L'alliberament de l'AP-7 costaria vora 160 milions d'euros al govern estatal
Les dades s'extrauen del nombre mitjà de vehicles i els peatges que aquests paguen, que proporcionen 63 milions d'euros a la concessionària Abertis
Una de les preguntes clau dels últims temps ha estat quant costaria aixecar barreres al tram ebrenc de l'autopista AP-7 tenint en compte que la concessió a Abertis, que gestiona la via a través d'Acesa, s'esgota a finals del 2019. Aquesta publicació s'ha permès fer un càlcul aproximat, avalat per experts en la metodologia, però no confirmat ni desmentit per part de cap administració ni empresa privada, que dóna com a resultat que el preu de l'alliberament, avançant tres anys la finalització de la concessió, és a dir, traient peatges a partir de l'1 de gener del 2017, seria d'uns 160 milions d'euros, aproximadament el 45% del que costaria construir el tram ebrenc de l'autovia A-7, que, segons va dir la ministra Pastor en seu parlamentària, costaria uns 356 milions d'euros. Les preguntes següents serien: paga la pena gastar-se aquesta ingent quantitat de diners per avançar tres anys la fi de la concessió si la ministra mateix va dir (no la compromet perquè no té gens garantida la continuïtat) que no la renovarien? Paga la pena insistir amb l'A-7 tenint en compte que el traçat aprovat entre l'Hospitalet i Campredó és paral·lel i molt pròxim a l'autopista?
El càlcul dels 160 milions està fet a partir de les dades d'intensitat mitjana diària de vehicles a l'AP-7. La mitjana entre els tres punts ebrencs amb dades que apareixen als mapes provincials de trànsit del Ministeri és de 15.877 vehicles (les dades corresponen al 2014). A partir d'aquesta dada i tenint en compte que un 19,2% correspon a vehicles pesants que paguen més (14,9 euros en el tram estimat) que els lleugers (10,05 euros), es pot inferir que Aumar, del grup Abertis, ingressa en peatges més de 63 milions anuals bruts entre l'Hospitalet de l'Infant i Peníscola. Tenint en compte que la concessió s'acaba a finals del 2019, si volguéssem alliberar a partir del 2017 parlaríem de tres exercicis i, per tant, això dóna uns 190,8 milions d'euros que la concessionària deixaria de percebre i podria reclamar a l'administració.
A aquest global s'ha de restar, però, la previsió de despesa i inversió que la firma privada deixarà de gastar-se. En aquest sentit, segons les dades facilitades per Abertis per al període 2010-2014, Aumar es gasta, aproximadament, en aquest tram ebrenc (amb una regla de tres feta a partir dels 443 milions que el grup Abertis diu que es va gastar en els 789 quilòmetres d'AP-7 durant cinc anys), uns 9,6 milions anuals, que impliquen uns 28,9 milions en tres anys. Restat dels 190 milions llargs, el resultat és que li podria correspondre una compensació per resolució de la concessió en aquest punt d'uns 160 milions.
A l'AP-7, segons el moviment veïnal per la gratuïtat, la concessió s'esgota el 31 de desembre del 2019 per al tram entre l'Hospitalet de l'Infant i Cartagena, mentre que, entre l'Hospitalet i la Jonquera, la concessionària té encara marge fins a finals del 2021. La plataforma també es remet a un estudi que xifra en 86 milions d'euros el preu d'alliberar l'autopista AP-2 entre l'AP-7 i Lleida i que, en canvi, convertir en autovia l'N-240 costaria més de 300 milions.