cultura

La crònica

Quan segones parts també són bones

No és una Ope­retta 2, van recal­car durant la pre­sen­tació d'Alle­gro els com­po­nents de Cor de Tea­tre i el seu direc­tor, Paco Mir. Sí i no. Ho podria ser, perquè la nova obra que pre­senta la com­pa­nyia de Banyo­les se ser­veix dels matei­xos ingre­di­ents amb els quals van bas­tir aquell èxit naci­o­nal i inter­na­ci­o­nal que han arri­bat a aplau­dir fins a 120.000 espec­ta­dors al llarg de les 320 actu­a­ci­ons que han rea­li­tat: cant a cap­pe­lla, tea­tre ges­tual i grans dosis d'humor. La diferència és que els esquet­xos que con­for­men Alle­gro estan ver­te­brats per un lleu­ger fil con­duc­tor i un argu­ment de fons, que és el de nar­rar en clau musi­cal la jor­nada quo­ti­di­ana d'un home des que es des­perta fins que es fica al llit. L'altra diferència és que en aquesta ocasió només són catorze els can­tants que pugen a l'esce­nari. Catorze veus que s'encar­re­guen de ver­si­o­nar una vin­tena de peces de sona­tes, val­sos i òperes molt cone­guts que van des de la Dansa hon­ga­resa, de Brahms, fins al Clar de lluna, de Debussy, pas­sant per Les qua­tre esta­ci­ons, de Vivaldi.

Can­vis mínims, per això volem creure que la volun­tat de des­lli­gar-se d'Ope­retta és per la por de les sem­pre temi­bles com­pa­ra­ci­ons. Ine­vi­ta­bles, per altra part. Tan­ma­teix, obvien que allò que sem­pre es diu del “mai sego­nes parts foren bones” no deixa de ser un tòpic, equívoc, tot sovint. I amb Alle­gro es dóna el cas.

Pot­ser sí que hi ha esce­nes d'Ope­retta que són antològiques, però d'Alle­gro n'hi ha que també trans­cen­dei­xen, com ara l'ori­gi­nal mio­lada de les gates de car­rer al ritme del Duetto buffo di due gatti, de Ros­sini; els tre­pi­dants can­vis esta­ci­o­nals al so de Verdi; la hila­rant versió disco del duet Papa­geno i Papa­gena de Mozart, o el com­bat entre ban­des –Ver­dis con­tra Ros­si­nis– al més pur estil West side story. S'hi nota l'apor­tació de Paco Mir, amb gags molt tri­ci­cle­tai­res –les can­tants inten­tant esquer­dar una copa amb el tim­bre de veu–, per­so­nat­ges molt seus –com la diva Glo­ria, que podria per­fec­ta­ment allot­jar-se a La Gavina de la sèrie Tres estre­lles– i l'incre­ment del ritme escènic. Tot arti­cu­lat perquè Cor de Tea­tre con­tinuï som­ni­ant en l'èxit.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia