Infraestructures i serveis

Ábalos reconeix que Foment va massa a poc a poc en l’N-II

El ministre inaugura el tram Sils-Maçanet de l’A-2 sense referències als trams del nord pendents de ser desdoblats

L’Estat ha trigat 47 mesos a completar 2,75 km d’obres

La pri­mera visita del nou minis­tre de Foment, José Luis Ábalos, a les comar­ques giro­ni­nes va ser­vir, ahir, per inau­gu­rar un tram de l’auto­via A-2 –l’N-II des­do­blada– i per reconèixer que una de les feri­des de la demar­cació des de fa anys i panys con­ti­nuarà oberta. Tal és la len­ti­tud que fins i tot l’Estat admet que va molt a poc a poc per con­nec­tar per car­re­tera les comar­ques giro­ni­nes amb la resta d’Europa. “[El tram Sils-Maçanet] s’ha endar­re­rit més del que es merei­xia”, va reconèixer Ábalos.

El tram entre Sils i Maçanet (2,75 km) s’ha cons­truït en 47 mesos, 7 més dels que esta­ven pre­vis­tos. Ábalos va valo­rar que la velo­ci­tat d’exe­cució no és digna de gaire mèrit: “No és gaire, però el cost és sig­ni­fi­ca­tiu.” Va par­lar de “pro­jecte col·lec­tiu” en referència a les admi­nis­tra­ci­ons gover­na­des pel PP i que calia fer l’estrena “amb humi­li­tat”. Va avançar que les millo­res entre Maçanet i Tor­dera –el PP va des­car­tar la dupli­cació del tram– sor­ti­ran a lici­tació per 27 mili­ons a prin­cipi del 2019.

Pre­visió amb absència

El minis­tre valencià del PSOE va ser sin­cer: “Està pre­vist dupli­car l’N-II al tram nord.” No va pre­ci­sar ni va fer cap esment als trams pen­dents de ser des­do­blats: Orri­ols-Bàscara, la vari­ant de Bàscara, el tram Bàscara-Figue­res, la vari­ant sud de Figue­res, la vari­ant de Pont de Molins i el tram entre Pont de Molins i la Jon­quera.

L’any 2015, hi havia pre­vis­tos 130 mili­ons en els sis trams de l’Alt Empordà. Amb Ana Pas­tor (PP) a Foment, les obres hau­rien d’haver començat el 2016, però no ha estat pos­si­ble. El dia 8, el dipu­tat Marc Lamuà (PSC), pre­sent ahir a Maçanet, va infor­mar que la tra­mi­tació ambi­en­tal dels sis trams s’havia des­en­ca­llat, pas previ per a la redacció dels pro­jec­tes.

El minis­tre de Foment va avançar que el tram Medinyà-Orri­ols, al límit del Gironès i l’Alt Empordà, entrarà en fun­ci­o­na­ment el segon tri­mes­tre del 2019. Segons apunta l’ACN, Foment admet que “els ter­renys d’aquesta zona han patit diver­sos des­pre­ni­ments per la cli­ma­to­lo­gia, cosa que ha fet retar­dar els ter­mi­nis”. Ábalos també va dir que es per­llon­garà el tram de l’A-26 entre Besalú i Caba­ne­lles (58 mili­ons), s’avançarà en la vari­ant d’Olot, per què ja hi ha acord amb l’alcalde, Josep M. Coro­mi­nas, i que millo­rarà la segu­re­tat a Ordis i Llançà.

L’obra té dos car­rils per sen­tit des de Maçanet fins a l’enllaç amb Sils i tres entre aquest punt i l’enllaç amb Vidre­res. El tram, amb car­rils de 3,5 m d’amplada, inclou tres via­duc­tes (per sor­te­jar les rie­res de Pins, Rec Clar i Rec Sor­rer). S’hi han des­ti­nat 65.641 m³ de terra vege­tal, i les expro­pi­a­ci­ons i les indem­nit­za­ci­ons han cos­tat 253.241 euros.

A diferència de l’ober­tura del Cal­des-Sils (desem­bre del 2014), en què hi era el con­se­ller Santi Vila, ahir el secre­tari d’Infra­es­truc­tu­res i Mobi­li­tat, Isi­dre Gavín, va repre­sen­tar el govern. També hi eren els dipu­tats Sergi Miquel i Jordi Xuclà (PDe­CAT), el sena­dor Joan Bagué (PDe­CAT), el sub­de­le­gat espa­nyol a Girona, Albert Bra­mon, el sub­de­le­gat de Defensa, Anto­nio Merlán, i el direc­tor gene­ral de Car­re­te­res de l’Estat, Javier Her­rero.

LA FRASE

És una satisfacció inaugurar el tram [Sils-Maçanet], que s’ha endarrerit més del que es mereixia
José Luis Ábalos
MINISTRE DE FOMENT

LA XIFRA

24,48
milions
d’euros ha costat el tram entre Sils i Maçanet. S’hi han destinat 14.785 m³ de formigó per a les estructures.

Lentitud “intolerable” per la FOEG i “incomprensible” per la Cambra

La Federació d’Organitzacions Empresarials de Girona (FOEG) va criticar, ahir, Foment per l’N-II. Segons un comunicat, “la lentitud en les obres és intolerable perquè, l’any 1995, l’aleshores ministre d’obres públiques, Josep Borrell [PSOE], ja va anunciar el desdoblament integral de nord a sud de l’N-II”. Per la FOEG, “encara que la inauguració sigui una bona notícia, no amaga el greuge que suposa la lentitud per a la competitivitat de les comarques gironines”.

La Cambra de Comerç de Girona troba que desdoblar 2,7 km en 47 mesos és “incomprensible”, en paraules del seu president, Domènec Espadalé, que era present, ahir, en l’acte d’inauguració. “Estic satisfet per la inauguració del tram, que ja temps que reivindiquem, però també trist pels que falten [al nord].” Al costat del seu homòleg de Sils, Martí Nogué, el batlle de Maçanet de la Selva, Josep M. Ciurana, va valorar la inauguració com a “molt important” en la connexió cap al nord i va lamentar els maldecaps durant les obres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia