Economia

Les marques més barates són el refugi contra l'alça de preus

Consum

Com omplir el cistell de la compra gastant el mateix quan els preus estan disparats. El consumidor resol ara per ara l'equació sense renunciar a comprar els mateixos productes però abandonant les marques líders per refugiar-se en les més barates o, fins i tot, en la de distribució o blanca quan el producte no té substitutiu, com la llet.
En ple repunt de la inflació, la despesa en productes de consum bàsic va augmentar l'any passat un 5,5%, el nivell més baix des de l'adopció de l'euro el 2002.

La despesa en productes bàsics de la llar a tot l'Estat va ascendir a 64.200 milions d'euros, segons l'anuari que elabora la consultora Nielsen com a radiografia dels mercats.

El responsable de serveis a la distribució de Nielsen, José Ramón Díaz, sosté que els auguris de crisi i una inflació enfilada al 4,2% (4,3% a Catalunya) han instal·lat la "psicosi" en els consumidors des de l'últim semestre del 2007. "No apreciem encara descens del consum, però sí que veiem que qui consumia llet amb calci d'una primera marca es passa ara a una de més barata", raona.

Envasat en lloc de fresc
El segon antídot contra l'IPC ha sigut substituir els aliments frescos pels envasats, que creixen un 5,5% i ja suposen el 47,2% del total. Els frescos suposen el 37,7% i el seu creixement ve impulsat per l'encariment del 4,5%, ja que les vendes creixen un 0,8%.

La psicosi de buscar preus més barats revifa les marques blanques, que ja són el 26% del mercat i venen 9.910 milions. En la llet, que s'ha encarit un 30% el 2007, la marca blanca creix del 32,6% al 34% del total i en les conserves passa del 40,9% al 42,4%.

Paradoxalment, el client també busca marques més barates dels productes que segueixen costant el mateix preu o que fins i tot s'han abaratit, com l'oli d'oliva. "Si ha de gastar 20 cèntims més per comprar un litre de llet busca com estalviar-se els 20 cèntims d'un altre lloc", apunta l'analista de Nielsen.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.