Infraestructures i serveis

La reglamentació dels nous vehicles, pendent de renovar

L’Ajuntament adaptarà a la norma local les obligacions de casc i assegurança per a patinets i artefactes similars

És habitual que les administracions arribin tard als nous fenòmens socials. No ha d’estranyar, doncs, que la ciutat de Barcelona encara tingui pendent regular de manera definitiva els nous sistemes de transport personal coneguts com a vehicles de mobilitat personal (VMP), que es caracteritzen pel fet de ser plataformes amb rodes impulsades a tota velocitat per una bateria elèctrica i que, pel seu volum, poden circular per tot arreu.

Són els patinets i altres vehicles d’una o dues rodes, que han esdevingut una realitat en els últims anys i s’han erigit en solució i problema per a la mobilitat a Barcelona. Solució, perquè no contaminen; problema, perquè l’ús indiscriminat que fan els seus usuaris de l’espai urbà els converteix en un perill per a la seguretat viària.

El ple de l’Ajuntament de Barcelona del mes d’abril va aprovar per unanimitat tirar endavant la reforma de l’ordenança que regula la circulació de vianants i vehicles. L’objectiu primordial de la reforma és adaptar la normativa pròpia de la ciutat a la que va dictar el 2019 la Direcció General de Trànsit sobre els VMP. Segons la normativa, aquest tipus de vehicles només els poden portar persones majors de 16 anys i no poden circular a una velocitat superior als 25 km/h.

La normativa general que ara s’ha de traslladar a les ordenances de Barcelona obligarà els conductors d’aquests vehicles a protegir-se amb el casc i a portar roba reflectora de manera permanent –ara només se n’ha de portar de nit–. També s’obligarà a portar un sistema d’il·luminació i d’avís sonor i a disposar de l’assegurança de responsabilitat civil per respondre en cas d’accident.

L’acord del ple especifica que la transposició de la normativa espanyola a les ordenances locals s’ha de fer a través del Pacte per la Mobilitat, ens consultiu que es reuneix de manera periòdica i que encara no ha tractat el tema. Per aquest motiu, mentre l’ordenança no es renovi, està vigent la normativa que ja preveu sancions als conductors de patinets que, per exemple, siguin sorpresos parlant per telèfon mentre es desplacen amb el seu vehicle o portant uns auriculars. També està prohibit circular per un espai reservat per als vianants i no respectar-ho pot comportar una sanció de 200 euros.

En aplicació d’aquesta normativa vigent, durant el 2020 la Guàrdia Urbana de Barcelona va imposar 8.501 sancions a conductors de VMP. Aquest any, només fins al mes de març, el nombre de multes ja pujava a les 4.333, segons va explicar el regidor Albert Batlle. El fet que, percentualment, aquest any n’hi hagi més es deu a l’efecte del confinament pel coronavirus, que va reduir la mobilitat urbana durant el primer trimestre de l’any passat.

Amb la reforma de l’ordenança, també s’inclourà la posada en marxa d’un registre dels VMP, les bicicletes i cicles de més de dues rodes. Caldrà veure com s’adaptaran a la nova norma les empreses de lloguer de patinets, fenomen creixent a la ciutat, com el de lloguer de bicicletes –tant públiques com privades– o de motocicletes elèctriques del sistema de motorsharing.

LA XIFRA

8.501
multes
va imposar la Guàrdia Urbana de Barcelona l’any passat a patinets amb la norma encara vigent.

LA DATA

30.04.21
El ple
d’abril de Barcelona va aprovar renovar la normativa dels VMP, però encara no s’ha executat.

L’accidentalitat dels nous carrils

Un dels objectius municipals és ampliar la trama dels carrils bicicleta de la ciutat, utilitzats també per patinets i tot tipus de VMP elèctrics, molt més ràpids que les mateixes bicicletes. Alguns dels nous carrils s’estan habilitant separats del trànsit per una filera de vehicles aparcats en cordó. L’objectiu és protegir les bicicletes, però a la pràctica aquesta barrera física s’està convertint en una trampa en les interseccions, on es crea un punt mort de visió entre uns i altres vehicles que ha provocat massa accidents. L’últim conegut va ser el d’un patinet que va escombrar l’actor Pep Cruz a la Meridiana.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia