Urbanisme

Pineda demanarà als bancs la cessió de 129 pisos buits

Inaugurarà dijous l'oficina municipal d'habitatge per fer front a una demanda social en augment

L'Ajuntament només disposa de sis habitatges en la borsa de lloguer social, cedits per particulars

Pineda de Mar té comptabilitzats, segons dades de la Generalitat, 129 pisos buits repartits arreu del municipi i propietat d'entitats bancàries. La posada en marxa dijous vinent de la primera oficina municipal d'habitatge pretén, entre altres coses, agilitar al màxim el procés per aconseguir que els bancs cedeixin els pisos per a la incipient borsa de lloguer social. Emmirallant-se en altres municipis, com ara Terrassa, que han resolt amb èxit aquest acord, Pineda vol ampliar de forma molt significativa l'oferta actual d'habitatges de què disposa. Ara només en gestiona sis i tots són cessions de particulars. Una oferta clarament insuficient per donar resposta, principalment, a la demanda de ciutadans que han perdut la casa i que no tenen possibilitats d'accedir a una de nova a través del mercat lliure.

La regidora d'Habitatge i Garantia Energètica, Patrícia Jara (CiU), avança que després que les reunions prèvies amb les entitats bancàries per sol·licitar la seva col·laboració no hagin donat els resultats esperats, l'Ajuntament fa un pas més. “Se'ls comunicarà que la llei ens empara a l'hora de demanar la cessió dels habitatges buits i que en cas que no responguin a la petició començarem a aplicar les sancions corresponents”, especifica.

Jara parla d'unes 150 persones que s'han adreçat a l'Ajuntament i que poden tenir necessitat d'un habitatge. Fins ara aquest servei s'oferia des dels locals de Benestar Social. “Amb l'oficina guanyem en visibilitat i centralitzem totes les accions d'un àmbit que demana cada cop més atenció per part de l'administració”, diu Jara. L'oficina, però, mantindrà els lligams amb Benestar Social i continuarà rebent el suport del Consell Comarcal del Maresme. “Pineda necessitava un punt d'atenció propi, per evitar que els nostres veïns s'haguessin de desplaçar a Mataró i afegissin un cost més a la seva situació”, argumenta, i defensa la necessitat que hi hagi uns tècnics a prop que facin un seguiment acurat de cada cas.

Per la regidora, un cop s'actuï sobre la demanda de lloguers socials “més urgent”, l'oficina ha d'obrir camí per atendre altres col·lectius que tenen dificultats per accedir a un habitatge del mercat lliure. “Parlem, per exemple, de joves que es volen emancipar i que no tenen prou recursos o que haurien de destinar massa diners a pagar-se un pis”, precisa. En aquest sentit, el nou servei que entra en funcionament es planteja com a “finestreta única per atendre demandes sobre l'habitatge assequible i per garantir els subministraments bàsics”. “Volem posar els instruments necessaris per evitar al màxim que cap família passi el tràngol de perdre casa seva perquè no pot pagar-la”, hi afegeix la regidora d'Habitatge.

Pineda s'ha incorporat més tard que altres municipis del Maresme en el procés d'ajudes a l'habitatge i després d'alguns intents fallits per aconseguir construir pisos socials. Tot i això, Patrícia Jara destaca la feina “de formigueta” feta fins ara amb els pocs pisos que gestiona l'Ajuntament. “Els propietaris que ens han cedit els pisos tenen la garantia que vetllarem per l'habitatge i que cobraran cada mes”, afirma.

Energia i assessorament

L'oficina també informarà i assessorarà de forma personalitzada sobre els subministraments i sobre com millorar l'eficiència i la gestió energètiques de la llar per reduir les factures de llum, aigua i gas. Finalment, atendrà les anomenades prestacions d'urgència, com són els rebuts impagats de rendes de lloguer o quotes del préstec hipotecari, atendrà les sol·licituds d'habitatges per a emergències socials i gestionarà els ajuts per a la rehabilitació de l'habitatge.

LA FRASE

En cas que els bancs no responguin a la petició, començarem a aplicar les sancions corresponents
Patrícia Jara (CiU)
REGIDORA D'HABITATGE I GARANTIA ENERGÈTICA DE PINEDA

LA XIFRA

6
pisos
de lloguer social formen part actualment de la borsa d'habitatges que gestiona l'Ajuntament de Pineda.

El Consell Comarcal tramita quatre milions en ajuts

L'oficina comarcal d'habitatge, que gestiona aquest servei a 26 de les 30 poblacions del Maresme, va tramitar el 2015 prop de quatre milions d'euros en ajuts per al lloguer i per a la rehabilitació d'edificis i va atendre les demandes de 16.750 persones. En la memòria efectuada pel servei, que atén el 58% de la població del territori –a excepció dels municipis de Mataró, el Masnou, Malgrat de Mar i Calella, que tenen oficina pròpia–, s'assenyala que el 75% dels ajuts tramitats l'any passat han anat a parar a persones que tenen un habitatge de lloguer. Pel que fa a les situacions més greus, les que demanen un suport econòmic per impagament per deutes de lloguer o hipoteca i per reallotjament en casos de persones desnonades, al Maresme es van gestionar 117 expedients. Des de l'any passat l'oficina comarcal d'habitatge presta el servei d'intermediació hipotecària (SIDH), adreçat a les famílies amb dificultats per atendre el pagament dels préstecs o crèdits hipotecaris. Per aquest concepte es van gestionar 69 casos.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia