Els camioners porten a judici la prohibició de circular per l'N-II
La patronal dels transportistes ha demandat el govern de la Generalitat al TSJC
Es queixen del sobrecost que els suposa haver de circular per l'autopista
no és competent
per regular l'N-II, segons els transportistes
Els transportistes catalans han denunciat el govern de la Generalitat al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) per haver-los obligat a circular per l'AP-7 i a desviar-se de l'N-II. La demanda, que ha estat formalitzada aquest mes de febrer, ha estat interposada per la Confederació de Transportistes de Catalunya i es va començar a tramitar el maig del 2013, pocs dies després que la mesura entrés en vigor. La motivació principal d'aquesta denúncia és el sobrecost que, segons els transportistes, ha suposat per a les empreses del sector haver de circular obligatòriament per l'autopista.
Perjudici econòmic
“Els números que ens van donar no són correctes”, assegura Carles Palacio, portaveu dels transportistes i secretari general de la patronal gironina Asetrans. Segons Palacio, passar per l'AP-7 entre Maçanet de la Selva i la Jonquera comporta un sobrecost de 7,5 euros per trajecte, tot i el descompte d'un 35% en el preu del peatge que s'aplica als camions. “Per a un tràiler que diàriament hagi de fer dos viatges de Barcelona a Perpinyà, si fem la multiplicació, les despeses addicionals són de 600 euros al mes; és a dir, 7.200 euros anuals”, ratifica Carles Palacio en declaracions a l'agència ACN. Amb aquestes dades a la mà, el portaveu dels transportistes assegura que hi ha un greu perjudici per a les empreses del sector, i que no es compensa amb l'estalvi de temps ni de consum de carburant que la conselleria de Territori i Sostenibilitat els havia anunciat.
A més, Palacio assegura que la reducció d'un 50% del cost del peatge a la pràctica no és aplicable als transportistes gironins a causa de les condicions massa restrictives que ha posat la concessionària d'autopistes Abertis. “Els transportistes gironins són els més perjudicats”, diu Palacio. Segons Asetrans, la mesura de desviar els camions de l'N-II és desproporcionada i s'hauria pogut modular per trams (evitant Bàscara) i uns dies a la setmana.
Competència de Foment
Per argumentar jurídicament la demanda, els transportistes es basen en el fet que la Generalitat no té competència per regular el trànsit a l'N-II, ja que aquesta via és competència del Ministeri de Foment. “Foment no ha intervingut ni ha donat la seva opinió en cap moment del procés, tot i que és l'única autoritat competent en aquest tema”, assegura el portaveu dels transportistes.
“Si l'N-II no està en condicions per assumir el trànsit que hi passa, el que té la responsabilitat de solucionar-ho arreglant la carretera és Foment”, afegeix Palacio. Aquest és el principal argument dels transportistes per reclamar que es faci marxa enrere amb la prohibició de circular per l'N-II, i també per reclamar danys i perjudicis.
Per Palacio, aquest sobrecost s'afegeix a “impostos injustos” com ara el del cèntim sanitari sobre el preu del gasoil, que la Unió Europea acaba de declarar il·legal: un impost que, segons Asetrans, ha suposat en els últims deu anys un sobrecost de 70 milions d'euros per al transport gironí i pel qual reclamen compensacions. La denúncia dels transportistes també és un avís amb vista als intents d'implantar noves taxes com ara l'eurovinyeta. “Si d'aquí a poc temps ens plantegen que paguem també per anar per l'eix, arribarà un moment que no ens podrem bellugar sense haver de pagar”, adverteix Palacio.
Segons Asetrans, a les comarques de Girona hi ha unes 450 empreses que es dediquen al transport i que mobilitzen una flota d'uns 2.500 camions.
LA XIFRA
LES FRASES DE PALACIO, PORTAVEU DELS TRANSPORTISTES
LA DATA
La conselleria manté que la mesura és beneficiosa
Fonts de la conselleria de Territori i Sostenibilitat manifestaven ahir que, tot i admetre la legitimitat de les accions dels transportistes que volen defensar els seus interessos, l'aplicació del desviament dels camions per l'AP-7 es continua valorant com una mesura positiva. El primer benefici que el departament destaca és l'augment de la seguretat a l'N-II. La conselleria també recalca que aquesta mesura és provisional i que s'anirà reconduint a mesura que es vagin desdoblant trams de l'N-II. En aquest sentit, confien que Foment actuï amb celeritat per tirar endavant amb les inversions previstes.
Deu mesos sense el pas dels camions al poble de Bàscara
Esteve CarreraEl 31 de gener passat va fer just un any que es va iniciar la protesta dels veïns de Bàscara per exigir que els camions deixessin de circular pel poble. La mobilització es va iniciar espontàniament arran de la indignació per la mort, el dia abans, d'una veïna del municipi en un accident de trànsit, una mort més. Les protestes van durar vuitanta dies, fins que el 19 d'abril els camions van deixar de circular per l'N-II. Durant dos mesos i mig, els veïns van tallar la carretera dos cops al dia, ferms amb la decisió de no aturar-se fins que veiessin una solució real.
La població va fer pinya, el moviment es va anar estructurant i les iniciatives s'encadenaven: van fer esmorzars de forquilla al mig de l'N-II mentre es tallava el trànsit; van treure a la carretera el pessebre vivent i la festa dels Tres Tombs, i hi van fer participar els nens de les escoles, i fins i tot van fer un debat, un concert i una arrossada al mig de la carretera. La constància va obligar a reaccionar la Generalitat, que va acabar prohibint el pas de camions de gran tonatge al tram gironí de l'N-II. Uns 3.000 camions diaris, de mitjana, han deixat de passar pel poble (n'hi havia més els dies feiners i una mica menys els caps de setmana). Des de fa deu mesos, els veïns de Bàscara gaudeixen de tranquil·litat.
L'altra cara de la moneda són les queixes, d'una banda, dels transportistes i, de l'altra, dels bars, restaurants i gasolineres a peu de carretera que vivien d'aquell trànsit.