Les obres a la xarxa ferroviària provocaran talls i alteracions del servei aquest estiu
Els treballs al túnel de Toses començaran dilluns vinent i hi haurà transport per carretera entre Ribes de Freses i Puigcerdà
La instal·lació de la tercera via del corredor Mediterrani farà interrompre la circulació a Martorell
Les obres a la xarxa ferroviària agafen embranzida aquest estiu. Adif té prevista una sèrie de treballs que afectaran la circulació de passatgers i mercaderies i provocaran alguns talls. Com cada any, els gestors de les infraestructures aprofiten els mesos amb menys afluència de passatgers per abordar les obres de millora necessàries. Tot i que aquest any la crisi del coronavirus ha fet caure el picat el nombre d’usuaris, la represa s’està fent de forma gradual. Si bé els inconvenients a l’estiu poden ser menors, el fet que la majoria d’obres projectades s’allarguin fins ben entrada la tardor pot provocar trastorns amb la represa de la nova normalitat després de l’estiu.
Túnel de Toses
Els primers talls de l’estiu es faran al tram nord de l’R3, entre les estacions de Ribes de Freser i Puigcerdà, a causa dels treballs de modernització del túnel de Toses, que va patir un despreniment el juliol passat. Adif iniciarà les obres el proper dilluns 22 de juny i tindran una durada de 7 mesos i mig. Els treballs consistiran en la intervenció en la estructura interior del túnel, situat entre Planoles i la Molina, al mig de la collada de Toses. Es tracta d’una infraestructura de 3,9 quilòmetres de llargada que data del 1922. Els treballs tenen un pressupost estimat superior a 9,5 milions d’euros i permetran garantir l’estabilitat i la durabilitat de l’estructura, la total disponibilitat i seguretat de la infraestructura, reduir les necessitats de manteniment i minimitzar la probabilitat d’incidències amb afectació al servei. A més, s’eliminarà la limitació temporal de velocitat que existeix actualment.
Mentre durin les obres, es donarà un servei alternatiu per carretera que cobrirà tot el trajecte afectat, des de Ribes de Freser fins a Puigcerdà, i quan obri la frontera francesa els autobusos arribaran a l’estació de la Tor de Querol. A les poblacions de Planoles, Urtx-Alp i la Molina es modificarà el punt d’estacionament per fer més àgil i ràpida la pujada i baixada de viatgers. Tot i això, el transport per carretera comportarà un increment del temps de viatge d’uns 50 minuts.
Tall a Martorell
L’R4, la línia que cobreix el trajecte entre Sant Vicenç de Calders i Manresa per Vilafranca del Penedès, serà la més afectada de tot el conjunt de Rodalies. Les obres, que ja es van anunciar l’any passat però es van decidir posposar fins aquest estiu, tindran efectes col·laterals en la circulació d’altres línies, que Adif ha avançat que anunciarà més endavant.
La construcció de la tercera via del corredor Mediterrani obligarà a tallar totalment la circulació entre les estacions de Sant Sadurní d’Anoia i Martorell. L’alcalde de Sant Sadurní d’Anoia, Josep Maria Ribas, ha confirmat a aquest diari que l’inici previst de les obres és el 25 de juliol i que s’allargaran quatre mesos. Ribas ha explicat que el transport alternatiu es farà per carretera mentre duri el tall i que, d’entrada, està previst que hi hagi fins a 16 circulacions diàries d’autobusos cap a Martorell. Per facilitar l’accés dels autobusos a l’estació, Renfe ha explicat a l’Ajuntament de Sant Sadurní que abordarà unes obres de millora de l’estació que permetran la parada dels busos sense afectar l’aparcament. Està previst que, en el futur, la parada del bus urbà, que ara és fora del recinte, s’instal·li també en aquest punt.
L’estiu passat, Adif va començar els treballs per implantar l’ample de via internacional del corredor mediterrani entre les estacions de Castellbisbal i Martorell i es van instal·lar les travesses d’ample mixt que donen accés a la fàbrica de SEAT. A més, per poder ampliar la capacitat operativa, es van encetar unes obres al túnel de Castellbisbal, que estava en desús, que encara estan en marxa. Aquests treballs no van afectar la mobilitat, però Adif ja va avançar, aleshores, que el proper tram sí que provocaria talls a la infraestructura viària en un punt sensible on al transport de passatgers se suma la circulació de trens de mercaderies. I és que, segons va explicar Adif en aquell moment, per aquest punt passen, cada setmana, uns 1.500 trens entre els de l’R4 de Rodalies i els de mercaderies, una de les densitats més importants de l’Estat. És per això que el desviament dels serveis de mercaderies pot provocar de rebot afectacions en altres línies de passatgers de Rodalies.
L’R1 per la Sagrera
Les obres de la futura estació intermodal de la Sagrera avancen i això farà, tal com ja estava previst, que les primeres vies a traslladar-s’hi siguin les de l’R1 de Rodalies. La pandèmia ha obligat a endarrerir algunes setmanes l’inici del trasllat de les vies, anunciat per a mitjans d’aquest any. Els treballs provocaran un tall total de l’R1 els dies 25 i 26 de juliol i la circulació per una sola via en un tram aproximat d’1,7 quilòmetres durant tres mesos i mig. Està previst que, a partir de novembre, els trens ja puguin circular per doble via per l’interior de la futura estació de la Sagrera. Hi haurà transport alternatiu per als dos dies de tall total, però la resta del temps el servei de l’R1 quedarà reduït i sense oferta complementària de transport per carretera, segons ha confirmat el Departament de Territori.
Un cop fets aquests treballs i en un termini de 18 mesos, es farà el trasllat de les vies de l’R2 de Granollers a l’estació, que estarà dividida en tres nivells. A la part més baixa, hi haurà les quatre andanes amb vuit vies de Rodalies. Per sobre, hi haurà el vestíbul de l’estació, que tindrà 12.000 m² i donarà accés a les línies de rodalies, d’alta velocitat i al metro, i dos aparcaments amb capacitat per a més de 1.400 vehicles. Per sobre del vestíbul, es construiran les andanes d’alta velocitat. En seran quatre amb una longitud de 800 metres i amb un total de vuit vies.
Pont de la Tordera
L’R1 de Rodalies manté l’afectació entre les estacions de Malgrat de Mar i Blanes fins a final d’any. El temporal Glòria va destruir, el 21 de gener passat, el pont de ferrocarril de la Tordera i els operaris treballen per aixecar un nou pont que permeti tornar a unir la línia entre el Maresme i la Selva.
A hores d’ara, ja estan enllestits els treballs de demolició de les restes de l’antic pont, el desviament de les canalitzacions i els serveis afectats i s’ha iniciat la fase de cimentació dels pilars. El nou port tindrà 221,3 m de longitud i s’aixecarà sobre una estructura de cinc vanos. Les obres tenen un pressupost de 8,1 milions d’euros i es van aturar els primers dies de l’estat d’emergència provocat per la pandèmia, però ja fa setmanes que s’han reprès. Mentre duren els treballs, un servei d’autobusos uneix per carretera les estacions de Malgrat de Mar i Blanes.
Flexibilitzar Sants
A principi de juny, van començar els treballs per al nou esquema d’estacionament de les línies d’ample convencional a Sants, que han de permetre que l’estació central de Barcelona i també la més congestionada guanyi fluïdesa. Aquesta millora dotarà amb quatre vies d’estacionament cadascun dels dos túnels urbans de Barcelona, el que ve de la plaça Catalunya i el de passeig de Gràcia, i permetrà equilibrar els tràfics. Durant la primera fase de les obres, que s’allargarà fins al 31 d’agost, les úniques afectacions són la modificació dels recorreguts del dos darrers trens de la nit i del primer del matí, que habitualment circulen pel túnel de passeig de Gràcia i ara és desvien pel de plaça Catalunya. Adif ha anunciat que quan s’abordin les properes fases de l’obra hi podrà haver més desviaments selectius pels túnels en funció de com avancin els treballs que s’aniran anunciant.
LES XIFRES
Recuperades les mercaderies entre Tarragona i Lleida
El port de Tarragona i Renfe han recuperat el transport ferroviari de productes agroalimentaris a Lleida després de més de 20 anys sense servei. El primer es va fer la setmana passada i va ser un carregament amb fava de soja al port de Tarragona amb destinació a les instal·lacions de Bon Àrea a Lleida. El transport ferroviari amb productes agroalimentaris es va deixar de prestar perquè la proximitat de Lleida amb el port de Tarragona no el feia prou competitiu respecte a altres transports terrestres. Ara, la represa d’aquest servei a la zona de ponent obre la possibilitat que es mantingui i s’incrementi a mitjà termini gràcies als nous condicionants del mercat, la sostenibilitat i la competitivitat.
El servei iniciat per Renfe Mercancías és de transport de cereal amb trens de 17 vagons d’unes 850 tones de càrrega neta. En la primera etapa, es tracta d’un tren de freqüència setmanal, que s’anirà augmentant en funció de les necessitats de subministrament del client final.
Aquest nou servei ferroviari evidencia uns canvis en la logística que van començar l’any passat amb trens de productes agroalimentaris amb destinacions com ara Saragossa, Monsó i Vic. El port de Tarragona rep productes de països com ara Ucraïna, Romania, Argentina i els Estats Units. La distribució abasta una àrea que inclou tot Catalunya, Aragó i gran part de Navarra i de l’est de Castella, i on es produeix més del 40% del pinsos de l’Estat.