Economia

El 70% dels passatgers que guanya el Prat, de baix cost

Vueling, Ryanair i Easy Jet, amb quasi el 40% del trànsit, lideren el rànquing a Barcelona junt amb la convencional Spanair

Els vols econòmics creixen un 44% respecte a l'any 2010

L'aterratge a la capital catalana de l'aerolínia irlandesa Ryanair el setembre de l'any passat ha acabat de consolidar les companyies de baix cost com a líders indiscutibles de l'aeroport del Prat. Tant és així, que en els primers nou mesos d'aquest any el 70% dels nous passatgers que ha guanyat l'aeroport respecte al mateix període de l'any passat han viatjat en una de les tres principals companyies de baix cost que operen a Barcelona: Vueling, Ryanair o Easy Jet.

Vueling, líder indiscutible des del 2009, ocupa el primer lloc del rànquing amb prop de sis milions de passatgers, 400.000 més que l'any passat. Ryanair, la que ha experimentat l'increment més espectacular –2,5 milions des del gener– ocupa ja el tercer lloc per davant d'Easy Jet, que és l'única companyia de baix cost que ha perdut clients –mig milió– respecte a l'any passat. Pel que fa a Spanair, l'única companyia convencional que encara aguanta la competència amb un increment de 250.000 passatgers, continua en el segon lloc del rànquing, per davant de Ryanair i Easy Jet. Per contra, operadors com Air Europa o Iberia perden clients de forma progressiva.

L'impuls de Ryanair

El creixement del trànsit aeri a l'aeroport del Prat, que aquest estiu ha batut rècords històrics, ha estat impulsat en gran part pel trasllat de vols de Ryanair des de Girona. Des de gener a setembre d'aquest any, han passat per l'aeroport del Prat 26,4 milions de passatgers, 4,4 més que durant els primers nou mesos de l'any passat. Aquesta xifra representa un increment global del 20%. Comparativament, en canvi, l'augment del baix cost és més espectacular perquè ha passat de 7 a 10,2 milions, és a dir, que ha crescut un 44% en un any.

Proporcionalment, els recorreguts de baix cost també creixen respecte al conjunt d'operacions que es fan a l'aeroport de Barcelona. Si l'any 2010, el percentatge de vols de baix cost respecte al conjunt d'operacions era del 32,1%, aquest any aquest tant per cent s'ha situat ja en el 38,7%, és a dir, sis punts per sobre.

I la tendència és indiscutiblement a l'alça. El gràfic adjunt mostra una clara línia ascendent de gener a agost. La suma de les tres companyies de baix cost líders a Barcelona, que l'any passat no va arribar en cap moment al milió de passatgers mensuals, va superar aquesta xifra ja el març d'aquest any i la tendència ha continuat creixent fins a assolir l'afluència màxima el passat agost amb 1,5 milions de clients. Tot plegat fa pensar que el Prat està relegant cada cop més a un segon pla aquella vella aposta de convertir-se en un aeroport de connexions entre vols regionals del Mediterrani i la resta del món.

LA XIFRA

38,7
per cent del total
de passatgers que passen per l'aeroport del Prat, a Barcelona, viatgen en companyies de baix cost.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.