Cultura

Crisi o evasió

Teatre

Exis­teix el tòpic que els dra­ma­turgs cata­lans no par­len del que passa ara mateix, que pre­fe­rei­xen l'evasió. Aquesta afir­mació, però, no és ben certa. El mateix Pau Miró, que està a punt d'estre­nar Lle­ons al TNC, ens diu que ha can­viat el final de l'obra per dotar-la d'un punt d'opti­misme.

"Sense la crisi, l'hau­ria fet més cruel", explica. Un altre talent, Jordi Casa­no­vas, és qui més s'ha endin­sat en el moment actual -sense èxit de públic- amb La ruïna i La revo­lució, al cos­tat d'Àlex Rigola, que ha diri­git Días mejo­res, de Ric­hard Dres­ser.

Rigola ens explica que va pen­sar a mun­tar Días mejo­res abans que entréssim de ple en la crisi. "Feia vuit anys que la tenia al calaix i vaig pen­sar que aquest era el moment de fer-la", asse­nyala.

Que parlés d'una situ­ació de cata­clisme econòmic, encara que es referís a pri­mers dels 80, va ser un fac­tor deci­siu. El Lliure, de fet, és pot­ser un dels esce­na­ris del país que més con­tacte tenen amb la rea­li­tat, gràcies a la política d'encàrrecs. "Hem encar­re­gat una obra sobre la crisi però l'autor no se n'ha sor­tit", admet Rigola.

Miró és l'únic dels autors amb qui hem par­lat que admet que als dra­ma­turgs d'avui "ens costa una mica fer un tea­tre més social perquè no estem con­vençuts del que tenim més a prop". Ell només ha vist un exem­ple reei­xit, l'Après moi, le déluge, de Lluïsa Cunillé, que par­lava sobre el Ter­cer Món.

Rea­li­tat o actu­a­li­tat?
Jordi Gal­ce­ran, que té en car­tell Can­cun des de fa qua­tre mesos, sí que creu que el tea­tre català con­tem­po­rani mira de cara al moment pre­sent. Tan­ma­teix, inclou un con­cepte interes­sant: "No s'ha de con­fon­dre rea­li­tat amb actu­a­li­tat. La matèria del tea­tre és la rea­li­tat, l'actu­a­li­tat és la matèria dels dia­ris".

Casa­no­vas va una mica més enllà: "Cada vegada hi ha més pro­xi­mi­tat entre els autors d'aquí i el públic, i això passa per expli­car històries que reflec­tei­xen l'ara mateix. No necessària­ment totes aques­tes històries han de tenir un rere­fons crític o social, a vega­des la mateixa cons­trucció dels per­so­nat­ges ja ens explica l'època en què vivim".

Això no obs­tant, les obres que tri­om­fen a la car­te­llera no són les que par­len de la crisi econòmica. Només Con­tra el progrés, d'Esteve Soler, que ha omplert la Sala Beckett durant el mes de febrer i que versa sobre la crisi de valors, ha estat un èxit. En aquest apar­tat nega­tiu hi podríem afe­gir Els nois d'història, sobre la crisi de l'ense­nya­ment.

Qui ha mar­cat el ritme aquest hivern són obres que o bé par­len de la fi dels som­nis, Mort d'un viat­jant, o de la fi de la Mallorca aris­tocràtica, Mort de dama, totes dues amb plens del 100% durant alguna set­mana.

Curi­o­sa­ment, totes dues tenen en la família el seu eix ver­te­bra­dor. "La família és el refugi i el para­digma de com fun­ci­ona la soci­e­tat", diu Miró, que amb Lle­ons con­ti­nua la seva tri­lo­gia, pre­ci­sa­ment entorn de les rela­ci­ons per­so­nals en una llar, enge­gada amb Búfals.

Més abo­na­ments
Pel que fa als números glo­bals, i a falta que l'Asso­ci­ació d'Empre­ses de Tea­tre de Cata­lu­nya (Adetca) ofe­reixi dades con­cre­tes, podem dir que la crisi ha cai­gut bé als esce­na­ris del país.

El mateix Rigola, que és el direc­tor artístic del Lliure, asse­nyala que ells han notat el dal­ta­baix econòmic de dues mane­res: a les fun­ci­ons dels dime­cres, que són més bara­tes, hi va més gent, i han venut més abo­na­ments. Al tea­tre de Montjuïc la pujada és del 15% en aquest sen­tit, de 590 a 692. I al TNC han aug­men­tat un 40%, de 2.200 abo­na­ments a 3.100, un rècord per a la casa.

Segons ha pogut saber l'AVUI, la set­mana pas­sada, per exem­ple, l'ocu­pació dels tea­tres de Bar­ce­lona va superar el 60%, dada gens menys­pre­a­ble. Com ens diu Gal­ce­ran, "tra­di­ci­o­nal­ment, el tea­tre sem­pre se n'ha sor­tit prou bé en temps de crisi econòmica.

És pre­ci­sa­ment en aquests con­tex­tos que la gent gau­dim més dels petits luxes; pot­ser no et can­viaràs el cotxe, però sí que aniràs una nit a un bon res­tau­rant, o al tea­tre". I si la car­te­llera pre­senta peces ben fetes i interes­sants, millor.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.