municipal
urbanisme
Sant Adrià ultima la tercera fase del barri de la Catalana
Les obres que es fan permetran connectar amb el mar i el Port Fòrum a través d'un pont sobre la via del tren per a vehicles i vianants
També està previst construir-hi dos nou vials en menys de divuit mesos
El barri de la Catalana, a Sant Adrià de Besòs, s'obrirà al mar un cop culminin els treballs de la tercera fase d'urbanització de la zona. Les obres inclouen la construcció d'un pont sobre la via del tren, apte per al pas de vehicles motoritzats, bicicles i vianants, que unirà el carrer de Cristòfol de Moura amb el d'Eduard Maristany, a tocar de l'espai on hi ha les cotxeres del Trambesòs. D'aquesta manera, el barri situat al marge dret del Besòs connectarà amb el Port Fòrum, el parc de la Pau i la platja.
La urbanització d'aquesta part del barri també preveu la construcció de dos nous vials, el futur passeig d'Antonio Machado, que anirà paral·lel al riu Besòs, i un altre de perpendicular, que s'anomenarà carrer del Jardí del Pessebre Vivent i que s'unirà a la rotonda de l'avinguda Catalana.
Les obres, promogudes per la Junta de Compensació, tenen un cost de 3.650.000 euros més IVA i està previst que es puguin acabar en un termini inferior als divuit mesos.
Preparat per als nous pisos
La urbanització d'aquest sector inclourà la construcció de calçades i voreres amb els serveis d'enllumenat públic que siguin necessaris, el sistema de recollida d'escombraries, la col·locació d'arbres i mobiliari urbà i la dotació dels serveis d'aigua i llum per a les futures parcel·les d'habitatges. Aquesta tercera fase també permetrà connectar tot el barri, tant la part nord com la sud, a la recollida pneumàtica d'escombraries amb separació de restes i orgànica. Quedarà pendent l'enjardinament de les zones verdes, que es farà quan finalitzin totes aquestes actuacions.
El planejament urbanístic de la Catalana es va aprovar definitivament el 2005 i s'ha desenvolupat en tres fases. La primera, a l'entorn del carrer de Cristòfol de Moura, va incloure la instal·lació de les vies de tramvia que uneix el barri del Gorg de Badalona amb la zona de les Glòries, a Barcelona, passant per Sant Adrià. La segona fase correspon a la zona nord-oest del barri, des de Cristòfol de Moura fins a l'autopista, i està gairebé enllestida. Només queden pendents els jardins interiors dels blocs d'edificis, que actualment estan en construcció.
LA XIFRA
Transformació frenada per la crisi
La crisi econòmica ha alentit el procés de transformació de la Catalana, un barri que ha passat uns anys amb una part dels habitatges construïts i habitats, però sense cap mena de serveis ni comerços. L'esclat de la bombolla immobiliària va endarrerir la construcció de les promocions previstes i també l'ocupació dels locals comercials als blocs que ja estaven acabats. La transformació de la Catalana va servir per canviar completament la fesomia del que va ser el primer barri de Sant Adrià situat al marge dret del riu Besòs. Allà es van instal·lar els treballadors de la central tèrmica per a la producció d'electricitat promoguda per l'empresa Catalana de Gas i Electricitat l'any 1917. Aquell barri estava format per un centenar de cases baixes amb pati i hortet i alguns tallers. La construcció dels blocs de la Mina, a partir dels anys setanta, va acabar encaixonant el barri, que va quedar rodejat d'infraestructures com ara la C-31 i la ronda Litoral i separat del centre de Sant Adrià pel riu. L'any 2001, la inauguració de la Ciutat Esportiva del RCD Espanyol, situada a la part alta del barri, al límit del terme municipal de Barcelona, va representar el primer gran canvi a la zona.