Infraestructures i serveis

transports

Els camions entre les Borges i Montblanc, per l’AP-2

La Generalitat proposa al territori el desviament obligatori dels camions, a partir del gener del 2018, per reduir la sinistralitat a l’N-240

De les Borges Blanques a Lleida, insisteix en la duplicació

La Gene­ra­li­tat vol implan­tar a l’N-240 la mateixa recepta per reduir l’alta sinis­tra­li­tat de la via que fun­ci­ona amb èxit a l’N-II a Girona i que ha plan­te­jat fa poques set­ma­nes per a l’N-340: la pro­hi­bició del trànsit de cami­ons per la car­re­tera, amb l’obli­ga­to­ri­e­tat de des­viar-se per l’auto­pista, tot boni­fi­cant-los part del peatge. En aquest cas, sola­ment en el tram entre les Bor­ges Blan­ques i Mont­blanc, on l’N-240 va paral·lela a l’auto­pista AP-2. La Gene­ra­li­tat està en con­ver­ses amb l’Estat i la con­ces­sionària, i deixa la pro­posta sobre la taula del ter­ri­tori amb el com­promís de tirar-la enda­vant “si té con­sens”. El ter­mini que s’ha fixat és el 20 d’octu­bre, perquè vol­dria implan­tar el sis­tema el pròxim 1 de gener del 2018. A l’horitzó, la volun­tat de posar en marxa –pel 2019– un sis­tema de tarifa plana de peat­ges a tot el país, la vinyeta.

El con­se­ller de Ter­ri­tori, Josep Rull, es va reu­nir ahir a l’ajun­ta­ment de les Bor­ges Blan­ques amb una quin­zena d’alcal­des de les Gar­ri­gues i el Segrià, el pre­si­dent de la Dipu­tació i el de la Cam­bra de Comerç de Lleida. La tro­bada se cele­brava després de la mort, la set­mana pas­sada a l’altura de Vinaixa, d’un bor­genc de 20 anys. Era la quarta víctima mor­tal en els últims dos mesos a l’N-240. El govern “s’ha fixat com a màxima pri­o­ri­tat reduir el drama de l’acci­den­ta­li­tat, amb un model reei­xit, que ha ser­vit per dis­mi­nuir sig­ni­fi­ca­ti­va­ment el nom­bre d’acci­dents mor­tals a Girona” des del 2013, va asse­nya­lar ahir el con­se­ller Rull a la sor­tida de la tro­bada. La boni­fi­cació del peatge de l’auto­pista AP-2 seria efec­tiva en el tram entre les Bor­ges Blan­ques i Mont­blanc. Així, el preu s’aba­ra­ti­ria en un 50% per als cami­ons que entrin i sur­tin en alguns d’aquests dos punts, i en un 42,5% per als vehi­cles pesats en trànsit.

El govern no fa exten­si­ves les pro­hi­bi­ci­ons de cir­cu­lar els cami­ons per l’N-240 entre les Bor­ges Blan­ques i Lleida. En aquest tram, la con­se­lle­ria defensa que la solució con­ti­nua sent la dupli­cació de la car­re­tera, atesa la llu­nya­nia de l’auto­pista i l’escas­se­tat d’entra­des i sor­ti­des de la mateixa auto­pista entre la capi­tal de les Gar­ri­gues i Soses. “No podem pro­hi­bir als cami­ons que cir­cu­lin per aquí, perquè no tin­drien accés als polígons i col·lap­saríem l’eco­no­mia de la zona”, segons el con­se­ller Rull. Els alcal­des van dema­nar ahir a Ter­ri­tori que, almenys, incen­tivi els cami­o­ners a con­ti­nuar per l’auto­pista fins a Lleida, tot boni­fi­cant-los aquest tram. Una pro­posta que, durant la reunió, la Gene­ra­li­tat es va com­pro­me­tre a estu­diar.

La pro­posta es plan­te­jarà aquest diven­dres a la Conca de Bar­berà, però segons el con­se­ller els pri­mers con­tac­tes amb l’Ajun­ta­ment de Mont­blanc i el Con­sell Comar­cal “han estat posi­tius”. Caldrà veure la reacció de les fede­ra­ci­ons de trans­por­tis­tes, que ahir no eren a la reunió. “No és una pro­posta tan­cada”, va remar­car Josep Rull.

LA FRASE

Fins i tot amb l’autopista sense peatge, cal incrementar la capacitat de l’N-240
Josep Rull
CONSELLER DE TERRITORI
L’única solució per a Juneda i les Borges és la duplicació, però sí que és bona per al sud de la comarca
Antoni Villas
PRESident del CONSELL COMARCAL de les GARRIGUES

Fins a dos mil camions diaris anirien a l’autopista

El juny passat, els alcaldes i la conselleria del tram lleidatà van arribar a un primer consens per reclamar com a solució la duplicació de la via entre les Borges i Lleida. Els reiterats incompliments del ministeri respecte dels terminis compromesos per a aquesta obra, així com la dificultat de tenir-la enllestida a curt termini, han portat els alcaldes a reclamar també la gratuïtat de l’autopista. El conseller Rull va instar ahir Foment a avançar en el projecte de duplicació, del qual encara no s’han ni adjudicat els estudis tècnics. “Encara que l’AP-2 sigui lliure de peatge, és importantíssim incrementar la capacitat de l’N-240, duplicant-la, perquè és el mecanisme que ens permet accedir a molts polígons industrials.”

En una primera valoració sobre la proposta, el president del Consell Comarcal de les Garrigues, Antoni Villas, va afirmar: “L’única solució per a Juneda i les Borges és la duplicació, però sí que és bona per al sud de la comarca.” La mesura trauria de la via fins a dos mil camions al dia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia