Infraestructures i serveis

El moviment pro gratuïtat de l’AP-7 es reorienta per poder erradicar nous peatges

No estan disposats que l’aixecament de les barreres suposi noves fórmules de pagament a l’ombra

Faran una marxa lenta a Salou la nit del 31 d’agost

El movi­ment veïnal per la gratuïtat de l’AP-7 reo­ri­enta la seva lluita per evi­tar que “mai més” es tor­nin a implan­tar peat­ges a par­tir de l’alli­be­ra­ment de diver­ses auto­pis­tes aquest 1 de setem­bre. L’opo­sició a la implan­tació de la vinyeta o algun altre mètode per poder cir­cu­lar per les vies ràpides públi­ques i que els usu­a­ris paguin pel man­te­ni­ment serà el prin­ci­pal eix de la lluita que s’obre amb el nou esce­nari. Per cele­brar la fina­lit­zació de la con­cessió dels peat­ges de tota l’AP-7, l’AP-2, la C-33 i la C-32 nord, l’enti­tat Prou! AP-7 Gratuïta orga­nit­zarà el dia 31 d’agost al ves­pre una marxa lenta per la via amb inici i arri­bada a Salou, a més d’unir-se als actes orga­nit­zats arreu del país per altres grups.

La marxa lenta, sense volun­tat d’afec­tar el trànsit segons els matei­xos con­vo­cants, vol cele­brar l’eli­mi­nació dels peat­ges en el tram entre Salou i la Jon­quera, però, al mateix temps, fer pública la inqui­e­tud per l’anunci que cir­cu­lar per les vies ràpides d’alta capa­ci­tat podria tor­nar a ser de paga­ment a par­tir de l’any 2024. Amb aquest objec­tiu, pla­ta­for­mes d’arreu de Cata­lu­nya i de l’Estat espa­nyol suma­ran esforços amb el lema Mai més, en les dife­rents llengües ofi­ci­als, per recla­mar que no s’esta­bleixi la vinyeta ni mètodes de paga­ment simi­lars. Cre­uen que l’alli­be­ra­ment de 500 nous quilòmetres de vies de peatge no ha de ser excusa per modi­fi­car el model actual. “La infor­mació que no hi ha prou diners per a car­re­te­res és una gran men­tida. Fan creure que hem de pagar per man­te­nir-les”, va dir ahir en roda de premsa el por­ta­veu del movi­ment ebrenc, Llo­renç Navarro. En el cas de l’AP-7 i l’AP-2, indi­quen que el man­te­ni­ment i l’explo­tació per part de l’Estat supo­sen 20,5 mili­ons, en con­tra­po­sició amb els prop de 724 que ingres­sava Aber­tis, la con­ces­sionària.

Després de 240 talls de car­re­tera al llarg dels últims sis anys, el veïns insis­tei­xen que no es tracta única­ment d’una qüestió econòmica, sinó prin­ci­pal­ment de segu­re­tat i de lli­ber­tat de cir­cu­lació de les per­so­nes. Segons els càlculs del mateix movi­ment, un total de 767 per­so­nes han per­dut la vida en vies con­ven­ci­o­nals paral·leles durant la pròrroga de les con­ces­si­ons en dis­set anys. Cre­uen que, si hagues­sin tin­gut l’alter­na­tiva de cir­cu­lar per una auto­pista sense pagar, al vol­tant d’un 70% s’hau­rien pogut evi­tar.

Amb aquests argu­ments, recla­men als governs català i espa­nyol, així com als par­tits polítics, que rebut­gin la idea d’apli­car fórmu­les de paga­ment per als usu­a­ris, ja sigui la vinyeta o altres sis­te­mes. De manera par­ti­cu­lar, Navarro demana la dimissió del vice­pre­si­dent Jordi Puig­neró per haver-se mos­trat par­ti­dari de la vinyeta. Avisa que la qüestió for­marà part de les nego­ci­a­ci­ons amb el govern espa­nyol i repta els par­tits cata­lans a no donar suport als pres­su­pos­tos del govern si se’n pre­veu la implan­tació.

Reclamant millores a les Terres de l’Ebre

Amb l’alliberament total de l’AP-7, el moviment veïnal reclama també al govern espanyol que apliqui millores que consideren essencials per garantir que la infraestructura presti un bon servei a les Terres de l’Ebre. Principalment, la construcció d’un tercer carril per reduir la congestió del trànsit, així com l’habilitació de més àrees de descans, més aparcaments de camions a les àrees de servei i nous accessos a la via ràpida: un a la zona de l’hospital de Vinaròs i un altre a Masdenverge –el Montsià és l’única comarca que no té cap enllaç amb la via ràpida.

Paral·lelament, reclamen també al govern espanyol que aturi i reverteixi les mesures introduïdes, sobre el paper, per reduir la sinistralitat al tram ebrenc de l’N-340, amb la construcció d’onze rotondes i una línia contínua. Segons el també portaveu del moviment veïnal, Àngel Porres, la circulació per aquesta via s’ha reduït a un terç.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.