Llibres

llibres

Les independències de la gent gran

Tuli Márquez (Bar­ce­lona, 1962) és lli­cen­ciat en Ciències de la Infor­mació, va tre­ba­llar en el sec­tor de la música i de la tele­visió fent tas­ques de màrque­ting i pro­moció. Ara es dedica a escriure. Ha publi­cat L’endemà (Peris­copi, 2013) i La mida dels nans (Més Lli­bres, 2019). Amb Alrevés va ini­ciar la col·lecció de lite­ra­tura en català amb Les vol­tes del món (2023), pri­mer lliu­ra­ment d’una tri­lo­gia dedi­cada a Bar­ce­lona, des del ves­sant històric i social, perquè el polític diu que no l’interessa. Ara pre­senta, a la mateixa edi­to­rial, el segon títol de la tri­lo­gia, El Dia de la Inde­pendència, que serà seguit de La Terra Plana. La pri­mera té lloc el 2010, la segona el 2017, en con­cret l’1 d’octu­bre, i la ter­cera pas­sarà el 1992, amb el fons de les olimpíades.

La pro­ta­go­nista prin­ci­pal és la Mar­ga­rita Puig, advo­cada jubi­lada, vídua –el seu marit és un per­so­natge absent, però pre­sent– i amb una filla i un net. Com­par­teix el seu pis amb la Pepi Rius, mes­tressa de casa amb pocs recur­sos econòmics. Totes dues pas­sen dels vui­tanta anys.

La Mar­ga­rita encara plora la mort del seu marit, des­a­pa­re­gut fa dos anys, men­tre que la Pepi viu una segona joven­tut després de des­co­brir la lluita política. La depressió empeny la Mar­ga­rita cap a la des­con­nexió al mateix temps que la memòria s’entesta a afer­rar-se al pas­sat. En canvi, la Pepi ha tro­bat en el com­promís de la rei­vin­di­cació la manera d’omplir el buit que arros­sega després d’una existència sense més incen­tius que ser­vir i obeir.

Des de dos mons paral·lels, con­vi­uen amb les seves dèries, es com­ple­men­ten i s’igno­ren, s’esti­men i es detes­ten, però no els queda una altra opció que accep­tar-se perquè es tro­ben en un car­reró final sense sor­tida. Per enda­vant els espera un cap de set­mana intens amb fes­tes d’ani­ver­sa­ris, diges­ti­ons pesa­des, esca­pa­des noc­tur­nes, ros­tits de diu­menge, vota­ci­ons i sobre­tau­les. Tot en una Bar­ce­lona que també es debat entre el futur i el pas­sat, en un món que reneix i s’esfon­dra alhora.

Tuli Márquez és novel·lista, però amb un pas­sat i pre­sent estre­ta­ment rela­ci­o­nats amb la música. Es declara melòman i asse­gura que el nivell de la música que s’està fent actu­al­ment a Cata­lu­nya és molt alt. Ara tra­gina un lli­bre sobre Dur­ruti, amb dis­set cançons que han de musi­car Ricky Gil & Bis­cuit.

Li agrada més “rees­criure que escriure”, cosa que no diuen molts autors i que sol garan­tir un resul­tat més acu­rat. Les seves novel·les estan ben escri­tes, tot i que sigui dels autors que no pla­ni­fi­quen. “Una de les coses que més m’agrada d’escriure és quan les coses apa­rei­xen i et sor­pre­nen, perquè ja hi eren i tu no ho sabies”, afirma. I també que no és dels que pateix escri­vint, més aviat s’ho passa molt bé.

Per la data cen­tral de la trama, l’1 d’octu­bre del 2017, sem­bla que serà una novel·la molt política, però és més social. “La vaig començar amb la mateixa idea que Les vol­tes del món, una per­sona que està sola i obre casa seva. Faig con­viure la Mar­ga­rita i la Pepi, dues per­so­nes de dos tarannàs molt dife­rents. Les dues cares d’una mateix moneda”, explica l’autor. A par­tir d’aquí, d’aquest embrió, va cons­truir una història que, poste­ri­or­ment, va ser sot­mesa a un llarg procés de rees­crip­tura.

“Com sem­pre, és el lec­tor qui ha de treure les seves con­clu­si­ons, però jo en tinc una de prin­ci­pal. La gent gran en aquesta ciu­tat, que creix de manera mons­tru­osa, sem­bla que hagin cotit­zat tot el que havien de cotit­zar i ja no exis­tei­xin. Tenen greus pro­ble­mes que es van fer més evi­dents durant el con­fi­na­ment. I això m’indigna.”

No s’està d’expli­car el refe­rent més impor­tant de l’obra. “La Mar­ga­rita té molt de la meva mare. I és que la novel·la està dedi­cada a la meva mare, que ara està en una residència amb pro­ble­mes de demència. La vaig a veure cada dia, però ha d’estar tan­cada perquè, si no, pot sor­tir al car­rer i no ser capaç de tor­nar a casa”, deta­lla Márquez. “He vol­gut expo­sar que no podem dei­xar la gent gran tirats de la mà de Déu”, afe­geix.

“La Pepi és un com­pendi d’ami­gues de la meva mare. En aquest per­so­natge sí que hi té a veure el tema del procés per la inde­pendència, perquè hi ha tot de gent gran que van viure una segona joven­tut, una última aven­tura, amb aquest tema. Es van mobi­lit­zar molt i van ser els pri­mers a sor­tir al car­rer i, fins i tot, a rebre de la poli­cia l’1 d’octu­bre del 2017. La Mar­ga­rita, en canvi, tot i que aquell dia s’impli­qui, la política ja la va viure per ella mateixa i pel marit, tots dos advo­cats.”

“La data del referèndum, doncs, és un des­en­ca­de­nant de la trama, com ho va ser, en gene­ral, de la nos­tra soci­e­tat”, valora Tuli Márquez.

Una altra font d’ins­pi­ració molt clara és “la magnífica pel·lícula Amor, de Mic­hael Hanekke, pro­ta­go­nit­zada per un matri­moni d’octo­ge­na­ris”. “A la meva obra mos­tro aquest amor a toro pas­sat, perquè és el que reviu la Mar­ga­rita recor­dant el marit.”

Márquez va escriure aquesta novel·la dos o tres anys abans que a la seva mare li diagnos­ti­ques­sin demència. “Vivint amb ella, jo veia que, dia a dia, anava can­vi­ant. Ningú més de la família es va ado­nar... A la novel·la vaig des­cri­vint com una per­sona va per­dent el cap i es va que­dant sense fil­tres a l’hora de rela­ci­o­nar-se, de fer o de dir el que vol, sense plan­te­jar-se cap tabú ni límit.” Per tant, la novel·la també podria ser una mena de “model perquè qui viu amb per­so­nes grans pugui iden­ti­fi­car aquests pri­mers can­vis, tan sub­tils”. A més, “el dement mai acos­tuma a ser cons­ci­ent que s’hi està tor­nant.”

Tuli Márquez asse­gura que no s’ha auto­re­tra­tat en cap per­so­natge, que només s’iden­ti­fica en situ­a­ci­ons con­cre­tes de la relació amb una per­sona que pateix demència.

L’escena de la Mar­ga­rita con­ver­tida en una mena de Joana d’Arc, plan­tant cara a les agres­si­ons poli­ci­als de l’1 d’octu­bre, par­teix del mateix autor. “Jo m’he enfron­tat molts cops a la poli­cia, dient-los el nom del porc, i mai m’han tren­cat la cara.” “És una escena que m’agrada moltíssim. Tot i que la rea­li­tat d’aquell dia va ser una ver­go­nya abso­luta. Pegar la gent gran, en un país civi­lit­zat... on s’és vist?”

La trama no es limita a la relació d’elles dues i la pro­gres­siva demència de la Mar­ga­rita, la seva família també hi té lloc, amb interes­sos, men­ti­des i visi­ons opo­sa­des. I és que les rela­ci­ons fami­li­ars sem­pre ren­dei­xen, en tota mena de fic­ci­ons.

La Mar­ga­rita s’escapa de casa, beu, fuma, pren gotes de CBD i s’encara amb qui cal­gui. No està gaire pel moment polític, tot i que acaba sent una mena d’heroïna. La Pepi és més grisa, però s’ha aga­fat amb ganes el tema polític. “És que la majo­ria de gent gran està molt sola i molt avor­rida i, a més, els que van viure la Guerra Civil i el pri­mer fran­quisme, l’octu­bre del 2017, i abans i després, van poder dir la seva. I això està molt bé. Llàstima dels polítics, que han mal­gas­tat bona part d’aquesta valu­osa mobi­lit­zació.” Però això no és la base de la novel·la, ho és més la vida de la gent gran i en quina situ­ació es tro­ben quan els fills no els volen a casa. El terme inde­pendència hi és des de diver­ses accep­ci­ons, algu­nes de radi­cals.

Márquez està molt con­tent d’aquesta novel·la, que va començar com una obra de tea­tre, “escrita d’una fogo­nada”. “Aquesta obra és molt vis­ce­ral. La pròxima, que tan­carà la tri­lo­gia, tor­narà a ser més cere­bral.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia