Infraestructures

infraestructures

Foment es compromet a tenir acabat el tercer rail a l'eix mediterrani el 2016

Ana Pastor anuncia que es treballa en el projecte i que l'any que ve ja tindrà pressupost

A hores d'ara n'hi ha només en trams com el Girona-Figueres

La ministra de Foment, Ana Pastor, es va comprometre ahir, en un acte a València, que el 2016 hi haurà ample de via internacional a tot l'eix mediterrani entre Alacant i la frontera francesa. Això es faria a través de la construcció del tercer rail, com el que hi ha entre Girona i Figueres, on es permet la circulació de trens d'ample europeu per la via convencional i pensant sobretot en els trens de mercaderies. De fet, aquesta ha estat sempre una de les grans peticions que s'han fet al voltant del corredor mediterrani per aprofitar millor la sortida de mercaderies dels ports catalans i valencians cap a Europa, sense haver de dependre de les vies del TAV, pensades sobretot per al trànsit de trens de viatgers.

De fet, la ministra va anunciar que ja s'ha encarregat a una consultora dependent de Foment, Ineco, que iniciï els treballs d'aquest projecte, de manera que es pugui començar a consignar partides pressupostàries per a l'obra a partir de l'any vinent. Segons Pastor, es començarien a executar les obres des de Catalunya per després anar avançant cap al sud. Malgrat que no va quedar clar el punt d'inici dels treballs, l'incògnita és saber si en els punts on ja hi ha vies d'alta velocitat construïdes també es faria el tercer rail a la via convencional. Això afecta sobretot els trams gironins, ja que el tercer rail entre Portbou i Figueres i entre Girona i Mollet és una de les reclamacions catalanes per donar sortida a les mercaderies en ample europeu. En canvi, de Castellbisbal cap a València sí que les obres hauran de ser a la via convencional. Per la ministra, aquesta serà “només la primera fase” del projecte de l'eix mediterrani.

A hores d'ara ja hi ha en servei el tercer rail entre Girona i Figueres i entre Castellbisbal i Mollet, en funcionament des del 2010 per permetre el pas de trens pel túnel del Pertús.

LES XIFRES

1.230
milions d'euros
és el que costarà construir el tercer rail a la via del tren convencional entre Alacant i la frontera
557
quilòmetres
tindrà el projecte del tercer rail anunciat ahir per Foment i encarregat a la consultora Ineco

LA DATA

2013
L'any que ve
és quan hauria d'haver-hi les primeres partides pressupostàries per executar el projecte

Finançament públic i privat

El projecte del tercer rail en tot el corredor mediterrani ja el va formular l'anterior ministre de Foment del PSOE, José Blanco. Ara un dels principals problemes serà el finançament, ja que es preveu una inversió de 1.230 milions d'euros en 557 quilòmetres. La ministra Ana Pastor va indicar que la intenció és comptar amb participació privada per a la seva construcció, alhora que es treballa per rebre els fons europeus que li corresponen en haver estat declarat el corredor dins la xarxa prioritària de la Unió Europea. Si no es troba finançament privat, Pastor va assegurar que l'assumiria tot l'Estat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.