i que tots els com­bois arri­bin a Figue­res i sur­tin d'aquesta població. A més, s'insis­teix que es vol con­ti­nuar nego­ci­ant amb Renfe per asso­lir millo­res, tot i que s'acusa la com­pa­nyia de trac­tar-los de manera «injusta i abu­siva». Albert Orri­ols, un dels por­ta­veus de l'enti­tat, va des­ta­car que l'aug­ment de preus pot arri­bar al gener a ser d'un 35% res­pecte al desem­bre pas­sat, «mal­grat que el ser­vei ha anat empit­jo­rant».

Ganes d'acabar

Amb gairebé un any de funcionament, la plataforma ha aconseguit mantenir-se viva tot i les discrepàncies internes que hi ha hagut en moments puntuals a l'hora de definir el grau de radicalització de les protestes. Malgrat la reorganització acordada en l'última assemblea, la realitat és que les negociacions amb Renfe fa massa que duren, i els usuaris són gent amb altres problemes que el de fiscalitzar el funcionament ferroviari del país, que al cap i a la fi no és feina seva. Un acord global, més aviat que tard, milloraria la danyada imatge de Renfe i recompensaria els esforços que de manera altruista s'han destinat des de la plataforma. I tots contents cap a casa.

Renfe, «decebuda» per la protesta

Manuel Simón, director dels serveis de mitjana distància de Renfe, es va mostrar sorprès i «decebut» per l'acció d'ahir de la plataforma: «Em costa entendre que facin accions, perquè tenim una via de diàleg, i sembla que tot el que hem fet no sigui suficient», si bé va insistir que continuen disposats a negociar. Simón va recordar les millores amb els nous trens, com també altres reivindicacions ateses, com ara la creació del comitè de clients, el reforç d'alguns trens i poder pagar amb targeta de crèdit. A més, el responsable Renfe va indicar que l'augment de preus en els trens nous és una política de la companyia arreu, però que estan analitzant la possibilitat de fer excepcions mentre durin les obres del TAV i de la via convencional, precisament en els abonaments i targetes multiviatge, que són precisament els bitllets en què encara no s'ha repercutit l'increment de cost. Simón va explicar que estan pendents de trobar una data per poder tornar-se a reunir amb la plataforma.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.