Infraestructures

Volen recuperar l'Estació de la Ribera de Cabanes

Associacions, grups i entitats han reivindicat la seua restauració i la utilització com a seu social i cultural

El dipu­tat al Congrés de Com­promís, Joan Bal­doví, entre les més de 50 esme­nes als Pres­su­pos­tos Gene­rals de l'Estat per 2013 per a incloure noves inver­si­ons a les comar­ques de Cas­telló, ha incor­po­rat una que demana la recu­pe­ració i posada en valor de l'Estació de fer­ro­car­rils de Caba­nes-Ribera de Caba­nes.

Aquesta estació, es troba en el barri al qual li dóna nom “ l'Estació” en les peda­nies de la Ribera, i ha tin­gut un valor històric, econòmic i sen­ti­men­tal molt impor­tant per al terme muni­ci­pal, i en l'actu­a­li­tat pre­senta un dolent estat de con­ser­vació que amenaça en ruïna, on cauen teu­les a la via pública quan fa molt de vent.

La pro­posta feta pel dipu­tat valen­ci­a­nista a instància de les orga­nit­za­ci­ons i asso­ci­a­ci­ons cul­tu­rals del poble, demana la recu­pe­ració de l'Estació, mit­jançant l'ela­bo­ració d'un pro­jecte de res­tau­ració urgent. Aquest edi­fici podria emprar-se per reo­brir-se com estació de nou en un futur, de desen­vo­lu­par-se els pro­jec­tes urbanístics pro­jec­tats la roda­lia, o per a des­ti­nar-lo a qual­se­vol tipus d'acti­vi­tat (cen­tre social per als veïns, lloc d'expo­si­ci­ons..etc).

Característiques de l'edifici

Redacció

És aquest un edifici construït a principis del segle XX, que concentra les característiques arquitectòniques pròpies d'una època (anys 20-30) amb una economia no massa favorable. L'edifici està a mig camí entre un estil clàssic i un modernisme auster, on la modulació, la proporció, la senzillesa i la funcionalitat són les notes dominants, rebutjant en tot moment la decoració excessiva, els revestiments innecessaris i les reminiscències tradicionalistes.

Cal destacar, i per aquest motiu es demana la seva protecció i posada en valor, la particular tipologia de l'edifici, que per tractar-se d'una edificació de certa importància dins de la xarxa de ferrocarrils, compta amb dos plantes. La planta baixa es destina a estació i serveis per als viatgers i la superior a habitatge del personal de l'estació.

Malgrat tractar-se de construccions estandarditzades projectades per implantar-se arreu del territori, aquesta estació de Cabanes suposa un element referent dins del mapa ferroviari castellonenc per la notable importància que tingué en altres èpoques.

L'edifici en qüestió mostra una estudiada modulació que s'aprecia principalment a les façanes, on la potent imatge dels llenços de maçoneria de pedra calcària treballada amb juntes en diagonal es veu interrompuda pels detalls realitzats amb rajola massissa als remats de cantoneres i recercat dels buits, cosa poc freqüent en edificis semblants, ja que normalment contaven amb fàbriques de baixa qualitat que es solien revestir amb morters i pintures de calç, una mostra més de la cura del treball realitzat amb els materials emprats en aquesta estació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.