La línia del TAV de Girona ven 17.600 places en una setmana
La majoria corresponen al trajecte entre Girona i Barcelona
La companyia es mostra satisfeta amb els resultats
El mal funcionament de les màquines de bitllets i les cues a l'estació de Girona provoquen crítiques
Bons resultats comercials de la línia d'alta velocitat entre Barcelona, Girona i Figueres. Durant els primers set dies de funcionament, Renfe va vendre 17.636 bitllets, una mitjana de més de 2.500 cada dia. Una xifra que des de l'operadora veuen “positiva”, i que si s'incrementés obriria la porta a augmentar el nombre de serveis en les franges horàries de més demanda. Ahir, responsables de Renfe asseguraven que encara és aviat i que cal esperar l'evolució durant el primer trimestre abans de prendre decisions. Si la tendència és a l'alça, no descarten reforçar serveis.
Pel que fa a les xifres, més del 80% dels bitllets venuts han estat de la categoria Avant, entre Figueres, Girona i Barcelona: 14.303. D'aquests, un 62% han correspost al trajecte Girona-Barcelona, amb 8.844 usuaris. L'enllaç entre Figueres i Barcelona ha sumat 4.797 viatgers, i entre les estacions de Girona i Figueres-Vilafant ha venut 662 bitllets.
Aquestes xifres fan referència a la primera setmana de funcionament, entre dimecres de la setmana passada i dimarts d'aquesta, i amb una ocupació bastant repartida entre cadascun dels dies.
Respecte del servei AVE, que connecta amb Madrid i estacions intermèdies com ara Saragossa, s'hi han desplaçat en aquesta setmana 3.333 persones; entre aquestes, 1.485 han comprat el bitllet entre Girona i Madrid, i 469, entre Figueres i Madrid. Per a les properes setmanes ja s'han venut 16.470 bitllets.
Finalment, i analitzant el tipus de bitllet que compren els usuaris, en el servei Avant prop d'un 57% opten per la tarifa d'anada i tornada. Els abonaments són un 12%, dels quals la majoria és la targeta de 10 viatges, i només un 3%, la de fins a 50 viatges.
Queixes dels usuaris
D'altra banda, els usuaris s'estan queixant de diversos aspectes que no funcionen tal com s'esperava. Una de les crítiques més recurrents entre els usuaris habituals és que no es poden imprimir els bitllets dels abonaments a les màquines de venda de Renfe. La companyia ha admès que s'ha de millorar aquest sistema i la tecnologia, de manera que es pugui utilitzar més fàcilment el mòbil per accedir a l'estació. En tot cas, han explicat que es tracta d'un problema de tota la xarxa, i que s'està treballant per millorar la tecnologia i oferir més possibilitats. Aquesta mancança obliga els viatgers a imprimir els bitllets a casa, o passar per les taquilles. Precisament, amb l'arribada del TAV no s'ha reforçat el personal de venda a l'estació de Girona, i això està generant cues importants que fa que hi hagi gent que perdi el tren.
LA XIFRA
LA DATA
El PSC reclama les expropiacions
El PSC ha presentat una proposició no de llei al Congrés dels Diputats perquè el govern de l'Estat pagui els deutes que manté amb els expropiats per les obres del TAV a les comarques gironines. El diputat gironí Àlex Sáez ha reclamat a l'Estat que reconegui les ocupacions temporals de finques, i que executi de manera immediata els diners que es deuen als propietaris, majoritàriament pagesos. En aquest sentit, també ha reclamat al govern de la Generalitat que faci de mediador entre administracions per accelerar el pagament. Segons Unió de Pagesos, que ja es va manifestar per aquest motiu el dia de la inauguració oficial del tren, l'Estat deu 2,8 milions als propietaris afectats. Dins aquesta xifra, 1,7 milions són acords ja firmats i reconeguts en els diversos trams entre Sarrià de Ter i Vilafant. A més, hi ha 71.000 euros en finques expropiades addicionals, i gairebé 962.000 euros en ocupacions temporals. En aquest darrer cas, a última hora Adif va rebaixar el preu de l'expropiació i no hi ha acord amb els propietaris. A més, també es reclamen cap a 87.000 euros en interessos pels retards.