Còmic

Còmic de proximitat

Girocòmic consolida el seu paper de saló de còmic, manga i entreteniment de tipus mitjà amb autors de primera línia i variada oferta de cultura pop

També hi té cabuda el creixent moviment de publicacions autoeditades

“El nostre còmic és de proximitat”, diu Emilio Bernárdez, responsable d’Ediciones La Cúpula, que no es perden cap del salons que se celebren per tot l’Estat, i encara menys Girocòmic, que se celebra a Fira de Girona fins avui. “Aquestes trobades no tenen la dimensió d’un saló com el de Barcelona, però permeten tenir un contacte més directe i relaxat amb els lectors, que d’aquesta manera ens refermen o no en la línia que seguim.” També un enamorat d’aquest format és Miguelanxo Prado, guanyador del premi Girocòmic 2019 reconeixement a la trajectòria-Panini, que ahir va rebre el guardó. “Podríem considerar Girocòmic com un saló de dimensió mitjana comparat amb França.” Sap del que parla; a la primera meitat dels noranta ja va guanyar dos premis en el Festival d’Angulema. És un autor molt estimat a França, i a més del gran premi del Saló del Còmic de Barcelona, també té un Eisner, el guardó més important del còmic americà. A Girocòmic també va ser premiada, tot i que no va poder ser present a la recollida del premi, Andrea Torrejón, premi a l’autor revelació Santi Navarro.

Però aquest format mitjà no ha impedit la presència de grans figures. A Girocòmic ahir signaven Daniel Torres i Fermín Solís, creador de Buñuel en el laberinto de las tortugas, novel·la gràfica en què s’ha basat la pel·lícula d’animació del mateix nom; Alfons Font, del qual es mostren en una exposició pàgines de Tex, western mític a Itàlia que han dibuixat grans autors; Lola Vendetta i Iban Coello, un català que triomfa als Estats Units amb la sèrie Venom.

Al costat de noms de grans editorials, Girocòmic també mostra l’emergent món de l’autoedició, que en el cas d’aquesta fira es presenta molt vinculat al país. Carles Román ofereix una producció autoeditada: Drac Català; Ricard Dilmé té una paradeta amb els seus volums de Serrallonga, el bandoler, del qual fa la seva pròpia interpretació. No es tracta d’una autoedició, perquè l’edita Panini, però també és un personatge mític del bandolerisme: Capablanca, de Joan Mundet, que s’inspira en un bandoler de la zona de Castellar del Vallès al qual afegeix trets d’un altre bandoler de les mateixes contrades. Quatre barres, de Frank Calicó, explica en forma de novel·la gràfica la gènesi fundacional de Catalunya. Es tracta d’un projecte de crowdfunding, en una edició en què s’incorporaria la realitat augmentada en un projecte de GKT Studios que es pot recolzar a www.totsuma.cat.

A banda de les novetats de còmic i manga, el saló ofereix un bon grapat de propostes com ara conferències, sala de videoaudicions, marxandatge i tallers. Joso, el creador de l’Escola Joso, que participa en el Girocòmic, presenta una exposició que mostra la seva trajectòria com a dibuixant d’acudits en la premsa i com a autor de còmic a Bruguera.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

llibres

Immigració obligada narrada pels protagonistes

Barcelona
opinió

Independent i acollidora

LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda