Infraestructures i serveis

L’AP-7 sud compleix un any alliberada esperant millores

Empresaris i veïns celebren la gratuïtat dels peatges però reclamen més inversions

Els estudis fets el primer mes apuntaven a un increment del 36% de la circulació pel tram català de l’autopista

Un any després de l’aixecament de les barreres de peatge a l’AP-7 sud, veïns empresaris i transportistes celebren haver deixat de pagar però reclamen millores viàries. Jordi Just, president de la comissió d’ordenació del territori del Consell de Cambres, lamenta que l’únic que s’ha fet fins ara ha estat retirar les casetes dels peatges. “Falta millorar les connexions locals i fer el desdoblament de l’N-340 a les Terres de l’Ebre”, reivindica Just, que coneix bé les mancances viàries del territori pel seu càrrec de president de la Cambra de Comerç de Reus. “Han convertit l’AP-7 sud en autovia, però calen més sortides per poder connectar bé el territori”, remarca. Adverteix que amb sortides cada 20 quilòmetres cal fer molts tombs per arribar a les poblacions i augura que passarà el mateix a partir del setembre a la resta de l’AP-7 i a l’AP-2, quan s’eliminin els peatges. A més, denuncia que el tram de l’N-340 a les Terres de l’Ebre és “un campionat de rotondes” i que als pressupostos de l’Estat no hi ha cap partida per poder fer el desdoblament del tram.

El president de la Cambra de Contractistes d’Obres de Catalunya (CCOC) i vicepresident de Foment, Joaquim Llansó, argumenta que amb l’aixecament de peatges “s’ha incrementat notablement la intensitat del trànsit, cosa que ha produït el doble efecte de reduir la velocitat mitjana de circulació i incrementar els costos de manteniment i conservació d’aquest tram de l’autopista”. És per això que considera que cal abordar com s’han d’assumir els costos de manteniment. “Necessitem un cànon d’explotació per quilòmetre recorregut”, indica Llansó, i el situa “entre el 20% i el 25% de l’import dels peatges actuals”. El president del CCOC manté que la política d’aixecament de peatges “contravé les directives europees de pagament per ús de les vies d’alta capacitat quan a la majoria de països europeus es paga pel seu ús”. Reconeix que actualment és més barat transportar mercaderies per carretera en aquest trajecte perquè els costos d’externalitats, com ara despeses de manteniment i reparació, no els paguen directament els que els generen. Llansó s’oposa a l’allargament dels peatges però assegura que cal prioritzar la licitació de nous contractes de manteniment per 10 anys. Recorda que el Consell Assessor d’Infraestructures de Catalunya, del qual formen part Foment i la CCOC, ja expressava el gener del 2018 la necessitat de trobar formes de finançament per al manteniment de les vies d’altes prestacions i urgia les administracions a posar-se a treballar.

Mesurament de trànsit

El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma) va fer pública una primera valoració del trànsit per l’autopista el mes de febrer passat, abans de l’inici de la pandèmia. En aquell moment, el tram de l’AP-7 entre Tarragona i València havia passat d’una intensitat mitjana diària de 17.712 vehicles el gener del 2019 als 24.273 del gener del 2020, un 36% més. Per contra, les vies paral·leles, l’A-7 i l’N-340, havien perdut un 40% del trànsit. En aquell moment l’estalvi per als usuaris del tram català de l’AP-7 estava xifrat en 100 milions d’euros i representava un 14% de reducció de costos per als conductors que fan servir la xarxa de carreteres de l’Estat a Catalunya. El Mitma no ha fet públiques noves dades del trànsit que hi ha al tram gratuït de l’AP-7 i les vies alternatives i ha anunciat que ho farà aquest mes de gener. Tampoc té enllestit l’estudi sobre la demanda de trànsit i la necessitat d’actuacions en el tram de l’AP-7 entre Tarragona i València, que va encarregar el març passat i que ha d’analitzar si cal remodelar els enllaços existents o construir-ne de nous, i establir una programació dels treballs.

Necessitem un cànon d’explotació per quilòmetre recorregut
Joaquim Llansó
president de la cambra de contractistes (CCOC)
Falta millorar les connexions locals i fer el desdoblament de l’N-340
Jordi Just
PRES. comissió d’ordenació del territori del consell de cambres
El més important són les vides humanes i per això cal invertir en el manteniment
Llorenç Navarro
portaveu de la plataforma Prou! AP-7 Gratuïta

Cap víctima mortal a l’N-340 a les Terres de l’Ebre

La gratuïtat de l’AP-7 sud ha tallat d’arrel els accidents al tram més mortífer de l’N-340, a les Terres de l’Ebre, on durant tot l’any passat no es va registrar cap víctima en accident de trànsit. Al mateix tram de l’AP-7 hi ha hagut dues víctimes mortals, el mateix nombre que el 2019, tal com explica Llorenç Navarro, portaveu de la plataforma Prou! AP-7 Gratuïta, que celebra les xifres i reclama més recursos per a totes les carreteres, sobretot les secundàries. “El més important són les vides humanes i per això cal invertir en el manteniment”, insisteix. Navarro explica que la fita d’aixecar les barreres va arribar després d’anys de lluita veïnal i comenta que junt amb altres plataformes treballen ara amb la vista posada en el 31 d’agost, quan es suprimiran els peatges de l’AP-7 entre Tarragona i la Jonquera, de l’AP-2 entre el Vendrell i Saragossa, de la C-33 de Barcelona a Montmeló i de la C-32 entre Montgat i Blanes. La plataforma s’oposa rotundament a la vinyeta o a altres fórmules que representin haver de pagar per utilitzar les vies d’altes prestacions. Asseguren que amb una bona gestió és possible mantenir-les amb fons públics. “Només amb el cànon que paguen les estacions de servei ja hi ha prou diners per mantenir l’AP-7”, assegura Navarro, que xifra en 8,8 milions el cost de manteniment de l’AP-7 sud en dos anys i assenyala que les dues àrees de servei que hi ha en aquest tram paguen 2,3 milions anuals cadascuna.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.