Infraestructures i serveis

Vies vulnerables

Els danys a les infraestructures ferroviàries provocats per fenòmens meteorològics extrems suposen despeses milionàries l’últim any

Els experts coincideixen que cal reflexionar sobre les línies més exposades pel canvi climàtic

Adif ha des­ti­nat 83,6 mili­ons d’euros a repa­ra­ci­ons de danys pro­vo­cats per fenòmens mete­o­rològics extrems en el dar­rer any. A aquesta quan­ti­tat, s’hi han d’afe­gir els 4,3 mili­ons que va dedi­car Fer­ro­car­rils de la Gene­ra­li­tat (FGC) a fer repa­ra­ci­ons en diver­sos punts de la xarxa per aiguats vio­lents. La DANA (depressió aïllada en nivells alts) de l’octu­bre pas­sat i el tem­po­ral Glòria, al gener, van ser els epi­so­dis més devas­ta­dors i un senyal que el canvi climàtic pro­voca seri­o­sos estralls que evi­den­cien la vul­ne­ra­bi­li­tat d’algu­nes infra­es­truc­tu­res fer­roviàries del país.

Les des­tros­ses de la DANA a la línia R13 van afec­tar un tram de 41 quilòmetres entre les esta­ci­ons de Puig­verd-Artesa de Lleida i l’Espluga de Fran­colí. Entre el 22 i el 23 d’octu­bre del 2019, s’hi van detec­tar 70 incidències, 15 de les quals van ser cata­lo­ga­des de molt greus i van pro­vo­car el des­car­ri­la­ment de tres loco­mo­to­res. En alguns punts de la línia, va des­a­parèixer per com­plet la pla­ta­forma i en d’altres va caure la catenària i es van tren­car els cables de senya­lit­zació i tele­co­mu­ni­ca­ci­ons. A més, van des­a­parèixer senyals i altres equips. Les obres de repa­ració es van allar­gar sis mesos i no va ser fins al 14 d’abril que la línia va tor­nar a fun­ci­o­nar. La línia R12 també va regis­trar danys en diver­sos punts d’un tram de 80 quilòmetres entre les esta­ci­ons del Pla de Vila­no­veta i Calaf.

A Cape­lla­des, l’incendi que hi va haver el juliol del 2019 va afec­tar una tor­ren­tera, que durant les plu­ges de la DANA va bai­xar amb força i va pro­vo­car danys a la línia Llo­bre­gat-Anoia d’FGC. La repa­ració va tenir un cost de 450.000 euros, que es van afe­gir als 235.000 de l’actu­ació d’urgència al túnel inun­dat i els pous de ven­ti­lació de l’estació de Can Feu-Gràcia, de la línia Bar­ce­lona-Vallès d’FGC.

Al gener, el Glòria va por­tar el des­ga­vell a altres línies fer­roviàries, amb talls pun­tu­als i nom­bro­sos retards, però la del Maresme va ser la que en va sor­tir més mal­pa­rada. L’enfon­sa­ment del pont de la Tor­dera va repre­sen­tar un tall de l’R1 entre Mal­grat de Mar i Bla­nes que encara està pen­dent de resol­dre’s men­tre s’enlles­tei­xen les obres de cons­trucció del nou pont, que s’està fent amb una estruc­tura més reforçada i pilars amb una pro­fun­di­tat de 45 metres per poder aguan­tar les futu­res rie­ra­des.

El tram entre Bala­guer i la Pobla de Segur de la línia RL2, ope­rada per FGC, va estar tallat fins a finals de setem­bre i va reque­rir una inversió de 2.150.000 euros per posar-la de nou en fun­ci­o­na­ment.

Talls per tem­po­rals

Als cos­tos econòmics pro­vo­cats per aquests epi­so­dis, s’hi afe­gei­xen els incon­ve­ni­ents per talls i retards. Renfe té regis­trats des de l’inici del 2019 fins al setem­bre d’aquest any una qua­ran­tena d’incidències pro­vo­ca­des per fenòmens mete­o­rològics que han obli­gat a tallar línies i a bus­car trans­port alter­na­tiu per car­re­tera per poder-hi deri­var els usu­a­ris, cosa que en la majo­ria dels casos ha fet alen­tir els tra­jec­tes. L’R13 va estar 173 dies tallada, l’R1 fins avui ja n’acu­mula 278 sense cir­cu­lació entre Mal­grat de Mar i Bla­nes, i en van ser 14 entre Bla­nes i Maçanet, men­tre que el Glòria també va pro­vo­car un tall de cir­cu­lació de cinc dies de l’R3 entre la Gar­riga i Puig­cerdà per inun­dació de les vies.

Els experts coin­ci­dei­xen que el canvi climàtic pro­voca que aquests fenòmens siguin cada cop més freqüents, i el fet que entre la DANA i el Glòria només trans­cor­re­gues­sin tres mesos n’és una prova. Jordi Julià, engi­nyer de camins, con­si­dera aquest fet “molt excep­ci­o­nal”, però reco­neix que, “de talus­sos, en cauen sem­pre”. Tot i això, creu que el man­te­ni­ment de la xarxa fer­roviària “és bo, tot i que és millo­ra­ble”. “Es noten els deu anys de para­lit­zació de les inver­si­ons en obra pública a causa de la crisi”, manté, però asse­nyala que la represa ja es començava a notar abans de l’arri­bada de la pandèmia.

El pre­si­dent del Col·legi Ofi­cial de Geòlegs de Cata­lu­nya, Ramon Pérez, està d’acord amb la diagnosi de les infra­es­truc­tu­res. “No hi ha acci­dents, i això és senyal que les vies estan ben man­tin­gu­des. Els diners que s’hi han inver­tit són els que toquen per situar-nos en el risc més baix pos­si­ble”, con­clou.

Hi ha, però, infra­es­truc­tu­res sen­si­bles que ja patei­xen de manera recur­rent, com és la línia del Maresme. A hores d’ara, Adif està exe­cu­tant una inversió de 12,8 mili­ons d’euros per reforçar l’escu­llera que pro­te­geix la via en un tram de dos quilòmetres entre Cabrera de Mar i Mataró i ja han avançat que n’hi haurà més en altres trams de la mateixa línia per evi­tar que les ona­des arri­bin a la via del tren quan hi ha tem­po­rals impor­tants. El pre­si­dent del Col·legi de Geòlegs con­si­dera posi­tiu que es facin les millo­res necessàries, però qüesti­ona l’eficàcia d’alguna d’aques­tes inver­si­ons. “No té gaire sen­tit abo­car diners a repa­rar allò que el pròxim tem­po­ral es tor­narà a empor­tar”, asse­nyala. En aquest sen­tit, coin­ci­deix amb Jordi Julià en la neces­si­tat d’obrir el debat sobre la con­veniència de man­te­nir línies que a llarg ter­mini i a con­seqüència del canvi climàtic serà molt com­pli­cat que tin­guin via­bi­li­tat. “És evi­dent que la línia del Maresme no és esta­ble”, manté l’engi­nyer, tot i que veu difícil que hi hagi una alter­na­tiva a curt ter­mini a causa dels cos­tos econòmics. “Hauríem de fer un túnel entre Sant Adrià i Bla­nes, que seria qua­tre cops més llarg que el con­junt de l’L9 i el cost econòmic seria inas­su­mi­ble.” Caldrà veure si l’avenç del canvi climàtic pre­ci­pita algu­nes deci­si­ons polítiques en aquest sen­tit.

LES XIFRES

87,9
milions d’euros
és el cost de les reparacions d’urgència que han hagut de fer Adif i FGC els darrers 12 mesos.

LES FRASES

No té gaire sentit abocar diners a reparar allò que el pròxim temporal es tornarà a emportar
Ramon Pérez
president del col·legi de geòlegs de catalunya
El manteniment és bo, però es noten els 10 anys de paralització de les inversions en obra pública
Jordi Julià
enginyer de camins
173
dies
va estar tallada la via entre Lleida i l’Espluga de Francolí, i el tram entre Malgrat i Blanes ja n’acumula 278.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia