Música

Tenen sostre els festivals?

L’estiu es prodiga en cartells de grups musicals populars que assoleixen notables vendes anticipades de les seves actuacions

Al costat de les programacions multitudinàries, creixen les que advoquen per dispersar accions en petits racons

El nombre d’assistents als festivals supera, de llarg, el milió

Com les tem­pe­ra­tu­res d’estiu amb aquest ingrat canvi climàtic, els fes­ti­vals d’estiu no sem­blen tenir atu­ra­dor. El públic s’hi sent inter­pel·lat i com­pleta les seves vacan­ces (dins o fora de Bar­ce­lona) amb aques­tes actu­a­ci­ons que, habi­tu­al­ment, són a l’aire lliure. El que les dis­co­te­ques dels anys 90 trans­for­ma­ven en veles a l’aire lliure per la platja, dei­xant a mínims la seva ins­tal·lació d’hivern, ara ho aca­pa­ren els fes­ti­vals d’estiu. Veient els taqui­llat­ges i les ocu­pa­ci­ons sem­bla evi­dent pen­sar que té futur aquesta pro­posta d’oci d’estiu (emi­nent­ment musi­cal però també d’altres dis­ci­pli­nes, com el circ, o la dansa).

Les tor­nes s’han girat 180 graus. S’havia dit que la pandèmia havia ful­mi­nat la venda anti­ci­pada, que molts espec­ta­dors hi havien renun­ciat, perquè no tenien la garan­tia de no estar con­fi­nats a casa ells, o bé els artis­tes. En un ampli repor­tatge de 3Cat, se cer­ti­fi­cava fa uns dies la moda de com­prar entra­des un any abans de l’actu­ació, per evi­tar que­dar-se fora. L’hàbit s’ha ampliat fins a esgo­tar-se fun­ci­ons amb milers d’entra­des en pocs minuts. Un exem­ple ben gràfic són les 120.000 entra­des que ja té venu­des Dagoll Dagom pel seu Mar i cel. En una tem­po­rada que no es podrà allar­gar més del 2 de febrer al Victòria i que, a hores d’ara, ja ha venut un 80% de l’afo­ra­ment total. D’El fil invi­si­ble, un musi­cal ambiciós fami­liar, ja s’han venut més de 5.000 entra­des, una xifra molt sig­ni­fi­ca­tiva per a la gent de Viu el Tea­tre que copro­du­eix el mun­tatge, amb la can­tant Beth (OT) al car­tell.

Un altre dels mèrits dels fes­ti­vals d’estiu és que han sabut adap­tar-se a for­mats ben dife­rents. N’hi ha que apos­ten per grans estre­lles inter­na­ci­o­nals per a un públic estran­ger (el Pri­ma­vera Sound és un cas para­digmàtic amb 268.000 entra­des); el Sònar (154.000); o per nostàlgics del heavy: Bar­ce­lona Rock Fest (tenia un afo­ra­ment per a 20.000 per­so­nes durant els qua­tre dies del car­tell a Can Zam). El Cruïlla prova de mar­car distància del to sobre­di­men­si­o­nat del Pri­ma­vera (77.000 entra­des). Ara van crei­xent també els que s’escam­pen als ter­rats (Ter­rats en Cul­tura, 1.300 espec­ta­dors en 14 fun­ci­ons, amb una ocu­pació que s’acosta al 85%), o pels pobles, com el Fes­ti­val EVA, Dan­seu a les Piles, Dansàneu a Esterri d’Àneu; o la gira del Circ Cric pels micro­po­bles del Piri­neu. Pera­lada, en el seu for­mat pro­vi­si­o­nal (en espera de des­en­ca­llar el pro­jecte de l’audi­tori) , es mou entre les dues aigües per l’ambició del seu car­tell amb can­tants lírics de pri­mer ordre i estre­nes d’òperes con­tem­porànies com Don Juan no existe o la dansa de Car­los Acosta, i actu­a­ci­ons per a pri­vi­le­gi­ats a dins l’església de Pera­lada. Han tin­gut un 90% d’ocu­pació, amb 3.900 espec­ta­dors. En canvi, Nits de Circ (a cavall de Besalú i Roses) ha venut prop d’11.500 entra­des amb circ a l’aire lliure (amb tem­pesta a Roses inclosa).

Hi ha els clàssics mul­ti­tu­di­na­ris Cap Roig (48.500, 86% d’ocu­pació), Sons del Món (30.000 espec­ta­dors tot i sus­pen­dre Anas­ta­cia, el seu cap de car­tell), Gui­tar BCN (65.000, 90% d’ocu­pació), el Grec (136.500, amb un 80% d’ocu­pació). Per la seva banda, el Fes­ti­val de Porta Fer­rada, en la seva 62a edició, ha asso­lit un 87% d’ocu­pació, amb 56.400 espec­ta­dors, 4.000 per sota de l’any pas­sat. I també car­tells de molt poques edi­ci­ons: Les Nits de Bar­ce­lona del Palau de Pedral­bes (44.000, 98% d’ocu­pació); l’Alma Fes­ti­val, al Poble Espa­nyol, n’ha sumat 67.000; el Mar d’Estiu a Santa Susanna (el canvi d’emplaçament a dar­rera hora ha permès dur-lo a terme) ha atret 28.700 per­so­nes. El Brunch Elec­tro­nik Fes­ti­val de Bar­ce­lona ha aple­gat 70.000 per­so­nes (ocu­pació del 85% en la seva segona edició). El White Sum­mer Fes­ti­val, que per segon any es fa a Palamós (les pri­me­res edi­ci­ons es van fer a Pals), ha reu­nit 29.200 per­so­nes, men­tre que el Ter­ra­mar de Sit­ges sumava 26.400 espec­ta­dors, superant els 25.000 del Canet Rock, en la seva desena edició. El Del­te­bre Dansa s’ha que­dat a les por­tes dels 10.000 espec­ta­dors, una xifra que supera l’Empordà Music Fes­ti­val (8.500, sold out). El Santvi Fest, de Sant Vicenç de Mon­talt, ha atret 6.000 per­so­nes en la seva pri­mera edició aquest agost. La Gar­bi­nada Pop i Vi, de Fal­set (de maig a novem­bre), con­cen­tra les actu­a­ci­ons al Celler a l’estiu. S’ins­criu en la línia d’espec­ta­cles d’arts en viu en esde­ve­ni­ments d’interès agro­turístic: la res­tau­ració és de quilòmetre zero.

Tot i que la majo­ria dels fes­ti­vals pro­po­sen actu­a­ci­ons en viu, també n’hi ha de cinema com el Cer­da­nya Film Fest: en la 15a edició ha pro­gra­mat 160 films i hi han assis­tit 5.500 espec­ta­dors. Per al cap de set­mana vinent hi ha pre­vist el Mos­tremp, que orga­nitza l’asso­ci­ació d’amics del cinema de Tremp. A Bar­ce­lona, més de 5.500 per­so­nes han visi­tat l’Expe­ri­men­tal Photo Fes­ti­val (del 24 al 28 de juliol, al Pati Lli­mona). Més de 300 artis­tes han par­ti­ci­pat en tallers i tro­ba­des infor­mals, en aquesta cin­quena edició, recull l’agència EFE.

El patri­moni català ha estat la peça cen­tral de la novena edició del fes­ti­val de música La Pedra Parla. Els tres con­certs (es van exhau­rir pràcti­ca­ment totes les entra­des, segons el comu­ni­cat del fes­ti­val) es van fer al reial mones­tir de Santa Maria de Vall­bona. L’emplaçament també és sig­ni­fi­ca­tiu en fes­ti­vals com el del mones­tir de Sant Pere de Rodes: s’acaba dis­sabte amb un sold out; per a dime­cres encara que­den entra­des per al con­cert del pia­nista Nico­las Bour­don­cle (20 h). També cal afe­gir el mones­tir de les San­tes Creus als emplaçaments de renom amb el Fes­ti­val Jordi Saball “, un dels fes­ti­vals més sin­gu­lars i apas­si­o­nants d’Europa. Una cita perquè els amants de la música puguin gau­dir d’extra­or­di­na­ris con­certs en espais mil·lena­ris”, es defi­neix el fes­ti­val, que va aca­bar diu­menge.

L’Ésdansa, sempre a les acaballes del mes d’agost

Un centenar de voluntaris s’involucren, com ja fa 42 anys, en la participació de l’Ésdansa, a les Preses (la Garrotxa). Des d’aquest festival s’han anat teixint complicitats amb altres festivals com el Dansàneu, el Balla Vallès, el Sismògraf i, sobretot, la Fira Mediterrània. Jordi Fosas, que ha estat director durant molts anys de l’Ésdansa, arrencarà el seu segon mandat al festival estratègic de la cultura popular, a Manresa, la tardor vinent. La seva empenta ha estat reforçada amb el pla d’impuls de la cultura d’arrel, que ha propiciat el contacte dels artistes contemporanis amb els esbarts tradicionals.

L’Ésdansa, impulsat pel Cercle de Cultura Tradicional i Popular Marboleny, manté el seu objectiu de relacionar el folklore amb el món professional. Per això, per exemple, s’estrenarà Folk as Queer, de la companyia L’Esbord (premi Delfí Colomé), després d’una residència tècnica en el festival. També es podrà veure un tast de Yarin, un treball de Jon Maya & Andrés Marín que s’estrenarà a la Fira Mediterrània.

El festival manté l’itinerari Cultura i Paisatge. Ahir mateix estava previst un concert sota les estrelles amb el grup Alosa i es faran actuacions de les companyies internacionals en la festa al parc de Pedra Tosca (una passejada popular al so de la música i el ritme de Bolívia, Malawi, Bòsnia i Hercegovina, Wallis i Futuna, i el Nepal), amb un dinar popular i una activitat festiva que també té el suport del pla d’impuls de la dansa d’arrel: a Coi! Dansem s’interpretaran danses cantades del repertori de les comarques gironines. El punt final, de compartir la festa entre tots els participants, es farà al racó del singular paisatge que ofereix el parc i la seva arquitectura dissenyada per RCR (reconeguts amb el Pritzker 2017).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia