Infraestructures i serveis

La Sagrera comença a canalitzar trens de passatgers pel seu interior

Es restableix la circulació onze anys després de l’inici d’unes obres que encara no han finalitzat

L’estació de la Sagrera ha començat aquest dimarts a cana­lit­zar trens de pas­sat­gers pel seu inte­rior, una fita que arriba onze anys després de l’inici de les obres d’aquesta infra­es­truc­tura, que encara no té data de fina­lit­zació.

El pri­mer tren amb pas­sat­gers a cir­cu­lar ha estat un com­boi de la línia del Maresme, l’R1, que ha pas­sat per l’inte­rior de l’estació al vol­tant de les 15.35 en direcció Mataró, men­tre que el pri­mer ser­vei comer­cial ho ha fet en direcció a l’Hos­pi­ta­let a les 15:45 hores, ha pre­ci­sat Adif.

Els trens, però, només cir­cu­len per l’inte­rior d’estació, sense parar, perquè les obres per aca­bar l’estació pros­se­guei­xen.

L’exe­cució de l’última fase de les obres per al tras­llat de les vies de la línia Bar­ce­lona-Mataró-Maçanet a l’inte­rior de l’estruc­tura de la futura estació de la Sagrera a Bar­ce­lona ha obli­gat a inter­rom­pre la cir­cu­lació per via única entre el Clot i Bada­lona des del 5 de desem­bre fins avui.

Abans de la cir­cu­lació del pri­mer tren, s’han dut a terme les pro­ves per veri­fi­car el cor­recte fun­ci­o­na­ment del nou traçat i un simu­la­cre d’emergència, seguint les reco­ma­na­ci­ons de l’Agència Esta­tal de Segu­re­tat Fer­roviària (AESF), així com la inte­gració de les noves ins­tal·laci­ons en el Con­trol de Trànsit Cen­tra­lit­zat.

El traçat per l’inte­rior de l’estació de La Sagrera té una lon­gi­tud d’1,98 quilòmetres des del tri­an­gle fer­ro­vi­ari fins a la boca del túnel que dona accés a l’estació de Bar­ce­lona Clot-Aragó.

El minis­tre de Trans­ports, Mobi­li­tat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos, ha des­ta­cat en un mis­satge al seu compte de Twit­ter que la cir­cu­lació dels pri­mers trens per l’estació de la Sagrera és “un pas més en la moder­nit­zació i en la trans­for­mació fer­roviària a Cata­lu­nya”.

En un comu­ni­cat, Adif també ha res­sal­tat que es tracta “de la pri­mera fita de gran rellevància en l’avanç de les obres de cons­trucció d’aquesta nova infra­es­truc­tura, cri­dada a ser la gran estació de la capi­tal cata­lana, al cos­tat de Sants, i que, a més de gene­rar grans bene­fi­cis per a l’explo­tació fer­roviària, cohe­si­o­narà bar­ris i crearà nous espais per als ciu­ta­dans”.

A l’inte­rior de l’estació s’ha aca­bat el mun­tatge de via en placa de for­migó i la cons­trucció de les qua­tre vies d’aquesta línia, dues de les quals seran gene­rals i dues d’esta­ci­o­na­ment.

Les vies del cor­re­dor de Mataró ja estan situ­a­des en la seva posició defi­ni­tiva, en el nivell més infe­rior de l’estació, pel qual cir­cu­la­ran els trens de Roda­lies. La futura estació també dis­po­sarà d’un nivell inter­medi, amb vestíbul com­par­tit per Roda­lies i Alta Velo­ci­tat i apar­ca­ment i, per sobre, hi haurà les vies d’alta velo­ci­tat.

Així, el nivell infe­rior de Roda­lies ja està cobert i s’està tre­ba­llant en les obres per al tras­llat de les vies del cor­re­dor de Gra­no­llers.De manera paral·lela i, per sobre, con­ti­nuen les obres per aixe­car els pilars per fer la llosa que cobrirà el que serà la planta de vestíbul.

La posada en ser­vei de la línia Bar­ce­lona-Mataró-Maçanet per l’inte­rior de l’estruc­tura de la futura estació inter­mo­dal de la Sagrera ha estat pos­si­ble un cop aca­bat el procés d’exca­vació del recinte de l’estació. Per a això, ha cal­gut reti­rar al vol­tant d’1,5 mili­ons de metres cúbics de ter­res i mate­ri­als, aca­bar la llosa de fons i com­ple­tar el for­jat -que cobreix en una superfície de 3,5 hectàrees el nivell de Roda­lies. A més, s’han exe­cu­tat més de 82.000 m2 de pan­ta­lles.

En tota aquesta obra, és a dir, entre els tre­balls d’exca­vació, la pre­pa­ració de la superes­truc­tura i el mun­tatge de la catenària, el cable­jat i els sis­te­mes de segu­re­tat, entre d’altres, s’han inver­tit uns 290 mili­ons d’euros, i hi han tre­ba­llat unes 350 per­so­nes.

Ja està com­ple­tada més del 40% de la cons­trucció de la futura infra­es­truc­tura, i un cop acon­se­guida la cir­cu­lació de trens per l’inte­rior de la Sagrera, Adif con­ti­nua les obres en els dos pro­jec­tes de cons­trucció de la futura estació: el dels acces­sos i el de l’estruc­tura.

No obs­tant això, Adif no con­creta pos­si­bles dates d’inau­gu­ració d’aquesta estació, la major obra d’infra­es­truc­tu­res que es desen­vo­lupa a Bar­ce­lona, les obres de la qual es van ini­ciar el 2009 i que acu­mula impor­tants retards, tot i que, un cop fina­lit­zada, estarà pre­pa­rada per donar ser­vei a més de 50 mili­ons de viat­gers anu­als.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.