Infraestructures i serveis

El debat per la variant de la C-63 puja de to a Riudarenes

L’aval de l’equip de govern a la infraestructura contrasta amb la reclamació d’una consulta de l’oposició i de part dels botiguers

L’alcalde defensa l’obra i troba bàsic “alliberar” la via que creua el poble

L’obra, de 7,5 km, podria engolir 6.000 vehicles, segons el govern

El debat sobre la construcció d’una variant a la C-63, entre Riudarenes i Sils, ha pujat de to a Riudarenes. L’equip de govern hi està a favor i ha aprovat una moció en què defensa que es faci. “És una urgència”, diu l’alcalde, Josep Solé (Junts). En canvi, el partit de l’oposició, l’Agrupació Independent de Riudarenes (AIR), i part dels botiguers hi estan en contra.

Solé veu amb estranyesa les crítiques a la infraestructura. Recorda que els ajuntaments de Riudarenes i Sils hi van donar suport i van acordar un canvi de traçat, anys enrere. “La carretera es col·lapsa en hores punta. Hi ha soroll, contaminació i, fins i tot, accidents. S’ha d’alliberar”. Amb dades de fa tres anys, la intensitat mitjana és de 8.000 vehicles diaris. L’estudi de trànsit del govern calcula que la variant en podria engolir 6.000.

L’equip de govern afirma que la C-63 és, al centre de Riudarenes, una via “de trànsit molt elevat” i que enllaça l’autovia A-2 i la C-25 (eix transversal). A més, part de la vida del poble es fa al costat de la carretera perquè hi ha molt a prop el centre d’atenció primària, l’escola, la llar d’infants municipal i la llar de jubilats.

En el ple del divendres 12 de març, l’equip de govern, de Junts (4 regidors) i Somriu-IdSelva (3), va aprovar una moció de suport a la variant. Hi demanen, entre altres coses, que el govern faci una comissió de seguiment amb la inclusió dels regidors dels municipis afectats. Solé assegura que la plataforma No a la Variant a la C-63 no s’ha dirigit formalment a l’Ajuntament. En canvi, el batlle sí que ha rebut representants dels pagesos i dels comerciants.

Per la portaveu de l’Agrupació Independent de Riudellots (AIR), Esther Sarret, la variant de Sils i Riudarenes té “pocs beneficis” per al poble i malmet la serra Magra. “És un sacrifici enorme i el que s’hauria de fer és una consulta”, es pregunta. L’AIR té 4 regidors.

L’Associació de Comerç i Serveis de Riudarenes no té “una posició comuna”, tot i que “els establiments es van oferir per recollir signatures en contra”, diu el secretari de l’entitat, Joan Canal, que és molt crític amb la variant. La infraestructura faria que molta gent “deixés de passar pel poble, i això vol dir que perdria vida. I és una opinió personal, repeteixo”. Abans que la Generalitat faci una inversió mínima de 37 milions, Canal és partidari d’altres mesures per reduir l’impacte del pas dels vehicles, com ara indicadors dinàmics de velocitat o ressalts.

A Canal l’ha decebut que l’Ajuntament no hagi afavorit el debat. Igual que l’AIR, defensa una consulta. “És una qüestió transcendental i l’Ajuntament ha fugit del debat.” Canal recorda com el batlle de Sils, Eduard Colomé (Junts), va participar en un debat virtual amb partidaris i detractors.

Segons el projecte aprovat, la variant enllaçaria la rotonda de l’antic Rolls, a Sils, entre la GI-555 i l’A-2, i la C-63, a l’altura de Can Moragues, a Riudarenes. Tindria un recorregut de 7,5 km, dos carrils (un per banda) i en algun tram un tercer per facilitar l’avançament. Inclouria dos viaductes i la reforma del pont sobre l’AP-7, a Sils.

L’alcalde de Riudarenes afirma que molts municipis opten per alternatives al pas pel centre del poble, com ara “Cassà, la Cellera o Anglès”. Solé afirma, a més, que la carretera passa per un tram “que ja està trinxat, amb la via del TAV, una discoteca i unes vinyes. No cal enderrocar cap casa”. En principi, amb la construcció de la variant, el tram intern de la C-63 passaria a ser “una via urbana”, explica l’alcalde, cosa que també passaria a Sils.

“Dos quilòmetres nous”

De moment, la Generalitat s’ha compromès amb l’Ajuntament de Sils a millorar la GI-555, entre l’accés a Vallcanera i les Comes i l’A-2 i construir una rotonda prop d’una discoteca. Seria la primera part, segregada, de la variant. “Aquests dos quilòmetres nous s’han de fer perquè l’accés a Vallcanera i Comes és perillós”, considera Colomé.

LA XIFRA

432
signatures
contràries a la infraestructura va presentar la plataforma No a la Variant a la C-63, a l’Ajuntament.

Diferències amb el passat i un 11% menys

L’alcalde de Riudarenes relativitza les 432 firmes contràries a la variant. “Hi ha gent de fora. Aquí hi ha molts veïns que em demanen que es faci.” A Josep Solé li sobta que l’AIR s’hi oposi quan l’equip de govern de l’exalcalde Jordi Gironès hi havia donat suport. “Apel·lem al canvi. Som gent diferent”, aclareix Esther Sarret. Segons càlculs de la plataforma contrària, la variant faria reduir “un minso 11%” el trànsit al poble.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona