Infraestructures

Porta oberta per acabar l'A-27 sense rescissió de contracte

El PSC té confiança que Foment i l'adjudicatària del tram entre Valls i Montblanc, rescatat a mitges, arribaran a un acord perquè les obres es reprenguin sense tornar a començar la tramitació

Nou cop d'efecte enmig de la incer­tesa que envolta l'horitzó de l'últim tram de l'auto­via entre Tar­ra­gona i Mont­blanc, que ha d'enllaçar la vari­ant de Valls i la capi­tal de la Conca a través dels con­tro­ver­tits túnels de Lilla. Tot just l'endemà que el minis­tre de Foment, el soci­a­lista José Blanco, asse­gurés a la seu par­la­mentària que l'obra –ini­ci­al­ment afec­tada per la dràstica reta­llada pres­su­postària en infra­es­truc­tu­res i poste­ri­or­ment res­ca­tada– dis­po­sarà l'any que ve d'una par­tida de més de vuit mili­ons d'euros que podrien garan­tir la con­tinuïtat de les obres sense grans retards, ahir el PSC va fer un pas més enllà per esvair l'escep­ti­cisme que no aca­bava de des­fer l'anunci de Blanco, ja que el fet que el minis­teri man­tingués que el tram es tor­na­ria a posar a lici­tació –per estal­viar-se un sobre­cost de 24 mili­ons d'euros– sem­blava impe­dir que l'obra s'acabés en uns ter­mi­nis satis­fac­to­ris des del punt de vista dels agents econòmics del Camp de Tar­ra­gona. De fet, l'opció de la tra­mi­tació de nou del pro­jecte sem­bla impos­si­bi­li­tar la represa de les obres el 2011.

Ara, però, mal­grat que Foment no hagi inclòs l'A-27 ofi­ci­al­ment entre les tres obres de tot l'Estat que evi­ta­ran el tràngol de la res­cissió de con­tracte, el PSC va obrir ahir de bat a bat una porta perquè no cal­gui tor­nar a posar a lici­tació l'últim tram. El dipu­tat soci­a­lista al Congrés Fran­cesc Vallès creu que el minis­teri s'asseurà a nego­ciar amb l'empresa adju­di­catària, Acci­ona Infra­es­truc­tu­ras, perquè la firma assu­meixi una bona part del sobre­cost en l'últim tram, motiu prin­ci­pal pel qual l'obra ha cai­gut al sac de retards de Foment, i s'ajusti al màxim als 81,4 mili­ons de l'adju­di­cació. És obvi que, si més no, a l'empresa li interes­sa­ria no expo­sar-se a que­dar-se fora d'un altre con­curs.

En cas que no hi hagi entesa, se li res­cin­di­ria el con­tracte i se l'hau­ria d'indem­nit­zar amb uns 4,5 mili­ons, però el dipu­tat des­car­tava que aquest import s'inclo­gui en els 8,4 mili­ons reser­vats per a l'A-27 amb vista a l'any que ve. “Dels 8 mili­ons, no se n'ha de res­tar res”, afirma Vallès, que argu­menta que si l'A-27 és pri­o­ritària cal bus­car “les fórmu­les per per­dre el menor temps pos­si­ble”, i això com­por­ta­ria una nego­ci­ació entre l'Estat i l'empresa.

La con­ti­nu­ació de la T-11

D'altra banda, res­pecte a la inclusió de la T-11 Tar­ra­gona-Reus entre les obres afec­ta­des per la reta­llada –extrem que no havia trans­cen­dit– i res­ca­ta­des abans-d'ahir per Foment, Vallès va dir ahir que l'afec­tació es reduïa al tram de car­re­tera que ara està tan­cat al trànsit entre l'accés a l'AP-7 i l'aero­port de Reus, que ha d'esde­ve­nir la con­ti­nu­ació de la T-11 en direcció a l'aero­port sense haver d'entrar a les ron­des de Reus. “A la resta no l'afec­tava, i ara a aquest tram tam­poc”, va con­cloure el diri­gent reu­senc del PSC.

EL PERCENTATGE

30%
de sobrecost
és el que es vol estalviar el ministeri, bé arribant a un acord amb l'empresa o bé tornant a posar a licitació el tram.

Satisfacció també a Lleida per l'A-27

La reprogramació de les inversions de Foment ha permès respirar les institucions de ponent, sobretot per la represa de l'A-14 entre Lleida i Sopeira, és a dir, l'autovia de connexió amb el Pirineu i sobretot amb la Vall d'Aran i l'Estat francès. També ha satisfet que s'hagi rescatat l'A-27 entre Valls i Montblanc, ja que serà una de les principals vies d'accés a la costa i al port natural de Lleida, que és el de Tarragona. El president de la Cambra, Joan Simó, reclamava, però, que s'ampliï el projecte fins a Lleida i Saragossa.

Sabaté diu ara que l'autovia és necessària però no imprescindible

El delegat al Camp, Xavier Sabaté, volia recordar ahir que la regió “ja ha liderat el creixement econòmic sense l'A-27”, que no veu “absolutament imprescindible” com sostenen la majoria d'agents polítics i econòmics. Sabaté, això sí, veu l'obra com a “necessària”. L'alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros, assegurava pel seu cantó que la represa és resultat “del treball i les converses” del govern i d'ell mateix amb Foment “mentre alguns no paraven de fer escarafalls i grans manifestacions”. El diputat d'ERC Sergi de los Rios, en canvi, exigia a Foment concreció en el calendari de l' obra, i demana tenir “una sola veu” al Camp, amb què “ara més que mai cal seguir fent pressió”.

L'alcalde de Montblanc, expectant

L'alcalde de Montblanc, el republicà Pep Andreu, es va mostrar caut però alhora expectant davant de l'anunci del ministre Blanco de dijous i també davant la fórmula jurídica amb què el ministeri resolgui la continuïtat de l'autovia. “Avui estem molt millor que ahir, tenim la represa de l'obra; el tema de la nova contractació és una altra qüestió”, manifestava. “Ara tots hem de ser prudents i mantenir-nos al marge de la negociació entre el ministeri i Acciona”, va afegir-hi. Per la seva banda, tot i que celebra el canvi de posició, l'alcalde de Valls, Albert Batet, és escèptic i diu que “encara s'han de veure les partides pressupostàries que es destinaran”. “L'Ajuntament vetllarà per l'estat de les obres”, va comprometre's. L'alcalde de l'Espluga de Francolí i president del Consell Comarcal de la Conca, David Rovira, vol “creure que es una bona solució, però ja es veurà com s'aplicarà el pressupost”. “Aleshores ens donarem o no per satisfets”, va concloure.

Les Cambres mantenen l'acte reivindicatiu del 17 de setembre

Els presidents de les Cambres de Comerç de Tarragona i Reus, Albert Abelló i Isaac Sanromà, respectivament, van confirmar ahir que l'acte del 17 de setembre per reclamar que no es retardi l'A-27, en què hi ha convocades entitats de tot l'eix de comunicació entre Tarragona i Sant Sebastià, es manté inamovible. Si bé tots dos valoraven el rescat de l'autovia com a positiu, demanaven més concreció i alarmaven del retard que podria provocar una altra tramitació de l'últim tram, que Abelló quantificava en tres o quatre anys. Sanromà, a més, recela de l'ambient preelectoral: “A veure què passa després”. Abelló jutjava el gest de Foment de “cortina de fum per calmar els ànims”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.