Veus d’ERC qüestionen el suport a l’acord del Prat
Capella condiciona l’aprovació a la protecció del delta i admet que hi haurà debat al consell nacional del partit, i els Verds, amb els quals Esquerra comparteix grup europeu, rebutgen l’ampliació
Junts fa pinya a favor, tot i l’oposició local i que Borràs és escèptica amb els compromisos de Madrid, mentre que Torra s’hi oposa
En Comú Podem ja recull signatures en contra
L’acord entre el govern, el Ministeri de Transports i Aena per desbloquejar la inversió de 1.700 milions d’euros els pròxims anys per a l’ampliació de l’aeroport del Prat, i sobretot la seva inconcreció pel que fa a les afectacions ambientals que pugui causar el projecte final, portarà cua en el vessant polític. La CUP i els comuns ja hi han mostrat els últims dies un rebuig frontal, però és que fins i tot veus a l’entorn dels grups del govern, de Junts però sobretot d’ERC, han mostrat reserves, i fins i tot rebuig, als plans d’ampliació, i posen en dubte que es puguin tirar endavant precisament per l’impacte ambiental que generarien al delta del Llobregat. Fonts consultades ahir dels dos partits ratificaven, això sí, que la seva posició oficial és la que han expressat els últims dies els seus líders al govern, el president, Pere Aragonès, i el vicepresident, Jordi Puigneró, que han destacat que l’entesa precisament ha evitat que Aena tirés pel dret amb l’allargament de la tercera pista, i que han aconseguit posar un full en blanc sobre la taula per dissenyar des de zero un projecte que haurà de tenir l’aprovació ambiental de la Comissió Europea, ja que els terrenys afectats estarien dins la Xarxa Natura 2000, o no podrà veure la llum.
En aquesta línia, la delegada del govern a Madrid, Ester Capella, va deixar clar ahir a RNE que, si el projecte final “no és compatible” amb la preservació del delta i el parc agrari, “difícilment serà possible”. “El principi d’acord és per condicionar l’ampliació de l’aeroport i no per ampliar-lo”, diferenciava. Això sí, després que hagin sortit veus crítiques a ERC, com ara la de l’exportaveu al Congrés Joan Tardà, que ha demanat un debat sobre la qüestió al consell nacional, Capella no amagava que això “ja s’ha debatut” en aquest òrgan, però que també s’hi haurà de continuar debatent. La federació comarcal d’ERC al Baix Llobregat també va deixar clar ahir en un comunicat que s’oposa a l’ampliació si no es fa amb “consens previ amb el territori”, basat en el “treball conjunt” i en acords amb tots els municipis implicats, i recordava que ja va defensar aquesta posició a l’Àrea Metropolitana de Barcelona amb una moció el 28 de juliol que rebutjava l’ampliació del Prat “sobre els espais protegits”.
A aquestes veus internes, a més, ahir s’hi afegia el Partit Verd Europeu –del qual forma part Catalunya en Comú, però amb el qual ERC comparteix grup al Parlament Europeu–, que en un dur comunicat deixava clara la seva “forta oposició” a l’ampliació. “El sud d’Europa no pot continuar apostant per un model econòmic obsolet basat en el turisme de masses”, reflexionava, per recalcar que el projecte està “en completa contradicció” amb l’Acord de París, amb “els objectius del Pacte Verd Europeu” i de la Llei Europea del Clima, i amb els fons europeus de recuperació Next Generation. El partit, que avisa que seria “inacceptable” que l’actuació comportés la destrucció de la Ricarda i que recorda que recentment ja s’ha obert un procediment pel mal estat de conservació del delta, demana a Pedro Sánchez i a Pere Aragonès que “no tirin endavant l’expansió acordada”. “Un projecte que causaria un dany irreparable a la zona és simplement impensable”, conclou.
Fonts oficials consultades d’ERC insistien ahir que qualsevol projecte definitiu “és imprescindible” que compleixi estrictament les normatives ambientals europees, ha de tenir el suport de tots els municipis afectats “i s’ha de basar en el treball conjunt de la taula institucional”, que inclou totes les administracions implicades, i és on es dissenyarà el pla director. “El compromís d’ERC i del govern de la Generalitat amb el medi ambient és total i innegociable”, subratllaven, per recordar, a més, que entre les exigències del partit hi ha també “resoldre” els dèficits d’inversió en la protecció de l’espai natural i agrari, i la millora de les connexions amb els altres aeroports catalans. Igualment, segueix reclamant que la gestió de l’aeroport es faci des de Catalunya.
Junts també fa pinya
En paral·lel, fonts oficials consultades de Junts també feien pinya al voltant de l’acord i es remetien a la nota de dilluns en què el partit es felicitava que el govern posi en marxa “un projecte que entoma els reptes econòmics del segle XXI i crea un ecosistema de talent”, a més de “remar a favor” dels interessos dels catalans. Junts recalca que l’entesa permetrà potenciar el sistema aeroportuari català en conjunt per descongestionar l’activitat del Prat, i recorda que l’acord vol fer de l’aeroport “un espai més sostenible”, tot seguint els criteris ambientals que marca la CE. També puntualitza que el pla de treball haurà de limitar l’impacte acústic a les ciutats de l’entorn i haurà d’adaptar-se a “les dimensions i ubicació que redueixin l’afectació” d’espais protegits, “especialment” la llacuna de la Ricarda.
Tot i això, també han aparegut veus discordants al partit, com ara la del grup municipal de Junts pel Prat, que s’oposa a l’ampliació. “Acceptar modificar un espai protegit només mereix un no rotund i encara més d’aquesta manera”, piulava dilluns, després de fer-se públic l’acord, el seu portaveu, Gerard Valverde. Tot i que no és militant, una altra veu molt significativa que s’hi ha oposat rotundament en les últimes hores és la de l’expresident Quim Torra. “Després de viure la Covid creia que mai més no prendríem una decisió que pogués anar contra el medi ambient, contra la natura i la terra, que és el llegat pels nostres fills. M’equivocava”, piulava dilluns, mentre dimarts rematava que “seria un greu error, un autèntic disbarat, que l’independentisme no fes costat a les reivindicacions del moviment ecologista i de defensa de la terra i la natura”, en el món post-Covid i de la crisi climàtica. Fins i tot la presidenta del Parlament, Laura Borràs, es mostrava escèptica sobre l’acord dimarts, tot i que per altres raons: “Els compromisos en inversió del govern espanyol ja els coneixem. Tornem a la pastanaga. Menys eufòria i més memòria”, piulava.
La consellera de Drets Socials, Violant Cervera, deia ahir a Catalunya Ràdio que “entén” Borràs, tot i que defensava que el govern està “cohesionat” per defensar que el projecte es faci tot respectant el medi ambient, i treia importància a les crítiques. “No és un tema entre partits, sinó de sensibilitats dins de la societat mateixa i dins de les pròpies organitzacions, no és que un partit digui una cosa i un altre una altra”, admetia.
Campanya d’ECP
Mentrestant, En Comú Podem va llançar ahir una campanya de recollida de signatures en línia contra l’ampliació, amb un manifest que denuncia que suposaria “l’arribada de 70 milions de turistes” i la perpetuació d’un “model obsolet de creixement il·limitat i insostenible”. Segons ells, el futur ha d’anar en la línia “d’estalviar vols innecessaris” i invertir en el tren com a alternativa. La CUP, que dimarts va registrar la petició perquè Aragonès i Puigneró compareguin al Parlament, ja va deixar clar el rebuig absolut a l’ampliació, i el fet que s’està trepitjant una “línia vermella”. Caldrà veure, així, si el Prat pot fer trontollar el seu aval al govern.
Diana Morant, ministra de Ciència i Innovació, tranquil·litzava els ànims ahir dient que el sistema “és garantista”, ja que “qualsevol proposta que es faci és valorada i avaluada, i ha de tenir declaracions d’impacte ambiental favorables per tirar endavant”, i afirmava que l’Estat garantirà la sostenibilitat del projecte, “i encara més ara amb la sensibilitat en la lluita contra el canvi climàtic”.
LES FRASES
Un estudi diu que es poden doblar xifres sense ampliar
Un estudi del 2020 de l’Airport Regions Council (Consell de Regions amb Aeroport, entitat que va presidir l’actual ministra de Transports, Raquel Sánchez, quan era alcaldessa de Gavà) sosté que l’aeroport del Prat podria arribar als 100 milions de viatgers –el 2019 en va rebre 52,6– sense ampliar la tercera pista com proposa Aena. Per assolir la xifra, l’Informe d’Estratègies davant una situació de saturació de l’aeroport de Barcelona - el Prat, com s’anomena el document avançat ahir per Nació Digital i a què va tenir accés l’ACN, proposa que les aerolínies augmentin l’ocupació dels avions des del 83,5% del 2019 fins al 90% o el 95%, i n’utilitzin de més grans. A més, conclou que la necessitat d’ampliació no és urgent perquè Girona podria actuar com a aeroport “secundari”, en la línia de capitals europees com ara París, Londres, Munic i Moscou. No esmenta, en canvi, el de Reus, ni els motius. L’informe el va encarregar l’Ajuntament del Prat el 2019.
D’altra banda, el Col·legi d’Ambientòlegs es va afegir ahir als opositors al projecte. “És una trista notícia perquè és una decisió del tot contrària a la situació de pandèmia i de crisi climàtica en què estem”, alerta en una nota, on reclama “valentia” per aplicar polítiques ambientals i recorda que hi ha alternatives per fer créixer la capacitat.