Art

L’altra Babel de les arts

Cotlliure adopta el lema que Rafael Benet va dedicar a Tossa per a una exposició que recorda la comunitat artística que es va establir al Rosselló seguint Matisse

La Cot­lliure sen­sual de la torre fàl·lica, la del jardí exòtic de pal­me­res i coco­ters de Char­les Nau­din, la del mar gus­pi­re­jant per on llisca una bar­queta de vela, la del cemen­tiri de Mac­hado i les cor­ti­ne­tes flo­re­ja­des que s’ondu­len amb el vent, ha aca­bat ocu­pant un lloc mític en la història de l’art modern perquè la pri­ma­vera de 1905 va arri­bar-hi Henri Matisse. No és pas poca cosa, però al cap de més de cent anys fins i tot a França comen­cen a estar can­sats del lema que asso­cia Cot­lliure única­ment al “bres­sol del fau­visme”. Molts anys després d’aquell 1905 en què Matisse i André Derain van fer embo­gir el color en una estada al Ros­selló, van con­ti­nuar arri­bant-hi artis­tes de tot el món, la majo­ria atrets, és veri­tat, per la lle­genda que hi havia imprès el vell mes­tre, però també, com pas­sa­ria simultània­ment a Ceret, Tossa, Arles o Cadaqués, perquè aquell Medi­ter­rani rural repre­sen­tava un oasi de llum i de pau en l’ Europa cada vegada més enfos­quida d’entre­guer­res.

Cot­lliure, Babel de les arts, que fa seva la dedi­catòria de Rafael Benet a Tossa, el “paradís blau” de Marc Cha­gall, és el pri­mer pas d’una recerca més ambi­ci­osa que de moment pren forma, fins al 3 d’octu­bre, en una expo­sició al Museu d’Art Modern de la ciu­tat, a la Vil·la Pams de la car­re­tera que porta a Port­ven­dres. És una festa en tots els sen­tits: per l’exu­berància del color, pel des­co­bri­ment d’un món tant de temps enter­rat i per la resur­recció de certs noms que ara cos­tarà molt més d’obli­dar, com el de l’anglesa Nina Ham­net, cone­guda com la “reina de la bohèmia”, model d’Arxi­penko i Kis­ling, que dei­xa­ria unes memòries que per­me­ten seguir la quo­ti­di­a­ni­tat de la colla; el de Valen­tine Prax, que es casa­ria amb l’escul­tor Òssip Zadkine; el de Fer­nande Bar­rey, la pare­lla de Fou­jita, el japonès més ubic de la història de l’art, o el de Hans Purr­mann, l’alumne més avan­tat­jat de Matisse, que hi arriba el 1911. Hi ha també alguns retro­ba­ments for­mi­da­bles. En pri­meríssim lloc, el de la polo­nesa Mela Muter, que va esta­blir-se a Cot­lliure entre 1921 i 1929 (i on cre­a­ria una cèl·lula comu­nista), després del seu pas per Bar­ce­lona i Girona, i que rea­pa­rei­xerà a Tossa, com si volgués acom­pa­nyar-nos a com­ple­tar un cer­cle de feli­ci­tat. O el pin­tor de Costa Rica Manuel Cano de Cas­tro, padrí de noces de Zadkine i vell cone­gut dels nou­cen­tis­tes, que l’havien adop­tat com un dels seus l’any 1914, quan va adhe­rir-se a l’Escola de Deco­ració de Tor­res-García. O l’arqui­tecte Char­les R. Mackin­tosh, a qui deu tant l’inte­ri­o­risme del nou-cents català, ins­tal·lat a Port­ven­dres el 1924 per a la cura de salut de la seva dona i que va dedi­car-se a pin­tar a l’aqua­rel·la, amb una exqui­si­desa ori­en­tal, el pai­satge de la costa de la Marenda. N’hi ha moltíssims més, començant per Leo­pold Sur­vage, tan esti­mat també a Ceret, o l’anglès Rudolph Ihlee, que pinta com si fos el fruit d’un rar encre­ua­ment entre el Dua­ner Rous­seau i l’enigmàtic Balt­hus, i Jean Peské, d’ori­gen polonès, a qui es deu la ini­ci­a­tiva de crear el Museu d’Art Modern a la Vil·la Pams amb les dona­ci­ons dels amics pin­tors, el mateix any 1934 que Rafael Benet, Enric Casa­no­vas i com­pa­nyia inau­gu­ra­ven també el de Tossa amb les apor­ta­ci­ons de la colònia cata­lana i estran­gera, entre ells el suís Serge Brig­noni, que retro­ba­rem també, com Muter, a la Babel de Cot­lliure

Pro­ce­dents d’Angla­terra, de Suïssa, d’Ale­ma­nya, del Japó o de Cata­lu­nya, dese­nes d’artis­tes van con­ver­gir a Cot­lliure, per unes set­ma­nes o per uns anys, i van con­ver­tir-la en un labo­ra­tori espe­rançat enfront dels brams del fei­xisme crei­xent i els pre­pa­ra­tius de guerra. És un opti­misme que com­par­teix amb altres colònies d’artis­tes con­tem­porànies, com les de Ceret o Tossa, i no és estrany, de fet, que molts d’ells es des­pla­cin d’un destí a l’altre i que hi menin una vida comu­nitària sem­blant: pin­tant el mateix racó del port o la mateixa fines­tra, freqüentant els matei­xos cafès, adop­tant els cos­tums de la gent del lloc, la seva roba, el seu par­lar ric, el seu men­jar fru­gal i alhora tan exu­be­rant. A l’expo­sició, a banda dels pai­sat­ges, el que més hi abun­den són de fet les natu­res mor­tes, atapeïdes d’albergínies, pebrots, cebes i lli­mo­nes suco­ses per ama­nir un peix que encara sem­bla angui­le­jar a la taula.

Claire Muc­hir, res­pon­sa­ble de la recerca, ha orga­nit­zat el recor­re­gut per naci­o­na­li­tats, encara que sigui una manera de tan­car-los en una bom­bo­lla, però les coses van així, també entre els artis­tes: t’aca­bes rela­ci­o­nant amb aquells la llen­gua dels quals entens. Entre ells, un de ben nos­tre, l’olotí Vir­gili Bat­lle Vall­majó, rei­vin­di­cat fa anys gràcies a una recerca de Narcís Selles i a qui, simultània­ment a l’expo­sició de Cot­lliure, el Museu Ter­rus d’Elna dedica una monogràfica fins al 12 d’octu­bre. L’excursió al Ros­selló és ina­jor­na­ble.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia