L'Alt Camp i la Conca celebren amb reserves la represa dels treballs a l'autovia A-27
L'Estat presenta una solució tècnica per al túnel del coll de Lilla, però no resol la incògnita del finançament
Poc convenciment que l'obra estigui enllestida el 2019
El govern de l'Estat va presentar ahir als responsables polítics de l'Alt Camp i la Conca de Barberà els detalls de l'anunci de represa de les obres a l'A-27 entre Valls i Montblanc. Després de sis anys de suspensió dels treballs, les autoritats del territori van mostrar un moderat optimisme un cop escoltada la proposta del Ministeri de Foment, que ara es compromet a tenir enllestit el projecte l'any 2019.
L'alcalde de Montblanc, Josep Andreu, i el regidor de Territori de Valls, Martí Barberà, van parlar de la cara i la creu del projecte. La cara és que per primer cop s'ha posat sobre la taula una proposta tècnica ben treballada per desenvolupar el túnel de Lilla des dels dos vessants de la muntanya. La creu, segons Andreu i Barberà, és que en endavant caldrà estar molt amatents per garantir que aquesta solució tècnica disposi de la dotació pressupostària per tirar-la endavant. De fet, el batlle d'ERC de Montblanc i el regidor de CiU de Valls van insistir diverses vegades que els respectius grups polítics a Madrid hauran d'estar atents en la negociació pressupostària perquè es compleixin les previsions.
De fet, els responsables ministerials van explicar que els 2,9 milions d'euros que hi havia destinats per a aquest any serviran perquè Acciona, la concessionària de les obres, engegui uns treballs que no prendran realment intensitat fins al 2017. Però tots dos també van recordar que per a l'exercici de l'any vinent hi havia una previsió pressupostària anterior de 28 milions d'euros, que ara anuncien que quedarà reduïda a només 10 milions. “De complir, no acaben de complir mai”, va lamentar Andreu.
Un altre aspecte positiu extret de la reunió va ser el compromís entre les parts de mantenir contactes trimestrals per analitzar quina és l'evolució dels treballs. L'objectiu, segons va destacar Barberà, és que tot plegat “no quedi en un nou anunci” i també que es pugui “mantenir un control sobre el projecte i aspectes com ara el tractament dels camins afectats”, hi va afegir.
LA DATA
LA XIFRA
Solució a les pissarres i les argiles
La nota més positiva de la trobada va ser la proposta que es va presentar per resoldre els problemes tècnics de construcció del túnel de Lilla. Així, al vessant de Valls, on el problema era la inestabilitat de les pissarres, s'ha optat per desviar una vintena de metres el punt d'inici. A la banda de Montblanc, on el maldecap s'originava per les argiles expansives, la solució serà fer un tub de formigó per on passarà el trànsit. Aquest mecanisme, de fet, ja s'ha aplicat al traçat del tren d'alta velocitat.
La incògnita serà la solució al pas de mercaderies perilloses. L'opció pot ser tant una ruta alternativa com les limitacions horàries com les que es fan al túnel de Vielha.