Infraestructures i serveis

Surt a licitació per 541 milions la gestió de l’AP-2 i l’AP-7 gratuïtes

Les dues carreteres deixaran de ser de pagament a partir de l’1 de setembre

L’Estat n’assumeix la titularitat i la conservació

El tram de via europeu entre Castelló i Vandellòs també rep llum verd

L’AP-7 i l’AP-2 seran gratuïtes a partir del mes de setembre en acabar la concessió que hi ha vigent a les explotadores, i el Consell de Ministres d’ahir va posar fil a l’agulla per fixar-ne la gestió un cop s’aixequin les barreres. Amb aquest objectiu, es va aprovar la licitació de cinc contractes per un import conjunt de 541 milions per a la conservació i explotació de les dues autopistes –al seu pas per Catalunya i per Aragó–, que passaran a l’Estat una vegada acabi la concessió. Són els trams de l’AP-2 entre Saragossa i el Vendrell i de l’AP-7 entre Tarragona i la Jonquera. En total, són 375 quilòmetres a Catalunya. També s’hi inclouen algunes àrees de servei que hi ha al llarg d’aquest recorregut: la Jonquera, l’Empordà, el Gironès, el Penedès, el Mèdol, l’Alt Camp, Lleida, les Garrigues, la Selva, el Montseny, Bellaterra i Porta Barcelona.

El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana afirmava ahir que ha establert un nou model de conservació que pretén oferir un servei integral, millorar l’estat de la carretera i optimitzar els recursos públics. Se separen de manera expressa les despeses i els ingressos del contracte, i s’estableix, per un cantó, el pressupost de despeses –costos de conservació i explotació, i petites obres– i, per l’altre, el pressupost d’ingressos –cànon a abonar com a contraprestació pel dret d’explotació de les àrees de servei i altres serveis públics–. Els nous plecs de contractació integren, per tant, prestacions de servei de vialitat i conservació ordinària, explotació d’elements funcionals i execució de petites obres de millora de la funcionalitat de la carretera.

D’altra banda, el Consell de Ministres també va convocar fa uns dies un contracte de serveis per a la gestió del centre de gestió de vialitat i operacions de carreteres de Granollers, amb un valor estimat de 19,36 milions d’euros, que serà des d’on se centralitzaran les comunicacions, la gestió del trànsit, les incidències, el manteniment i la vialitat.

La Generalitat ha plantejat històricament a l’Estat que en aquestes vies s’apliqui una eurovinyeta, és a dir, que paguin els que més contaminin. Fonts del Departament de Territori i Sostenibilitat, però, explicaven ahir que no s’ha rebut mai resposta per part de l’administració estatal pel que fa a aquesta qüestió. De fet, es va crear l’anomenat Grup de Peatges, una comissió que estudia la qüestió i en la qual també hi havia representat l’Estat. Les conclusions es van lliurar al ministeri, però no se n’ha obtingut, almenys fins ara, cap resposta.

També ahir el Consell de Ministres va autoritzar Adif perquè tregui a licitació les obres per a la implantació de l’ample europeu del tram entre Castelló i Vandellòs del corredor mediterrani. Els treballs es duran a terme al llarg d’uns 150 quilòmetres i tenen un pressupost que supera els 120 milions d’euros. Les obres de via i electrificació es divideixen en dos contractes: l’un per al tram Castelló-Vinaròs, de 76,7 milions d’euros, i l’altre per al tram Vinaròs-Vandellòs, d’uns 45 milions d’euros. En els dos casos, el termini previst d’execució és de divuit mesos. El govern espanyol ha destacat que es tracta d’una de les actuacions més rellevants en el desenvolupament del corredor mediterrani. Les obres consten de les operacions necessàries en plataforma, superestructura i electrificació.

LES XIFRES

375
quilòmetres
de carretera de peatge passaran a ser gratuïts a partir de l’1 de setembre a Catalunya.
150
quilòmetres
de via de tren tindran l’ample europeu entre Castelló i Vandellòs, un tram pendent des de fa anys.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.