Medi ambient

Barcelona vol la competència per decidir sobre el peatge urbà

Una taula rodona al carrer Aragó, tallat ahir al trànsit, reivindica la necessitat de solucions per reduir el trànsit

La contaminació causa 1.000 morts anuals i un terç dels casos d’asma infantil a Barcelona

A Barcelona moren cada any 1.000 persones com a conseqüència de la contaminació, i el trànsit és el principal responsable de l’emissió de partícules contaminants, per la qual cosa cal una política decidida per reduir el nombre de vehicles a la ciutat. En aquest diagnòstic van coincidir ahir els participants en la taula rodona que va organitzar el centre de recerca Idaea-CSIC, dedicat a l’estudi de l’impacte que té l’activitat humana en els ecosistemes i les persones, i el col·lectiu veïnal Eixample Respira. I en la reclamació de més actuacions a l’Ajuntament, aprofitant la presència del regidor d’Emergència Climàtica i Transició Energètica, Eloi Badia, que va defensar l’impacte de mesures com la zona de baixes emissions (ZBE) i va expressar les dificultats del consistori per implantar-ne d’altres per falta de competències. “L’Ajuntament no té competències per fer un peatge [a l’entrada de Barcelona]; els peatges són competència de la Generalitat i l’Estat, i nosaltres les demanem”, va remarcar a tall d’exemple. El peatge urbà és una proposta que els comuns defensen com una mesura “molt interessant”, segons Badia, per reduir la contaminació. L’Ajuntament va declarar a principis del 2020 l’emergència climàtica, amb un paquet d’actuacions com ara la pacificació dels entorns escolars, la reducció del plàstic d’un sol ús i la disminució de la contaminació acústica.

Xavier Querol, investigador de l’Idaea-CSIC, va explicar que a Barcelona “els contaminants problemàtics superen des del 2010 el llindar que marca la Unió Europea, i el 70% els causen els vehicles dièsel fabricats abans del 2019”. El nivell de partícules en suspensió està dins dels límits europeus, però és alt segons els criteris de l’Organització Mundial de la Salut, i novament el trànsit rodat n’és el màxim responsable. Pel que fa a l’ozó, la zona compresa entre Vic i Granollers és la que presenta els nivells més alts de tot l’Estat. “Tenim un problema amb l’aire”, va reconèixer Badia. “El confinament va ser una mostra empírica de la correlació entre el trànsit i la contaminació”, va indicar l’edil.

María García, representant d’Ecologistes en Acció, va alertar que “el cotxe ocupa el 70% de l’espai públic de la ciutat” quan només es fa servir per a un 25% dels trajectes. Guille López, portaveu d’Eixample Respira, va recordar que l’Agència de Salut Pública de Barcelona atribueix a la contaminació 1.000 morts anuals i la tercera part dels casos d’asma infantil. “Els pares i mares ens hem de sentir culpables de la malaltia dels nostres fills per haver escollit viure a Barcelona”, va lamentar. Mercè Ratera, project manager de l’Idaea, que va intervenir com a ciutadana, hi va afegir el soroll com un dels possibles motius que poden contribuir a empitjorar la salut mental dels infants. “No sabem quines conseqüències tindrà per a la salut a llarg termini”, va alertar.

Solucions combinades

“No hi ha una solució única” per reduir la contaminació a Barcelona, va valorar Badia, que va reivindicar les millores fetes en la xarxa de bus i carrils bici. La posada en marxa de la ZBE, similar a la que s’ha implantat en 200 punts d’Europa, va ser qüestionada pels representants d’Ecologistes en Acció i d’Eixample Respira, que van argumentar que ha servit per renovar el parc automobilístic, però no pas per treure cotxes de la ciutat. “La ZBE no ha millorat el nivell de partícules, però sí que ha reduït a la meitat les substàncies cancerígenes”, va defensar Querol, que va reclamar més accions. “Volem una bona xarxa de transport públic, un peatge urbà, que el 70% dels vehicles que entrin a Barcelona siguin nets, que s’incentivi el vehicle híbrid i elèctric en la distribució urbana de mercaderies i que es faci un redisseny urbà amb menys cotxes i més espai per anar a peu i amb bicicleta”, va dir.

“Calen moltes mesures i no en nego cap. El més important és reduir el trànsit i, un cop aconseguit, la mobilitat ha de ser sostenible”, va defensar el regidor. El compromís del consistori és reduir a la meitat les emissions de CO2 el 2030, i una de les mesures municipals és la pacificació d’avingudes cèntriques, per on passen cada dia 350.000 vehicles.

LES FRASES

Dependre del cotxe per fer un trajecte és un problema. Calen alternatives sostenibles
Eloi Badia
Regidor d’Emergència climàtica
La contaminació provoca 1.000 morts anuals a Barcelona i un de cada tres casos d’asma infantil
Guille López
Portaveu d’Eixample Respira
No es pot dir que la zona de baixes emissions no té efecte. Ha reduït el material més cancerigen
Xavier Querol
Investigador de l’IDAEA-CSIC
A Barcelona s’han fet accions positives, però cal reduir de manera dràstica el trànsit
María García
Ecologistes en acció

Torneig de voleibol al carrer Aragó

Rosa M. Bravo

La taula rodona sobre la qualitat de l’aire va tenir lloc ahir al matí a la calçada del tram del carrer Aragó comprès entre Aribau i Balmes. Aquest tram presentava ahir un aspecte radicalment diferent respecte a un dia habitual, en què efectivament el cotxe domina l’espai públic. El trànsit estava tallat i, a la calçada, van coincidir diverses activitats lúdiques: un torneig de voleibol, tallers amb experiments sobre l’atmosfera destinats als més petits, un concert i un taller de testos.

Fa quatre mesos que Eixample Respira organitza els talls de trànsit mensuals al carrer Aragó, i demana que l’Ajuntament en recuperi la coordinació. El tall de trànsit va coincidir amb d’altres a Barcelona, l’Hospitalet, Olot, Sabadell i altres ciutats, dins de la iniciativa Revolta veïnal, que reclama la recuperació dels carrers per a l’ús de la ciutadania.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia