Infraestructures i serveis

Prop de 900 famílies reben ajudes per poder pagar l'aigua

La companyia Sorea treballa amb 22 municipis del Maresme i el 2016 va destinar 6.000 euros a pagar el rebut de col·lectius vulnerables

Defensa que la municipalització de serveis bàsics no es pot basar en “ideologia”

“Sorea aplica des de fa molts anys la política de no tallar l'aigua a cap família ni usu­ari en risc d'exclusió social.” Són parau­les de Montse Solé, direc­tora de cli­ents de la com­pa­nyia sub­mi­nis­tra­dora que dona ser­vei a 22 dels 30 muni­ci­pis del Maresme. Solé, en una tro­bada amb la premsa, va insis­tir que es manté un con­tacte directe amb l'àrea de Ser­veis Soci­als de cada Ajun­ta­ment amb qui com­pro­ven si els usu­a­ris que tenen rebuts pen­dents per­ta­nyen al col·lec­tiu de per­so­nes vul­ne­ra­bles. “Sem­pre s'espera l'informe de Ser­veis Soci­als abans d'actuar”, va pre­ci­sar i va afe­gir-hi que “el pro­to­col s'activa amb dos rebuts pen­dents, és a dir, sis mesos de marge i quan es noti­fica a l'Ajun­ta­ment aquest té dos mesos més per res­pon­dre”. La com­pa­nyia fa ban­dera dels recur­sos i ins­tru­ments que des­tina per garan­tir “un ser­vei de màxima qua­li­tat” per a tots els seus cli­ents, que a la comarca són 216.333 per­so­nes. Segons les dades faci­li­ta­des per Sorea, el 2016 es van des­ti­nar 6.000 euros a finançar rebuts de famílies no sol­vents econòmica­ment, i fins avui hi ha una reserva de 42.000 euros més sig­nats amb els diver­sos con­sis­to­ris amb qui tenen con­ve­nis, el dar­rer Sant Pol. Paral·lela­ment, la com­pa­nyia espe­ci­fica que 862 famílies al Maresme tenen una boni­fi­cació social, és a dir, reben aju­des per pagar el rebut –que repre­senta una suma total de 66.000 euros– i 9.235 famílies més que es bene­fi­cien de tari­fes adap­ta­des perquè al domi­cili hi viuen més de tres per­so­nes. També des­ta­quen les faci­li­tats que dona l'empresa a l'hora de frac­ci­o­nar el paga­ment “segons les neces­si­tats de cada usu­ari”. Amb tot, Montse Solé va expli­car que a la comarca el nom­bre de casos de vul­ne­ra­bi­li­tat detec­tats pel que fa al ser­vei de l'aigua no són nom­bro­sos.

Gestió pri­vada

Per la seva banda, el direc­tor gene­ral de Sorea, Fran­cesc Mayné, va tren­car una llança a favor de la gestió pri­vada del sub­mi­nis­tra­ment davant el debat sobre la muni­ci­pa­lit­zació dels ser­veis. “La decisió no es pot basar en un cri­teri ideològic, perquè no és vàlid, en tant que no aporta dades reals”, va dir. Mayné va insis­tir que cal com­pa­rar els dos sis­te­mes perquè “els bene­fi­cis teòrics de la muni­ci­pa­lit­zació es poden aca­bar tra­duint en un aug­ment dels cos­tos del ser­vei”.

Com a exem­ple, el direc­tor gene­ral de Sorea va par­lar d'Arenys de Munt, on l'any 2011 l'Ajun­ta­ment va assu­mir la gestió de l'aigua “i això s'ha aca­bat tra­duint en un incre­ment per als usu­a­ris de prop del 30% del rebut”.

Projecte de teleassistència a través de la telelectura

La companyia està treballant en la posada en marxa d'un servei d'alertes a través de la telelectura dels comptadors pensada especialment per a la gent gran que viu sola. “La telelectura ja dona l'alarma quan detecta que el consum canvia i tècnicament també podria activar-se quan durant 48 hores es veiés que no hi ha hagut el consum habitual”, diu Montse Solé. Tot i això, Solé recorda que és molt difícil poder aplicar el servei a tot un municipi, en tant que l'extensió de la telelectura encara és limitada, però manté que potser es podia activar en un barri concret.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia