Infraestructures i serveis

La Sagrera comença a canalitzar trens de passatgers pel seu interior

Es restableix la circulació onze anys després de l’inici d’unes obres que encara no han finalitzat

L’estació de la Sagrera ha començat aquest dimarts a canalitzar trens de passatgers pel seu interior, una fita que arriba onze anys després de l’inici de les obres d’aquesta infraestructura, que encara no té data de finalització.

El primer tren amb passatgers a circular ha estat un comboi de la línia del Maresme, l’R1, que ha passat per l’interior de l’estació al voltant de les 15.35 en direcció Mataró, mentre que el primer servei comercial ho ha fet en direcció a l’Hospitalet a les 15:45 hores, ha precisat Adif.

Els trens, però, només circulen per l’interior d’estació, sense parar, perquè les obres per acabar l’estació prossegueixen.

L’execució de l’última fase de les obres per al trasllat de les vies de la línia Barcelona-Mataró-Maçanet a l’interior de l’estructura de la futura estació de la Sagrera a Barcelona ha obligat a interrompre la circulació per via única entre el Clot i Badalona des del 5 de desembre fins avui.

Abans de la circulació del primer tren, s’han dut a terme les proves per verificar el correcte funcionament del nou traçat i un simulacre d’emergència, seguint les recomanacions de l’Agència Estatal de Seguretat Ferroviària (AESF), així com la integració de les noves instal·lacions en el Control de Trànsit Centralitzat.

El traçat per l’interior de l’estació de La Sagrera té una longitud d’1,98 quilòmetres des del triangle ferroviari fins a la boca del túnel que dona accés a l’estació de Barcelona Clot-Aragó.

El ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos, ha destacat en un missatge al seu compte de Twitter que la circulació dels primers trens per l’estació de la Sagrera és “un pas més en la modernització i en la transformació ferroviària a Catalunya”.

En un comunicat, Adif també ha ressaltat que es tracta “de la primera fita de gran rellevància en l’avanç de les obres de construcció d’aquesta nova infraestructura, cridada a ser la gran estació de la capital catalana, al costat de Sants, i que, a més de generar grans beneficis per a l’explotació ferroviària, cohesionarà barris i crearà nous espais per als ciutadans”.

A l’interior de l’estació s’ha acabat el muntatge de via en placa de formigó i la construcció de les quatre vies d’aquesta línia, dues de les quals seran generals i dues d’estacionament.

Les vies del corredor de Mataró ja estan situades en la seva posició definitiva, en el nivell més inferior de l’estació, pel qual circularan els trens de Rodalies. La futura estació també disposarà d’un nivell intermedi, amb vestíbul compartit per Rodalies i Alta Velocitat i aparcament i, per sobre, hi haurà les vies d’alta velocitat.

Així, el nivell inferior de Rodalies ja està cobert i s’està treballant en les obres per al trasllat de les vies del corredor de Granollers.De manera paral·lela i, per sobre, continuen les obres per aixecar els pilars per fer la llosa que cobrirà el que serà la planta de vestíbul.

La posada en servei de la línia Barcelona-Mataró-Maçanet per l’interior de l’estructura de la futura estació intermodal de la Sagrera ha estat possible un cop acabat el procés d’excavació del recinte de l’estació. Per a això, ha calgut retirar al voltant d’1,5 milions de metres cúbics de terres i materials, acabar la llosa de fons i completar el forjat -que cobreix en una superfície de 3,5 hectàrees el nivell de Rodalies. A més, s’han executat més de 82.000 m2 de pantalles.

En tota aquesta obra, és a dir, entre els treballs d’excavació, la preparació de la superestructura i el muntatge de la catenària, el cablejat i els sistemes de seguretat, entre d’altres, s’han invertit uns 290 milions d’euros, i hi han treballat unes 350 persones.

Ja està completada més del 40% de la construcció de la futura infraestructura, i un cop aconseguida la circulació de trens per l’interior de la Sagrera, Adif continua les obres en els dos projectes de construcció de la futura estació: el dels accessos i el de l’estructura.

No obstant això, Adif no concreta possibles dates d’inauguració d’aquesta estació, la major obra d’infraestructures que es desenvolupa a Barcelona, les obres de la qual es van iniciar el 2009 i que acumula importants retards, tot i que, un cop finalitzada, estarà preparada per donar servei a més de 50 milions de viatgers anuals.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia