Toca refer ponts a Empuriabrava
Els passos sobre els canals de la marina construïda fa 50 anys s’han de renovar
El 2021 es ’Ajuntament confia que el 2021 s’hagin refet els onze ponts per a vianants
Empuriabrava, l’anomenada “petita Venècia”, té 23 quilòmetres de canals navegables que constitueixen una de les icones de la Costa Brava. Però també podria ser qualificada com la ciutat dels ponts, necessaris per travessar aquests canals. Onze d’aquests passos són per a vianants i cinc són de trànsit rodat. Tots, però, tenen en comú que van ser construïts ara fa 50 anys, quan es va aixecar la marina enmig d’una zona d’aiguamolls. Les estructures d’Empuriabrava han anat envellint i els ponts especialment. “En alguns casos n’hi havia per posar-se les mans al cap: baranes rovellades arreglades amb filferro, llates de fusta trencades”, explica el regidor d’Urbanisme de Castelló d’Empúries, Josep Maria Canet. La problemàtica dels ponts a la marina és una qüestió recurrent als plens de Castelló i ha generat repetidament molts debats entre govern i oposició en tots els últims mandats.
Antics litigis
A més del pas del temps que ha fet envellir els ponts, també s’hi ha afegit la peculiaritat i complexitat en la gestió de la marina; hi intervenen l’Estat, la Generalitat, una concessió privada i, finalment, l’Ajuntament. El passeig Marítim d’Empuriabrava ha estat en mans d’una concessionària privada fins al 2015 i l’Ajuntament només va poder començar a intervenir-hi fa quatre anys. La gestió dels canals continua sent a càrrec de la concessionària, tot i que hi ha un estira-i-arronsa amb l’Ajuntament, que voldria cuidar-se’n. Els ponts van quedar en mans de ningú amb un litigi que es va allargar anys per saber qui se n’havia de fer càrrec, fins que el 2011 es va resoldre que eren competència de l’Ajuntament de Castelló d’Empúries. Però el 2011 la crisi ja era aquí i els ponts van quedar per a més tard.
Ara per a bicicletes
D’ençà de l’inici de l’actual mandat s’ha posat fil a l’agulla amb una planificació per refer tots els ponts per a vianants. N’hi ha de dos tipus: cinc de més curts amb pendent a banda i banda del punt central sobre els canals més estrets, i sis de més llargs i plans sobre els canals més amples. Els més curts s’han fet en aquest mandat i ara s’inicia la renovació dels llargs.
En tots es renoven les baranes, es tracta el rovell, es repinten, se substitueixen les llates de fusta per unes de sintètiques i se substitueixen les escales d’accés per unes rampes que ara permetran passar-hi en bicicleta.
Alçar-los un metre
Renovar aquests onze ponts representa un cost d’uns 600.000 euros i el pressupost varia segons els models: 35.000 euros per als curts i uns 70.000 per als llargs. La diferència és perquè en el cas dels llargs s’aprofita la renovació per alçar-los. Sota els ponts més curts i encorbats poden passar-hi embarcacions de fins a 2,80 m d’alt, que no passen sota els ponts més llargs. Aquests s’aixecaran un metre per permetre el pas de vaixells més grans.
LA XIFRA
“D’urbanització decadent a ciutat amb cara i ulls”
Un pont rodat sol, més car que els onze per a vianants
Mentre que la renovació dels ponts per a vianants ja està en marxa i planificada, refer els ponts rodats planteja una problemàtica i un cost força diferents. El més urgent on s’ha d’actuar és el pont del carrer Migjorn. Segons les dades de què disposa avui l’Ajuntament, s’ha de reparar o fer nou en un termini màxim de quatre o cinc anys. En aquest cas també es planteja la possibilitat d’aixecar-lo, tal com demana el sector de les nàutiques d’Empuriabrava, per permetre el pas de vaixells més grans, però el pressupost es dispara en relació amb el cost de les obres als ponts per a vianants. Segons un estudi previ que s’ha encarregat a un enginyer de camins, només arreglar aquest pont podria costar uns 200.000 euros; aixecar-lo costaria uns 780.000 euros, més del pressupost total pels onze ponts per a vianants. El pont del carrer Migjorn té una problemàtica afegida, i és que amb les variacions del nivell de l’aigua alguns vaixells toquen per sota, rasquen el formigó i deixen els ferros de l’obra al descobert. Quan s’afrontin aquests treballs no podran passar-hi cotxes per sobre ni vaixells per sota mentre durin les obres. El pont rodat següent on caldrà actuar és el del carrer Llobregat; la resta no són tan urgents. Però l’obra del carrer Migjorn ja toca i caldrà decidir si s’aixeca o no. Tot i que el regidor d’Urbanisme avança que considera que seria bo poder aprofitar l’obra per mirar a 50 anys de vista i aixecar-lo, remarca que la decisió final no està presa. S’haurà de valorar, aclarir costos i definir prioritats.