Girona és on aquest estiu Ryanair ha reduït més rutes
Un informe d'un web especialitzat destaca que la companyia oferirà a l'agost 18 destinacions menys a Vilobí que el 2013
L'aeroport gironí és el tercer on Ryanair ha retallat més freqüències
Actualment, Ryanair està castigant especialment l'aeroport de Girona. Un estudi del web especialitzat Airline Network News and Analysis (ANNA) sobre la reducció de vols i rutes de la companyia irlandesa aquest estiu situa l'aeroport Girona-Costa Brava al capdavant del rànquing de retallada de rutes. Així, obviant el cas de l'aeroport Varsòvia Chopin (que ha perdut 26 destinacions perquè l'any passat, excepcionalment, s'hi van desviar les de Varsòvia Modlin, que estava en obres), l'aeroport gironí és on Ryanair ha reduït més rutes aquest estiu, amb un balanç negatiu de 18 destinacions. La companyia irlandesa ha previst 49 rutes per aquest estiu a Girona, 16 menys que les 65 de l'any passat, però l'estudi està basat en el mes d'agost i inclou també com a pèrdua respecte del 2013 Göteborg i Aarhus, que aquest any només s'operaran, en principi, durant el juliol. En total, hi ha 21 rutes de l'any passat que no repetiran a l'agost (Aarhus, Birmingham, Bydgoszcz, Cochstedt Doncaster, Estocolm/Vasteras, Gdansk, Göteborg, Hamburg, Jönköping, Kalmar, Karlstad, Katowice, Lamezia, Malmö, Oslo Torp, Pafos, Potiers, Rzeszów, Trieste i Venècia) i 3 de noves (Leeds/Bradford, Poznan i Rabat).
Just al darrere de Girona se situa l'aeroport de Weeze (amb 17 rutes menys) i, després, el d'Estocolm Skavsta (14). Molt més enrere, hi ha Oslo Rygge i Milà Bèrgam (tots dos amb 9).
Pel que fa al rànquing d'aeroports que perden més vols setmanals de Ryanair, Girona és tercer, amb 59 freqüències menys que l'agost passat. Només el superen Weeze, amb 73, i Brussel·les Charleroi, amb 65. I per darrere de Girona hi ha Estocolm Skavsta (56) i, molt més enllà, Frankfurt Hahn i Oslo Rygge (36).
Cal dir que hi ha 10 aeroports on Ryanair ha deixat d'operar: Angelholm, Cochstedt, Constanta, Doncaster, Jönköping, Kalmar, Klagenfurt, Karlstad, Targu Mures i Varsòvia Chopin.
Càstig als secundaris
L'estudi remarca que és el primer estiu que Ryanair operarà menys rutes que l'any abans: passarà de les 1.396 de l'agost passat a 1.312 aquest (84 menys). I remarca que els grans perjudicats són “els aeroports secundaris que serveixen ciutats grans com ara Barcelona, Düsseldorf, Frankfurt, Milà, Oslo i Estocolm”.
Pel que fa al nombre de vols (i, per tant, d'oferta de seients), la companyia irlandesa creixerà menys d'un 1% en global. L'informe inclou també una taula amb els aeroports on Ryanair augmentarà més els vols, que “confirma clarament que la nova planificació de Ryanair passa per operar des d'aeroports més grans”. Així, lidera el rànquing Roma Fiumicino (amb 112 vols setmanals més), seguit de Londres Stansted (93) i Brussel·les (91). L'aeroport de Barcelona és setè amb 53 vols setmanals més que el 2013.
LA XIFRA
Pendents de l'amenaça per a l'hivern que ve
lurdes artigasLes retallades dels últims mesos de Ryanair a l'aeroport de Girona han estat fortes –tant l'hivern passat com durant l'actual campanya d'estiu–, però el temor se centra ara en el fet que l'hivern que ve podria ser encara pitjor, ja que Ryanair ha amenaçat de reduir encara més la presència a l'aeroport gironí amb l'objectiu de pressionar la Generalitat perquè retiri una taxa mediambiental que aplicarà al Prat.
Males dades actuals
Així, després d'un hivern en què la companyia irlandesa ha operat només 19 rutes –3 menys que un any abans– i l'aeroport ha tingut, en global, la pitjor temporada hivernal de l'última dècada –només 349.500 passatgers, un 28,5% menys que un any abans–, la temporada d'estiu es presenta també com la pitjor des de l'arribada de Ryanair. Hi ha hagut una important reducció de rutes i les xifres del primer mes són clares: a l'abril, hi va haver un 16,8% menys de viatgers, tot i haver-hi la Setmana Santa, que l'any passat va ser al març. El problema és que la perspectiva no se centra, ara mateix, en com tornar a recuperar el volum de vols perduts, sinó en el temor d'una possible nova gran caiguda l'hivern que ve.
L'amenaça
El director comercial de Ryanair, David O'Brien, va fer, a mitjans d'abril, un xantatge clar al govern: va afirmar que la taxa ambiental que vol aplicar al Prat “no encoratja a créixer” a Catalunya i va recordar que a Girona només Ryanair pot fer negoci i satisfer les necessitats locals. O'Brien va dir que la programació de Girona per a l'hivern es tancaria “en les pròximes setmanes” depenent de com anessin les converses amb el govern. Ha passat un mes i no hi ha notícies. L'únic moviment que hi ha hagut és que AENA ha allargat les taxes i bonificacions actuals fins al 2015, fet que afavoreix Girona. De moment, al web de Ryanair, es poden reservar vols per l'hivern per a 4 rutes: l'Alguer, Càller, Bremen i Düsseldorf.
Menys vols dels anunciats: Wizz Air suspèn Lviv
La temporada d'estiu a l'aeroport Girona-Costa Brava va arrancar a principis d'abril i Aena va anunciar que hi hauria 69 destinacions –8 menys que l'any passat–. En el còmput d'AENA s'incloïen vols xàrters que s'operaran només a ple estiu i també algunes rutes de Ryanair només disponibles al juliol, com ara Göteborg i Aarhus.
La principal resta que es pot fer a la previsió inicial, però, és una cancel·lació. Wizz Air va anunciar, a mitjans abril, que, a causa del “descens de demanda en les rutes ucraïneses” per la situació política en aquest país, se suspenia “temporalment” el llançament de sis noves rutes que havien de començar a operar a finals d'abril des de l'aeroport de Lviv. Una d'elles havia d'unir-lo amb l'aeroport de Girona. La companyia ucraïnesa manté, això sí, el vol Girona-Kíev, que opera tot l'any i li ha donat sempre molt bons resultats i també té previst tornar a oferir, a partir del 14 del juny, el vol Girona- Budapest, que va estrenar l'any passat i que li va funcionar també molt bé.