Infraestructures i serveis

trànsit

reivindicació

La carretera dels 300 revolts

Front comú d'alcaldes al Ripollès i el Berguedà per millorar la carretera que els uneix

Connectar l'eix del Llobregat i l'eix pirinenc és una reivindicació històrica

Aquesta via és un nexe d'unió entre el Berguedà i el Ripollès

El número 3 és el que defi­neix l'estreta car­re­tera que uneix Camp­devànol i Guar­di­ola de Ber­guedà, és a dir, les comar­ques del Ripollès i el Ber­guedà i, si es vol –i això és el més relle­vant–, l'eix del Llo­bre­gat i l'eix piri­nenc. I és que, en els 30 quilòmetres que sepa­ren una població de l'altra, hi ha més de 300 revolts. No en va, ha estat esce­nari de mol­tes pro­ves inter­na­ci­o­nals de ral·li.

Fa més de dues dècades que es va plan­te­jar que la car­re­tera que uneix Guar­di­ola amb Gombrèn i Camp­devànol fos un bypass entre l'eix del Llo­bre­gat i l'eix piri­nenc. Havia de repar­tir millor el trànsit, que, molts caps de set­mana, col·lapsa trams del pri­mer d'aquests eixos al Ber­guedà i, fins que no hi ha hagut obert el des­do­bla­ment Vic-Ripoll, als túnels de Ter­ra­de­llas i a les tra­ves­se­res de Sant Quirze de Besora i Mon­tes­quiu, ja a la vall del Ges (Osona).

Hi ha hagut diver­sos intents des del ter­ri­tori per acon­se­guir aquesta con­nexió, però tots han fra­cas­sat. Ara els alcal­des dels muni­ci­pis afec­tats i repre­sen­tants dels con­sells comar­cals res­pec­tius s'han tro­bat a la Pobla de Lillet per reac­ti­var aquesta vella rei­vin­di­cació sig­nant un mani­fest i per esce­ni­fi­car, amb la foto­gra­fia de rigor, que fan front comú.

I pot­ser ara se'n sor­ti­ran, perquè l'eco­no­mia s'està reac­ti­vant i, sobre­tot, perquè recla­men una millora del traçat que no és tan ambi­ci­osa com la que es va dis­se­nyar dècades enrere, però no per això menys fun­ci­o­nal.

Els alcal­des de la Pobla de Lillet, Guar­di­ola, Gombrèn, Camp­devànol, Ripoll, Cas­te­llar de n'Hug, Sant Julià de Cer­da­nyola i Bagà, i repre­sen­tants dels con­sells comar­cals del Ber­guedà i el Ripollès dema­nen en el mani­fest que la Gene­ra­li­tat inclo­gui la car­re­tera B-402, GI-401/402, en “les actu­a­ci­ons estratègiques i pri­o­ritàries de la xarxa viària inter­co­mar­cal”. Amb la carta, que faran arri­bar al govern del país, remar­quen que espe­ren “el com­promís del govern per reac­ti­var les actu­a­ci­ons”.

De fet, la seva petició és molt con­creta, ja que volen que s'eli­mi­nin els revolts amb l'objec­tiu de gua­nyar segu­re­tat i reduir el temps que suposa anar, per exem­ple, des de Guar­di­ola fins a Camp­devànol. No s'estan de recor­dar la importància d'aquesta via com a nexe d'unió entre el Ber­guedà i el Ripollès. Aquesta importància estratègica és el que ha dut l'alcalde de la Pobla de Lillet, Vicenç Lina­res, a impul­sar el mani­fest arran de les cues qui­lomètri­ques que es van pro­duir fa cosa de dos mesos a la C-16, des de Berga fins al túnel del Cadí. Ales­ho­res, molts vehi­cles van optar per aga­far la B-402 com a via d'esca­pa­ment per acce­dir a la Cer­da­nya i a França. El que molts no espe­ra­ven era tro­bar-se la car­re­tera que es van tro­bar a par­tir de Gombrèn. Aquesta car­re­tera, no obs­tant això, la fan ser­vir diària­ment mol­tes per­so­nes que viuen al Ber­guedà i tre­ba­llen al Ripollès, i vice­versa.

En la tro­bada de la Pobla de Lillet hi havia, a banda de l'alcalde d'aquest poble, els de Guar­di­ola, Gombrèn, Camp­devànol, Ripoll, Cas­te­llar de n'Hug, Sant Julià de Cer­da­nyola i Bagà, així com repre­sen­tants dels con­sells comar­cals del Ber­guedà i el Ripollès.

Cal recor­dar que la millora de la línia fèrria Bar­ce­lona-la Tor de Que­rol, i la de la C-17, de Vic cap al sud, són les dues rei­vin­di­ca­ci­ons en infra­es­truc­tu­res del Ripollès. A par­tir d'ara s'hi afe­geix la de la car­re­tera de Gombrèn. Torna, doncs, a la pri­mera pàgina de l'agenda d'ins­ti­tu­ci­ons locals i comar­cals de la zona i, molt pro­ba­ble­ment, de mol­tes enti­tats que s'hi afe­gi­ran.

LES XIFRES

30
quilòmetres
hi ha entre Campdevànol i Guardiola de Berguedà, però són molt sinuosos.

LA DATA

300
revolts
han de superar els conductors que recorren aquesta via intercomarcal.
2003
Es va proposar
la millora d'aquest eix, anomenat del carbó, amb referència a les mines que hi ha.
8
alcaldes
de l'Alt Berguedà i del Ripollès han signat un manifest perquè s'arregli la carretera en qüestió.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.