El menjar gurmet sobreviu a la crisi
Vendes 'online'
Si has de fer un regal i no coneixes gaire els gustos de la persona afortunada, pots quedar bé regalant oli extraverge o un assortiment de sals: vermella, negra i fins i tot gelatinosa, cadascuna adient per a diferents plats i ocasions.
Obsequiar amb vi o cava ja és un clàssic, sobretot per Nadal, però cada cop triomfen més altres productes culinaris. Això sí, sempre en la seva categoria més delicatessen. Vinagre de cava, formatge al vi o uns carquinyolis de festuc són alguns exemples que es troben a la botiga online Delinostrum, especialitzada en exquisideses gastronòmiques.
Fundada a Barcelona fa quatre anys, l'empresa dobla any rere any les vendes gràcies a la fidelitat dels clients particulars i a una línia de negoci que ha agafat força: els regals d'empresa.
Com explica Marcel Risques, fundador del grup juntament amb Gisela Pairó, els lots per empresa ja representen el 80% de la facturació. "Vam començar molt focalitzats en el client final però les vendes a empreses han anat agafant importància i estem intentant fidelitzar-les perquè veiem que en els lots tenim molt potencial de creixement", explica.
Delinostrum va facturar l'any passat 200.000 euros. La companyia ha hagut de fer front a la caiguda de vendes del seu millor client, la Gran Bretanya, però la bona evolució de la resta de mercats, sobretot l'espanyol, li han permès tancar l'any amb un augment del 60%.
Els països veïns
Com relata Risques, els plans d'empresa preveien que el gran gruix de clients provindria de països veïns però, un cop més, la realitat es va imposar i els usos de la web van sorprendre els mateixos emprenedors.
"Pensàvem que aquí no interessaria aquest tipus de productes perquè es podien trobar buscant una mica, però ens ha sorprès veure que hi ha molta gent de Catalunya i la resta de l'Estat que ens compren perquè viuen en urbanitzacions o en pobles que no tenen accés a productes gurmet".
La raó de ser de Delinostrum és clara. "Fugim totalment dels productes que pots trobar en un supermercat", resumeixen els fundadors. És per això que la companyia treballa amb un centenar de petits productors, de tot l'Estat, que la proveeixen de tota mena d'aliments artesanals. Risques es va passar els primers anys recorrent desenes de fires.
Com admet, ara és més fàcil localitzar possibles proveïdors perquè el portal ha tingut ressò i molts artesans els envien mostres. Així, poden descobrir productors que no tenen prou pressupost per assistir a una fira o fer-se promoció. La botiga en línia és, per a aquests petits proveïdors, una plataforma per donar-se a conèixer i, sobretot, per comercialitzar el seu producte més enllà de la seva població o comarca.
Invertir els beneficis
A l'estranger, el producte estrella és el pernil. El principal mercat continua sent la Gran Bretanya, seguida de França, Itàlia i Alemanya. La companyia ha intentat vendre als Estats Units però la normativa que regula les importacions alimentàries és tan estricta que han desistit.
Ara estan intentant exportar a Hong Kong perquè no els fa por "provar", però són conscients que "aquestes coses difícilment surten". En tot cas, gent de països com Rússia, Austràlia o Malàisia han contactat amb l'empresa i han fet algunes comandes puntuals.
Els propietaris de Delinostrum tenien planificat entrar en beneficis el 2007 però han hagut de canviar els plans. S'acaben de canviar de local, l'anterior havia quedat petit, i han fet una forta aposta pel packaging, ja que els envasos i les capses de disseny són vitals per continuar creixent en el segment de regals d'empresa.
"L'any passat i aquest vam arribar a l'equilibri financer, però estarem un temps sense beneficis perquè volem invertir-ho tot per millorar", apunta Risques. Pel que fa a aquest temut 2009, igual que per a moltes empreses, per a Delinostrum serà un any d'impàs. "Si tanquem com el 2008 ja estarem contents".