Són ‘6 milions'
Un estudi independent calcula que la Fira de Teatre de Tàrrega té un impacte econòmic de 6 milions
Fira Tàrrega té un impacte econòmic global superior als sis milions d'euros, segons l'estudi realitzat pel Centre d'Estudis de la Realitat Econòmica i Social (CERES), presentat ahir pels organitzadors de la fira de teatre de carrer. El document assenyala que Fira Tàrrega genera més de 2,5 milions d'euros en contractació posterior de les companyies, 2,3 milions d'impacte econòmic directe sobre la ciutat i, aproximadament, 1,5 milions d'euros de l'organització. La repercussió econòmica global va rondar els 6,3 milions d'euros el 2011 i els 6,5 milions d'euros el 2012. L'estudi independent CERES constata que cada euro que s'inverteix a Fira Tàrrega genera un retorn de 7. L'impacte no es limita als quatre dies de la fira, sinó que s'allarga tot l'any. L'estudi de les contractacions s'ha realitzat a partir d'un qüestionari lliurat a més d'un terç dels programadors, responsables de festivals, productors, distribuïdors i companyies presents a la fira durant el 2011 i el 2012. El resultat assenyala que prop del 70% de les entitats inscrites a Fira Tàrrega en aquestes edicions han contractat algun espectacle, amb una mitjana de set funcions cadascuna i una despesa mitjana de 10.000 euros per institució. El 36% de les representacions contractades s'han fet a Catalunya, el 32% a la resta de l'Estat i el 23% a Europa. Enguany s'han inscrit a Fira Tàrrega 788 professionals de 443 entitats, 65 professionals i 53 entitats més que l'any passat.
Més espectacles
Enguany hi ha hagut una migrada presència de companyies italianes. L'espectacle multidisciplinari de C'era una volta ha estat la seva targeta de presentació al cartell oficial. Amb un ritme trepidant, desconstrueixen els contes clàssics (Blancaneu, Ventafocs, Caputxeta vermella...) en una peça amb aire revistat, psicodèlic i amb uns elements de gran envergadura que poden recordar estructures mòbils de Comediants. És un joc descarat de mòduls que no paren de mostrar noves presentacions i amb una posada en escena un punt descarada, que evoca un món tant fantasiós com aparent.
Pere Faura repetia dissabte a la nit a Tàrrega. Aquesta vegada mostrava una peça d'una buidor exasperant. El performer sap jugar amb el ritme, la ironia, l'espontaneïtat, acompanyat d'un equip en què destaca Sergi Fäustino, ara ubicat a la tria del so. L'acció arrenca al revés. Amb una teòrica sessió aftertalk (un espai per comentar l'espectacle acabat de veure). Abans, el públic ha fet tria d'uns titulars per justificar i, alhora, bastir la peça. Són titulars del dia, que agafaran forma posteriorment, tot inserint-hi peces ja preparades, en les quals es percep una qualitat de moviment com ara en els solos femenins. Faura té una gran potència comunicativa, un món d'aparença transparent, sense complexos però tampoc profunditat. Amb aquesta posada en escena podria sorprendre i convèncer amb un treball amb un què solidificat, no tan eteri.
Ahir al matí, Tàrrega es va llevar amb uns personatges jugant a golf: Glof ja insinua la voluntat de caricaturitzar. El seu joc impossible al forat 18 (sempre amb el permís de les campanes que van estar deu minuts tocant per avisar que eren les dotze) va fer les delícies de pares i fills amb un humor blanc, ben resolt i amb una espontaneïtat per integrar imprevistos en la successió de gags. A aquella hora, el centre d'estètica Andreu's marcava les vuit del matí. Tàrrega es mou a una altra hora, després de tants dies de disbauxa. es fa difícil entendre, un grup de joves propers als vint anys jugant al mocador, el divendres al matí. Les ganes de joc i de participació s'empelten d'Avinyó. Els espontanis, micròfon penjat de l'orella, han exportat aquesta manera còmplice d'entendre el teatre al carrer. Fira Tàrrega, els acull en l'off i garanteix novetats en el programa oficial.