guerra Comercial
La CE anunciarà la setmana que ve les contramesures a la resta d’aranzels dels EUA
Brussel·les vol consensuar amb els estats i els sectors afectats les represàlies pels gravàmens generals del 20% i del 25% als automòbils
La Comissió insisteix en què vol negociar amb els Estats Units una solució acordada
La Comissió Europea (CE) ha avançat aquest dimarts que la setmana vinent presentarà la segona onada de contramesures als aranzels imposats pel president dels Estats Units, Donald Trump.
El portaveu de l’executiu comunitari per Comerç, Olof Gill, ha confirmat avui que Brussel·les explicarà quin és el seu “full de ruta” per respondre als aranzels “recíprocs” del 20% al conjunt de les exportacions europees i del 25% a als cotxes fabricats a la Unió Europea (UE), tal com ja han fet amb la resposta a les taxes d’entrada als EUA per a l’acer i l’alumini. “Després consultarem amb els Estats membres i amb la indústria abans de presentar les mesures finals que proposarem” als vint-i-set, ha afegit Gill, en una roda de premsa recollida per les agències ACN i Efe.
Brussel·les no ha avançat quines mesures posarà sobre la taula, però buscaran respondre a Trump incidint en aquells productes que poden fer més mal a l’economia nord-americana i que, en canvi, no tindran un efecte tan ampli sobre la UE. En aquest sentit, l’executiu comunitari ha apostat per dissenyar l’estratègia en contacte “constant” amb els diferents socis, atès que no tots tenen les mateixes dependències respecte dels Estats Units. “Estem en contacte permanent amb els estats membres i la indústria europea, i estem fent tots els passos per garantir que les mesures que apliquem aconsegueixen el seu objectiu, que és causar el mínim dany possible a la UE”, ha afirmat.
Gill ha recordat que els vint-i-set votaran demà les primeres contramesures que la Comissió ha proposat per conrarestar els aranzels de Washington a l’acer i l’alumini. El portaveu ha afegit que si les capitals hi donen el vistiplau, les represàlies comercials es començaran a aplicar a principis de la setmana vinent.
No obstant això, ha reiterat que Europa “no ha provocat” aquesta guerra comercial i que “l’únic” que està fent és intentar solucionar-la. “La nostra estratègia continua sent la mateixa, volem negociar amb els nostres homòlegs americans per evitar els aranzels, estem intentant evitar-los”, ha insistit.
En aquest sentit, ha dit que la CE espera que Washington s’impliqui “d’una manera significativa” en la negociació sobre els aranzels i ha defensat que la resposta de Brussel·les és “gradual, calmada, calibrada i específica”.