Llibres

El franquisme, a les Illes i València

Una obra que compara les dues societats en temps de Franco, premi Fuster d’assaig en els Octubre

Ricard Ripoll va guanyar en la categoria de poesia i, en la de narrativa, es va declarar desert

Una obra que compara la societat mallorquina i la valenciana durant el franquisme, Fuster i els mallorquins. El debat identitari a la Mallorca tardofranquista, va endur-se ahir a València el premi Joan Fuster d’assaig en l’acte de lliurament dels 50ns Premis Octubre. A l’obra, de Gabriel Ensenyat, un jurat format per Lluís Calvo, Martí Domínguez, Marina Massaguer, Jordi Muñoz i Carme Vidal Huguet li va reconèixer “l’enfocament original del tractament en comparar similituds i diferències entre totes dues societats, la mallorquina i la valenciana i com el franquisme va tractar d’anul·lar-ne la identitat”. L’assaig d’Ensenyat va ser escollit entre un total de 27 originals presentats.

El premi Vicent Andrés Estellés de poesia, d’altra banda, va reconèixer Fènix de Ricard Ripoll entre un total de 116 obres presentades. Els membres del jurat (Lluïsa Julià, Jordi Marrugat, Ricard Mirabete, Jaume C. Pons Alorda i Ester Xargay) van valorar que “es tracta d’un llibre colpidor i estremidor construït amb poemes que indaguen en la brutalitat del suïcidi”, amb una escriptura que “connecta la literatura catalana amb els corrents europeus del segle XXI”.

Finalment, el jurat del premi Pere Capellà de teatre, integrat per Francesc Foguet, Andreu Gomila, Manuel Molins, Fanny Tur i Aina Tur, va concedir el premi ex-aequo a dues obres: Retrat de Juan Piqueras realitzat per Josep Renau, signat amb el pseudònim “Galatea”, que correspon a Pedro Montalbán-Kroebel i Antonio Cremades; i Procés a Margarida Porete, de Rafael Fabregat, escollides entre un total de 51 originals presentats. El jurat va defensar que “totes dues obres representen dues estètiques i dues temàtiques interessants”. De Procés a Margarida Porete van dir-ne que “recupera una figura històrica femenina fidel als seus principis i clau per a entendre el final de l’edat mitjana” i de Retrat de Juan Piqueras realitzat per Josep Renau van destacar-ne que “rescata el crític i cinematògraf comunista Juan Piqueras i ens col·loca entre el terror feixista de la guerra d’Espanya i un món d’avui on la història importa poc”.

El jurat del premi Andròmina de narrativa, compost per Borja Bagunyà, Manuel Baixauli, Núria Cadenes, Marina Porras i Anna Punsoda, va declarar-lo desert perquè cap de les 99 obres presentades assolia “l’excel·lència requerida per merèixer el premi”.

La cerimònia de lliurament dels premis va celebrar-se ahir al vespre al Palau de l’Exposició de València.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça MargaridaXirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic