S’ultima la creació del bus ràpid entre Girona i Salt
L’equip de govern de Salt explica que la Generalitat està a punt de presentar les conclusions de l’estudi sobre l’execució del projecte i que se’ls ha informat que es destinaran fons Next Generation per finançar-lo
La creació del bus ràpid entre Girona i Salt a través dels passejos d’Olot i Països Catalans, anunciada per primer cop fa ja quatre anys, és més a prop. El tinent d’alcalde de Territori de l’Ajuntament de Salt, Àlex Barceló, va explicar dilluns passat en el ple municipal que estan a punt de presentar-se i aprovar-se les conclusions de l’estudi sobre com s’ha d’executar el projecte –que s’emmarca dins de la nova xarxa BRCat de busos ràpids de la Generalitat– i que el govern els ha comunicat que la intenció és finançar-lo amb els fons europeus Next Generation.
En resposta a la portaveu d’IpS-CUP, Cristina Sibina, que va preguntar per l’estat del projecte, Barceló va assenyalar que, després de diverses reunions, s’havia “avançat en el tema i actualment ja està en fase de conclusions” i que aviat, tot i que no en va poder precisar la data, s’ha d’aprovar “la solució final, que presentarà la consultora que està fent l’estudi” sobre el recorregut, els elements de priorització del pas de bus i tipus de vehicles a utilitzar. Després s’obrirà un període de tràmit administratiu, però Barceló va avançar que el Departament de Territori els ha comunicat que se sol·licitarà que es financi a través dels fons europeus Next Generation, perquè “hi encaixa per pressupost i per tipologia, ja que la diagnosi prèvia ja deixa molt clara la possible millora de la mobilitat, sobretot de freqüències”.
Projecte BRCat
El fet que la ruta Girona-Salt era una de les disset línies que es projectaven per a la nova xarxa de busos ràpids BRCat es va anunciar el 2017, quan es va fixar, a més, que era una de les prioritàries. La Generalitat va explicar que aquests projectes es basarien en dos tipus d’actuacions. D’una banda, serveis d’obres com ara carrils bus, senyalitzacions, resoldre cruïlles i l’ús de diversos elements per millorar la infraestructura. De l’altra, la incorporació de serveis, com ara autobusos més grans o articulats, elèctrics... Fa uns mesos es va concretar que entre els motius per elegir el corredor Girona-Salt –de 3,6 km de longitud, tots en àmbit urbà–, hi havia el fet que “en aquest eix es detecten trams amb circulació lenta tant al passeig dels Països Catalans com, sobretot, al passeig d’Olot i al carrer de Barcelona, especialment a les proximitats de la intersecció entre aquests darrers vials”. A principis del 2020, abans de l’esclat de la pandèmia, van començar el recompte de vehicles per avaluar la viabilitat de la creació d’un carril bus, que és una de les peces clau del projecte. El tipus de vehicle n’és una altra. Teisa –l’empresa que s’ocupa de la línia– va anunciar fa un mes i mig que estava fent proves amb busos elèctrics dins del projecte de bus ràpid.
A la demarcació de Girona hi ha previstes tres rutes BRCat més: Girona-Palamós, Sarrià de Ter-Fornells de la Selva i Blanes-Lloret.