La línia del TAV per a trànsit mixt estarà saturada el 2016
Un estudi de la Cambra adverteix que l'augment del nombre de trens de viatgers i mercaderies pel Pertús obligarà a buscar alternatives
A curt termini, ampliar el tercer rail fins a Portbou, fer la variant de Salt i acabar-la a Figueres
La importància que està assolint el tren com a mitjà de transport de futur, tant en viatgers com en mercaderies, es pot comprovar per exemple amb la intensitat amb què es debat el corredor mediterrani. En aquest context, la Cambra de Comerç de Girona va encarregar un estudi per conèixer a fons la situació actual i les potencialitats del ferrocarril per al transport de mercaderies a les comarques de Girona. Segons el seu president, Domènec Espadalé, “estem situats en un punt estratègic i hem d'estar preparats per quan tot funcioni a ple rendiment”.
L'estudi analitza el mapa ferroviari gironí actual i fa les propostes, perquè sigui competitiu en els horitzons del 2016 i el 2026, en funció de la posada en servei del TAV el 2012 o l'estació intermodal del Far d'Empordà. Del 2016 destaca la necessitat d'allargar el tercer rail fins a Portbou i modernitzar la línia per permetre-hi el pas de combois de mercaderies més llargs, 750 metres com a mínim. També inclou completar l'anella ferroviària de Figueres, i fer la variant per a mercaderies de Girona, que passa per Salt. Tot això es considera necessari, perquè el corredor actual del TAV podria quedar saturat el 2016 per l'augment del nombre de viatgers i el creixement de les mercaderies, coincidint amb la posada en servei de la segona fase del centre del Far. A més, el trasllat de passatgers a la línia del TAV permetrà alliberar la de Portbou per a més mercaderies, i així aprofitar millor els dos corredors.
De cara a l'any 2026, les grans millores haurien de ser allargar la variant de Girona fins a Flaçà, convertir a ample mixt la línia de Ripoll i fer que la de Portbou sigui només d'ample internacional. També inclou l'eix transversal ferroviari, si bé no es considera prioritari davant l'eix mediterrani.
L'estudi es farà arribar a l'Estat i a la Generalitat
El president de la Cambra va dir que aquest estudi, elaborat per l'Institut Cerdà de Barcelona, es farà arribar els propers dies al ministre de Foment, José Blanco, i al conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder. També es presentarà a la resta de cambres catalanes.
El tren transporta el 4,1% de les mercaderies
La futura terminal intermodal de Vilamalla i el Far d'Empordà –on coincidiran les línies d'ample ibèric i europeu– és on recauen ara mateix bona part de les expectatives d'aprofitament del corredor mediterrani a la demarcació. El 2012 es preveu que estiguin enllestits els accessos viaris i ferroviaris. En una segona fase, el 2016, es preveu que estigui acabada l'anella de Figueres i la terminal estigui del tot operativa. La relació del centre logístic amb el port de Barcelona i per a la indústria automobilística són dues de les claus per al seu èxit.
L'estació de Girona, en quart lloc en mitjana distància
L'estació de tren de Girona és la quarta de l'Estat espanyol en número de viatgers en mitjana distància, segons les dades del 2007 que reflecteix l'estudi. Amb 2,6 milions d'usuaris, només té davant Barcelona, Madrid i Sevilla. Figueres està en vuitè lloc amb 1,3 milions.
El problema dels pendents als túnels de Girona i el Pertús
Un dels motius pels quals es demana la variant de Girona i el tercer rail fins a Portbou són els excessius pendents que hi ha al túnel del Pertús i als de Girona. Això limita el pas de mercaderies molt pesants. A més, les perilloses també tindran problemes per circular-hi.
Augment del nombre apartadors a la línia del TAV
Com que és de trànsit mixt, es proposa disposar el 2026 de tres punts d'estacionament de trens a la línia del TAV. Com que els trens de mercaderies són molt més lents que els de viatgers, així es podrien apartar per cedir el pas i s'aprofitaria més la capacitat de la línia.
Pressió per l'estació de l'aeroport de Girona
Tot i que l'estudi se centra en el transport de mercaderies, també s'hi analitzen i fan propostes respecte a temes que afecten sobretot el trànsit de viatgers. Un dels més destacats en aquest sentit és el de l'estació de la línia del TAV a l'aeroport de Girona, on ja hi ha una reserva de terrenys feta i que s'inclou en diversos documents de planificació d'infraestructures. Josep Santandreu, president de l'àrea d'ordenació del territori de la Cambra de Comerç, va insistir ahir: “Reivindiquem que es faci aquesta estació, que ja està prevista, i que es connecti amb la terminal de viatgers”. Un dels handicaps, respecte als grans aeroports europeus, és que la línia del TAV passa a 550 metres de la terminal, i per això es proposa que l'enllaç entre l'estació i l'aeroport es faci amb un sistema de transport d'altes prestacions, que estigui sincronitzat amb els serveis que circularan per la línia del TAV. A més, també s'hauria d'afavorir l'enllaç amb l'estació del tren convencional de Riudellots, si bé aquesta encara està més lluny de l'aeroport. Pel que fa a la xarxa de rodalies que s'ha proposat a l'entorn de Girona, entre Flaçà i l'aeroport i amb dues noves estacions a Pedret i l'Avellaneda –fent les funcions de tramvia urbà–, en l'estudi es destaca que s'hauria de completar amb un enllaç directe entre l'estació de Riudellots i l'aeroport. Les freqüències que s'han previst en aquest servei –quatre trens per hora i sentit en hora punta– no haurien de condicionar la capacitat de circulacions de mercaderies, si bé s'adverteix que si s'incrementessin sí que ho farien. Per això s'insisteix en el ramal de mercaderies per Salt.