Infraestructures

Lleida ja vola sola

Mig any després de la inauguració, l'aeroport d'Alguaire supera les previsions de passatgers

Les tres assignatures pendents són els vols fora de l'espai Schengen, el transport de mercaderies i la recerca d'un gestor privat

Fins ara han passat per Alguaire prop de 25.000 viatgers

Avui fa sis mesos que un avió pro­ce­dent de Bar­ce­lona sobre­vo­lava els camps de con­reu de l'altiplà d'Alguaire i ater­rava suau­ment sobre la pista del nou aero­port de Lleida, el pri­mer cons­truït i ges­ti­o­nat al 100% per la Gene­ra­li­tat, sense la par­ti­ci­pació de l'ens aero­por­tu­ari espa­nyol Aena.

Mig any després d'aquell ater­ratge inau­gu­ral, els res­pon­sa­bles de l'aero­port de Lleida-Alguaire res­pi­ren tran­quils perquè durant aquest temps han acon­se­guit l'objec­tiu mínim que s'havien pro­po­sat: atreure unes pri­me­res com­pa­nyies que ofe­rei­xin vols regu­lars des de Lleida, i que aques­tes rutes tin­guin una xifra rao­na­ble de viat­gers. Vue­ling i Rya­nair ofe­rei­xen dos vols set­ma­nals, a París i Palma la pri­mera i a Milà i Frank­furt la com­pa­nyia irlan­desa, que han uti­lit­zat fins el cap de set­mana pas­sat prop de 25.000 viat­gers, per sobre de l'espe­rat. Lleida ja vola sola.

L'objec­tiu en el moment d'obrir l'aero­port era acon­se­guir 50.000 pas­sat­gers durant el pri­mer any d'ope­ra­ci­ons, cosa que de man­te­nir-se el ritme actual durant els pròxims sis mesos se superarà sense pro­ble­mes, ja que Vue­ling va ini­ciar les ope­ra­ci­ons a mit­jan febrer i Rya­nair a l'abril, i a més el cap de set­mana vinent s'incor­pora una altra com­pa­nyia, Air Nos­trum, que ofe­rirà vols regu­lars a Eivissa i Menorca durant els mesos d'estiu. A l'hivern, la com­pa­nyia ara­go­nesa Pyre­nair farà vols cap a Lleida adreçat al turisme d'esquí, amb Madrid, Lis­boa, Vigo i les Canàries com a pos­si­bles con­ne­xi­ons. “Estem molt con­tents; enge­gar un aero­port nou i fer-ho en temps de crisi econòmica era tot un repte i hem acon­se­guit que ja en la pri­mera tem­po­rada fun­ci­oni amb nor­ma­li­tat”, cele­bra el direc­tor de Ports i Aero­ports de la Gene­ra­li­tat, Oriol Bala­guer.

L'orgull públic de la Gene­ra­li­tat és com­pren­si­ble: no només hi ha en joc jus­ti­fi­car de seguida i mos­trar la ren­di­bi­li­tat ter­ri­to­rial d'una inversió de 97 mili­ons d'euros, sinó també mos­trar l'eficiència del govern català a l'hora de dur a terme la gestió plena d'un aero­port, un argu­ment que el govern exhi­birà quan es desen­terri la rei­vin­di­cació de la gestió dels aero­ports cata­lans a les mans d'Aena, l'ens del govern espa­nyol que cen­tra­litza la gestió aero­portuària de l'Estat.

Assump­tes pen­dents

El que no s'ha enlai­rat encara és el tràfic de mer­ca­de­ries. Aquesta era una de les apos­tes ini­ci­als de l'aero­port. El poten­cial agro­a­li­men­tari de Lleida i la pos­si­ble con­nexió amb la futura àrea logística del delta de l'Ebre s'han que­dat en pro­jec­tes de futur. “L'aero­port podria ser una opció atrac­tiva per a l'expor­tació de pro­duc­tes d'alt valor afe­git, però és un trans­port massa costós per als que tenim poc marge”, apun­ten des d'una de les fede­ra­ci­ons de pro­duc­tors agro­a­li­men­ta­ris de Lleida. La Cam­bra de Comerç i el govern estan ela­bo­rant ara un estudi per valo­rar la via­bi­li­tat del ser­vei aeri de mer­ca­de­ries.

Els avions, ocupats al 55%

Durant aquests primers mesos de funcionament, els vols que han operat a l'aeroport d'Alguaire han omplert el avions en un 55% de mitjana, amb puntes de tràfic per Setmana Santa.

Punxa París, èxit a Frankfurt

Totes les rutes es mouen en xifres d'ocupació d'avions similars. Han sorprès París, ja que s'esperava més del 45% de mitjana, i Frankfurt, que ha omplert més de l'esperat, d'entre 50 i 60%.

Objectiu: l'esquí britànic

Una assignatura pendent de l'aeroport és l'autorització que ha de donar l'Estat per operar rutes fora de l'espai Schengen. L'objectiu és el turisme d'esquí britànic. S'ha ajornat per a final d'any.

El concurs de la gestió, ajornat

El govern català ha hagut d'ajornar la concessió de la gestió de l'aeroport a una empresa privada. Cap empresa del sector ha volgut concursar per les condicions que imposava la Generalitat.

El govern busca un soci puntual

Ara, el govern s'està plantejant fer un contracte de gestió per un període curt (4 anys) i sense condicions d'inversions, per trobar una empresa que s'encarregui un temps puntual de la gestió.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.