Art

Tocant el cel

Demà s’inaugura la torre de Maria de la Sagrada Família, de 138 metres

El gran estel de vidre que corona el cimbori s’encendrà per primer cop al vespre

Següent repte: acabar la torre de Jesús, la més alta del temple

La Sagrada Família és la història d’un gran repte de rep­tes que s’han anat asso­lint, amb entre­bancs múlti­ples, en els gai­rebé 140 anys que fa que duren les seves obres. Demà se cele­brarà l’acom­pli­ment del dar­rer, un dels més relle­vants, no només per la seva ambició cons­truc­tiva, sinó també perquè, ara sí, marca el prin­cipi del final del pro­jecte inconclús de Gaudí: la torre de la Mare de Déu, que dis­sabte i ahir s’ha il·lumi­nat per parts per començar a ambi­en­tar el pro­grama d’actes pre­vist aquest dia de la Imma­cu­lada Con­cepció.

Hi haurà festa al matí, amb els grups de cul­tura popu­lar de la ciu­tat; a la tarda, amb la missa que ofi­ciarà l’arque­bisbe Joan Josep Ome­lla, i al ves­pre, quan, un cop beneït, s’encendrà per pri­mer cop l’estel de dotze pun­tes que corona el cim­bori més pro­per al cel del monu­ment. Aquest ins­tant tan espe­cial es podrà seguir al car­rer o al web Estel.​sag​rada​fami​lia.​org.

La torre de Maria, a l’absis del tem­ple, s’alça sobre la cripta, on està enter­rat Gaudí. Ell només va poder fina­lit­zar un dels divuit pilars que havia esbos­sat en plànols: el cam­pa­nar de Sant Ber­nabé, de 100 metres, la cons­trucció més alta de l’Europa de l’època. Els seus suc­ces­sors van neces­si­tar mig segle per aixe­car-ne set més: els tres que man­ca­ven per com­ple­tar la façana del Nai­xe­ment i els qua­tre de la façana de la Passió, cap dels quals supera els 112 metres.

I ara, 45 anys després de l’última d’aques­tes fites ver­ti­cals, s’ha cul­mi­nat la pri­mera de les sis tor­res cen­trals: fa 138 metres i es mira sense com­ple­xos els edi­fi­cis que domi­nen l’sky­line de Bar­ce­lona, la torre Glòries, de 144 metres, i l’hotel Arts i la torre Map­fre, de 154 metres. El domi­nen de moment. El següent des­a­fi­a­ment de la Sagrada Família serà aca­bar la torre de Jesús, que arri­barà als 172,5 metres, un pèl per sota de la mun­ta­nya de Montjuïc, tal com ho va dei­xar indi­cat Gaudí, que no volia que l’obra de l’home superés la de la natura.

“Som fidels a Gaudí”, remarca sense tebi­ors l’arqui­tecte direc­tor, Jordi Faulí, la quarta gene­ració de con­ti­nu­a­dors de la seva obra magna, admi­rada arreu però també motiu d’ence­ses polèmiques. “Gaudí sabia que no l’aca­ba­ria ell i per això va dei­xar al màxim de defi­nit pos­si­ble el pro­jecte i va tenir la gran visió de futur d’ela­bo­rar en maque­tes de guix ele­ments impor­tants que alhora ser­vi­rien de model per a altres parts”, explica Faulí.

La sagris­tia (dues, una es va aca­bar de cons­truir el 2016) va ser el pro­to­tip que va crear com a referència de les tor­res cen­trals, que són una versió allar­gas­sada de la seva cúpula hiper­bo­loide. La de la Mare de Déu la va per­so­na­lit­zar amb l’estre­lla dalt de tot. En una foto­gra­fia del seu estudi es veuen una desena de pro­ves d’aquest orna­ment pen­jats del sos­tre. Tots van ser cre­mats el 1936. També es conei­xen les seves inten­ci­ons per escrits que par­len d’un astre “llu­minós”. Una llum que tindrà de dia, reflec­tint el sol en els seus vidres i, de nit, amb els focus blancs que s’han ins­tal·lat a l’inte­rior del seu nucli, un dode­ca­e­dre de cada cos­tat del qual surt una punxa pira­mi­dal. L’estel es va encim­be­llar fa deu dies i ha estat sotmès a pro­ves de resistència, per exem­ple d’impac­tes d’objec­tes pesants a tota velo­ci­tat. Se sosté sobre tres esvel­tes pun­tes, pràcti­ca­ment invi­si­bles des del car­rer, de manera que de fosc farà l’efecte d’ingràvida, com si estigués sus­pesa al cel.

Aquest dar­rer repte ha tin­gut un con­tra­temps impre­vist, la pandèmia, que ha reduït dràsti­ca­ment la prin­ci­pal font d’ingres­sos per finançar les obres: les entra­des que paguen els visi­tants. Els tre­balls es van para­lit­zar el març del 2020 i no es van repren­dre fins a l’octu­bre a La Galera, el taller que té la Sagrada Família a Gaià, al Bages, on es fabrica la pell de les tor­res cen­trals: uns grans panells de pedra tesada (tenen unes bar­res d’acer a l’inte­rior) que a peu d’obra s’aco­blen com un Lego. La junta cons­truc­tora va deci­dir con­cen­trar els esforços en la torre de Maria, amb els diners que tenia estal­vi­ats, per donar “un mis­satge que tots hem de tirar enda­vant; és un símbol d’espe­rança”, sosté Faulí.

La Sagrada Família ja està un 75% cons­truïda. Què falta? A la part alta, les qua­tre tor­res dels Evan­ge­lis­tes (135 metres), una de les quals, la de Lluc, s’estre­narà l’any que ve; la torre de Jesús, que ja té la mei­tat dels nivells col·locats (sis de dotze) i que estarà coro­nada amb una colos­sal creu mira­dor, i els qua­tre cam­pa­nars de la façana de la Glòria, la prin­ci­pal del tem­ple, que és la que es deixa per al final. La cape­lla de l’Assumpta, la segona sagris­tia, trams de claus­tre, les cober­tes... Queda feina per fer que no estarà aca­bada el 2026, el calen­dari que hi havia abans de la pandèmia per coin­ci­dir amb el cen­te­nari de la mort de Gaudí. Però la frase feta “això dura més que les obres de la Sagrada Família” té igual­ment els anys comp­tats. La pre­visió és que el 2024 es recu­peri la nor­ma­li­tat de les visi­tes i, si fos així, una altra data simbòlica per inau­gu­rar el tem­ple podria ser el 2032, quan es com­pli­ran els 150 anys de la col·locació de la pri­mera pedra.

La torre de la Mare de Déu

Maria Palau

Fa 138 metres i és la segona més alta del conjunt de divuit torres que va dissenyar Gaudí. La de Jesús (1), en construcció, en farà 172,5.

Quan estigui acabat el cimbori de Jesús, es podrà accedir a la base de la torre de Maria, l’amplada de la qual fa 18 metres. L’interior és un espai buit presidit per una gegantina claraboia que recull la llum del sol que il·lumina l’altar.

Està formada per 14 costats parabòlics, 279 panells de pedra tesada i 800 finestres.

El terminal consta de tres parts:

La corona (2), amb dotze estels de forja a dalt de tot.

El fust (3), recobert de trencadís blau.

L’estrella (4), de dotze puntes piramidals, és de vidre amb les arestes d’acer inoxidable. Fa 7,5 metres de diàmetre i pesa 5,5 tones.

Cinc moments claus de la seva història

(1) Un somni al mig del no-res

El 19 de març de 1882 es va posar la primera pedra de la Sagrada Família enmig de camps de pastura. El solar, entre els futurs carrers Provença, Mallorca, Marina i Sardenya, l’havia comprat el llibreter Josep Maria Bocabella, fundador de l’Associació de Devots de Sant Josep, que es va proposar erigir aquest temple expiatori finançat amb donatius i almoines. Es va confiar el projecte a l’arquitecte Francesc de Paula del Villar, que va dimitir un any després havent construït només els primers metres de columnes i murs de la cripta (a la imatge, un gravat que mostra l’estat de les obres el 1884). Gaudí el va substituir. Tenia 31 anys i una idea d’església més original i ambiciosa que els promotors van ser valents d’acceptar perquè significava que mai la veurien acabada. Villar apostava per un edifici neogòtic amb una sola torre d’uns 100 metres. Gaudí i el seu geni expressionista se’l van imaginar amb divuit pilars, el més alt, de 172,5 metres.

Cinc moments claus de la seva història

(2) Les obres van estar a punt d’aturar-se en vida de Gaudí

Gaudí va treballar 43 anys a la Sagrada Família. A la dècada del 1910, va prendre una decisió radical: s’hi dedicaria exclusivament fins al final de la seva vida. S’havia barallat amb tots els clients i les obres del temple perillaven perquè no hi havia diners. Gaudí es va oposar frontalment a la seva aturada i, amb els seus col·laboradors, va picar a portes de gent benestant de la ciutat i va promoure una campanya de conferències i de visites, guiades per ell, a peu d’obra. Els donatius es van incrementar i els treballs van continuar. No seria l’última vegada que la Sagrada Família hauria de trampejar les penúries econòmiques. Gaudí va morir el 1926 atropellat per un tramvia i va ser enterrat a la capella de la Mare de Déu del Carme de la cripta, el que va deixar construït a més de la façana de l’absis, gran part de la façana del Naixement (a la imatge, una fotografia del 1927, de l’Arxiu Mas) i les escoles per als fills dels treballadors del temple.

Cinc moments claus de la seva història

(3) Foc!

Mort Gaudí, els seus deixebles es van arromangar de seguida. El 1935 ja estaven alçats els tres campanars de la façana del Naixement que mancaven (Gaudí només en va enllestir un, el 1925). El 1936 preveien afrontar la sagristia. La guerra va truncar els plans. I els revolucionaris s’hi van acarnissar: van calar foc a la cripta, a les escoles (a la imatge, la columna de fum vista des de la plaça) i a l’estudi de l’arquitecte. Plànols, dibuixos i maquetes van desaparèixer. Tot hauria pogut ser encara pitjor. No està documentat, però sembla ser que els exaltats volien enderrocar la façana del Naixement i que un dirigent d’ERC els va fer desistir persuadint-los que podien utilitzar-la per posar-hi canons. Tampoc van profanar la tomba de Gaudí, cosa que sí que van fer amb la de Bocabella. Acabada la guerra, es van reconstruir alguns models amb els fragments supervivents. És molt el material original que es va perdre, però els hereus de l’arquitecte van considerar que tenien prou informació, publicada en llibres, per continuar el projecte.

Cinc moments claus de la seva història

(4) Temps de captes i de polèmiques intel·lectuals

La postguerra va tornar a deixar els recursos de la Sagrada Família sota mínims. El 1954 van començar les obres de la façana de la Passió i, tres anys després, Francisco Sayrols, mexicà descendent de catalans, va donar 1 milió de pessetes i es va comprometre a pagar una torre sempre que els promotors del temple reunissin diners per fer-ne una segona. Van ser els temps de les populars captes. I el cas és que es van poder sufragar tots quatre campanars. L’últim es va aixecar el 1976 (any de la fotografia). Veus significatives del món intel·lectual feia uns quants anys que s’havien mobilitzat contra les obres perquè deien que traïen el geni de Gaudí. Dins de l’Església hi havia dubtes. L’arquebisbe Narcís Jubany, assessorat per l’arquitecte director Jordi Bonet, va decidir que prosseguissin. El 1985 Josep M. Subirachs va ser escollit per fer el conjunt escultòric de la façana de la Passió, i va rebre no només crítiques sinó insults vergonyosos. El 1986 es van començar a construir els fonaments de les naus, un procés que es va estendre fins al 2010. Amb final feliç.

Cinc moments claus de la seva història

(5) La visita del papa Benet XVI la va consagrar com a icona turística mundial

Gaudí, visionari, va tenir ànima de publicista. Va privilegiar una façana (i no el que a priori semblava més lògic, cobrir l’absis per tenir un espai de culte) perquè va intuir que seria la imatge per vendre el seu projecte aquí i arreu. Ergo per fer-lo avançar quan ell ja no hi fos. Ho va pronosticar, que vindria gent de tot el món a admirar la seva obra en construcció. El 1992, van ser 650.000 persones. El 2000, 1,4 milions. El 2015, més de quatre milions. Fins a la pandèmia, el nombre de visitants no ha parat de créixer. Aquest salt tan espectacular va coincidir amb el boom turístic de Barcelona, però també hi ha altres factors que el van propiciar, com ara que, el 2005, la façana del Naixement i la cripta fossin declarades patrimoni mundial de la Unesco (aquell mateix any també van entrar a la llista tres obres més de Gaudí: la casa Vicens, la casa Batlló i la cripta de la Colònia Güell, i ja hi figuraven des del 1984 el Park Güell, el Palau Güell i la casa Milà). L’empenta definitiva per a la seva difusió mundial la hi va donar la visita del papa Benet XVI per consagrar-la i per atorgar-li el títol de basílica, el 2010. Nou anys després, es va corregir una anomalia històrica: l’Ajuntament va concedir la llicència d’obres a la Sagrada Família.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia