Un país de somnis
El govern vol tenir un aeròdrom competitiu i considera “essencial” negociar les condicions de la gestió de l'aeroport de Barcelona per poder-hi tenir un paper clau
Trencar la dinàmica d'anys en què “la prioritat d'Aena és Iberia i Iberia és el principal enemic del Prat” no serà possible, segons un expert en infraestructures
Demà farà una setmana que la societat catalana se sent més optimista pel que fa a la futura gestió per concessió de l'aeroport del Prat, que s'emmarca dins de l'operació de privatització d'Aena. L'optimisme se centra a pensar que hi haurà una concreció favorable del concepte “participació determinant” de les institucions catalanes en la gestió de l'aeroport. El secretari de Territori i Mobilitat de la Generalitat, Damià Calvet, confirma que el que agradaria al govern és “que el concepte es concretés en una posició majoritària de la Generalitat” en el consell d'administració de la nova societat concessionària que gestionarà l'aeroport de Barcelona. Per a Calvet, la participació del govern serà determinant perquè “voldrà dir gestionar el Prat d'una manera competitiva, veritable anhel de la societat catalana”. Calvet reconeix que faran falta “majories qualificades” per poder prendre decisions que resulten vitals per al funcionament i la competitivitat de l'aeroport, com ara “el pla director, la política tarifària i la distribució de slots (drets d'operacions aeroportuàries)”. Per això, “és essencial negociar el plec de condicions de la gestió”, hi afegeix.
El secretari de Territori i Mobilitat va estar present, dimecres passat, en la reunió que el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va mantenir amb el ministre de Foment, José Blanco, i el secretari d'estat de Transports, Isaías Táboas. Segons fonts del ministeri, la reunió va ser “una primera presa de contacte” entre les dues administracions pel que fa a infraestructures, “en un clima de cordialitat i d'enteniment en la majoria dels temes”, que tindrà “continuïtat”. Per a Calvet, “l'Estat ha entès finalment que tenia un sistema aeroportuari ineficient”, motiu principal del canvi d'orientació en la política d'aeroports, amb l'objectiu, segons les seves paraules, de no barallar-se “sinó de trobar sistemes eficients”.
En canvi, per a Joan Tarradellas, professor de l'escola de negocis Eada i expert en infraestructures, “tot és pura especulació perquè no hi ha res escrit”. Al seu parer, “el Prat mai estarà en mans de la Generalitat”. Tarradellas llistava els tres blocs esmentats per Calvet que fan que un aeroport sigui competitiu: el pla director i les infraestructures, les tarifes i els slots. “Sobre el primer d'aquests punts, Iberia i el Ministeri de Foment ja han acordat a hores d'ara que l'AVE arribi a la T4 de Barajas”, sosté Tarradellas, mentre a la T1 del Prat no hi arriba ni el transport públic. El professor d'Eada recorda que “la prioritat d'Aena és Iberia i és Iberia el principal enemic de l'aeroport del Prat”. Per a aquest especialista, els últims moviments que han comportat, segons els polítics catalans, un canvi de rumb en el govern espanyol al voltant de la gestió del Prat “han quedat molt bé políticament, però res no canviarà, tot és fum”. Tarradellas va més enllà i deixa una pregunta en l'aire: “Quina companyia es voldrà establir en un aeroport que està sota el control del principal competidor?”. “Mentre Iberia controli tots els aeroports de l'Estat, s'ha d'ajudar Spanair”, conclou. En aquest sentit, Calvet va admetre que “Iberia manava molt” a Aena, però que “ara això canviarà i es trencarà la connivència entre el Ministeri de Foment, Aena i Iberia”, amb la qual cosa la situació “beneficiarà les aerolínies amb base a Barcelona”, entre les quals Spanair.
Mentre Iberia, segons fonts de la companyia, aparca la creació d'Iberia Express, la filial de baix cost que havia de néixer aquest febrer, i arriba a l'acord amb Vueling per omplir vols de la T4 de Barajas en els vuit mesos vinents, Spanair avança a velocitat de creuer amb el seu pla de negoci. “El 2010 vam registrar un augment del nombre de passatgers del 12%, i en dos anys de vida hem passat de quatre rutes internacionals a 22”, explica el president de l'aerolínia, Ferran Soriano. “Si ens ho prenem al peu de la lletra, entenem que la ‘participació determinant' de la Generalitat en la futura gestió del Prat és una cosa molt bona”, segons Soriano, que amb tot, de moment, s'ho mira “amb cautela”. El responsable de la companyia admet que continuen buscant un soci industrial, ja sigui al Pròxim Orient o a Europa: “Si per fer la reestructuració van caldre inversions i per créixer se n'han hagut de buscar altres, per desenvolupar els vols intercontinentals també se n'hauran de trobar”. Sembla que Spanair ha posat la directa pel que fa als vols intercontinentals que el pla de negoci preveu per al 2012. Segons fonts del sector aeri, l'última setmana de gener, directius de Spanair van viatjar a Frankfurt per parlar amb els de Lufthansa de la possibilitat de llogar aeronaus de llarg recorregut, amb la intenció, si l'economia acompanya, d'avançar la inauguració d'aquests vols a finals d'any amb la ruta Barcelona-Buenos Aires, amb aparells que ja portin el logo de Spanair. És un altre somni dels molts que hi ha al país. De tant en tant, algun es compleix.