Llegat industrial a Pont de Molins
Joan Cabaño ha cedit al municipi una col·lecció de maquinària única
La mostra és a la cooperativa Ricardell i es mira de trobar la fórmula per fer-la visitable
Motos, cotxes, bicicletes, carruatges, tractors, motors i maquinària agrícola o industrial, que inclou des d'una maquina de vapor fins a una antiga màquina per fer hòsties religioses. Aquesta és la impressionant col·lecció que l'empresari Joan Cabaño ha anat aplegant al llarg dels anys. Es traca d'una col·lecció privada de més de quatre-centes peces, totes restaurades i en estat de funcionament, a la qual el públic no ha tingut accés fins ara, però que aviat s'hauria de poder visitar a Pont de Molins. Mitjançant un conveni, l'Ajuntament ha ofert l'edifici de l'antiga cooperativa Ricardell per situar-hi aquest fons i l'empresari ha cedit la seva col·lecció per posar-la a exposició pública. De fet, tota la col·lecció ja és actualment a la cooperativa.
Més de 400 peces
“Comences enamorant-te d'una màquina i acabes enamorant-te de totes“, diu Joan Cabaño, que és capaç de comentar i explicar l'origen de cada màquina que ha traslladat a la cooperativa de Pont de Molins. En paral·lel a la seva activitat empresarial (des de Construccions Metàl·liques Figuerenques SA, a Avinyonet de Puigventós), Cabaño ha reunit un fons que constitueix una mostra única de la història dels inicis industrials del segle XX.
La part més important, però, és una mostra de la impressionant producció industrial que va existir a les comarques de Girona i, més concretament, a l'Empordà i a Figueres. Quan aquesta exposició s'obri al públic, segurament molts visitants se sorprendran descobrint que a Figueres van coexistir a mitjan segle passat fins a cinc fabricants de motos, amb marques com Rieju, Ruter, Gimson, Maf i Evycsa. I a la cooperativa Ricardell hi podran veure diversos exemplars de cada una d'aquestes marques, en estat de funcionament.
Però a més, Cabañó no s'ha limitat a aquesta producció de proximitat. Durant 45 anys ha recollit material aprofitant els seus viatges arreu del món. Entre altres joies, a Pont de Molins es podrà veure també una maquina de vapor anglesa del 1909, un exemplar del popular cotxe d'Europa de l'Est dels anys seixanta, el Trabant (de plàstic), un tractor francès que va servir per desmantellar la línia Maginot i una màquina per apagar foc dels anys vint.
“Tenim la sort de disposar d'un fons excepcional i tenim l'espai adequat per obrir-lo al públic; només ens falta trobar-hi l'encaix per fer-lo visitable“, explica Esteve Llorenç, regidor de Cultura de Pont de Molins. Els impediments de la llei Lrsal i els pocs recursos d'un municipi d'uns cinc-cents habitants no permeten, ara mateix, de contractar una persona i d'obrir permanentment l'exposició. Però l'Ajuntament està buscant fórmules per fer-ho sostenible: la solució passaria per combinar la visita de la col·lecció Cabaño amb un punt de venda i promoció de productes de l'Empordà (vins, olis, productes turístics). S'està parlant en aquest sentit amb cellers i entitats, i Llorenç confia que la situació es desencalli en els pròxims mesos, per permetre ràpidament l'accés del públic a aquesta col·lecció.
S'estudia la proposta d'habilitar una pista de 1.000 metres
La implantació a Pont de Molins d'un atractiu com la col·lecció de Cabaño ja ha generat sinergies i la possibilitat de fer més projectes entorn de la cooperativa Ricardell. En aquest sentit, el més espectacular que té l'Ajuntament sobre la taula seria la possibilitat d'habilitar un petit aeròdrom, que combinaria l'evolució d'avionetes i el desenvolupament d'una estructura museística de l'aeronàutica. La iniciativa és promoguda per propietaris d'avionetes i escoles de vol que veurien bé la implantació en aquest territori d'un aeròdrom per connectar amb diversos equipaments d'aquest tipus de l'Estat francès, que, en canvi, escassegen al nord de Catalunya. Per fer-ho possible només caldria habilitar una pista de gespa d'uns 1.000 metres en uns terrenys adjacents a la cooperativa, amb el propietari dels quals l'Ajuntament ja s'ha posat en contacte. Al principi els propietaris que promouen aquesta iniciativa podrien reagrupar a Pont de Molins quatre avionetes i facilitar la instal·lació d'un hangar per albergar-los i iniciar una estructura de divulgació de la història aeronàutica.